بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۷
کد خبر : ۱۴۲۱۶۴

به گزارش خبرنگار اقتصادی فراسخن ، ‘عبدالرضا حاج حسین نژاد’ در نشست خبری با تشریح روند توسعه میادین نفتی غرب کارون، اظهار داشت: پروژه های غرب کارون به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های صنعت نفت کشور به شمار می روند.

وی افزود: میدان آزادگان جنوبی به عنوان بزرگ ترین پروژه این منطقه شناخته می شود که با راه اندازی آن روزانه ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تولید خواهد شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با تشریح روند فعالیت پیمانکار چینی در پروژه آزادگان جنوب، گفت:چینی ها در طول فعالیت خود تنها سه دکل در این میدان مستقر کردند و با توجه به کم کاری مکرر مهلت ۹۰ روزه ای برای آنها تعیین شد و در نهایت در اردیبهشت امسال خلع ید شد.

وی گفت: هم اکنون ۱۶ دکل توسط شرکت های داخلی در آزادگان جنوبی مشغول حفاری هستند و همه فعالیت های مربوط به برگزاری مناقصه انجام شده است.

حاج حسین نژاد اضافه کرد: با توسعه این میدان تا پایان سال ۹۵ یا اوایل سال ۹۶ تولید به ۳۲۰ هزار بشکه خواهد رسید.

وی افزود: در فازهای بعدی میزان تولید این میدان به ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش می یابد.

وی گفت: برای تولید ۳۲۰ هزار بشکه نفت در فاز اول باید ۱۸۵ حلقه چاه حفاری شود که برای تسریع روند حفاری قرار است به زودی تعداد دکل ها به ۲۵ دکل افزایش پیدا کند.

حاج حسین نژاد با اشاره به اهمیت اصول زیست محیطی در روند توسعه این میدان، خاطرنشان کرد: برای حفظ محیط زیست این منطقه اقدامات موثری انجام شده و قرار است در زمینی که برای تولید ۳۲۰ هزار بشکه تعیین شده طرح تولید ۶۰۰ هزار بشکه ای انجام تا بدین ترتیب آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت:زنگنه مبادله اطلاعات میادین مشترک با عراق را به جز دو میدان کوچک ممنوع کرده و براین اساس اطلاعاتی در مورد پروژه های مهم غرب کارون مبادله نمی شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به سایر پروژه های در دست اجرای شرکت نفت، گفت: پروژه توسعه میدان نفتی منصوری که در اهواز واقع شده به زودی به بهره برداری می رسد.

وی در خصوص توسعه میدان گازی کیش نیز اظهار داشت: با وجود اینکه ۶۶۰ میلیون دلار برای توسعه میدان گازی کیش هزینه شده این طرح به حال خود رها شده بود که به دستور وزیر نفت توسعه آن دوباره آغاز شد و قرار است در آذر سال آینده تولید گاز از آن شروع شود.

وی ادامه داد: توسعه میدان نفتی آذر دچار مشکل کمبود بودجه شده لذا در موعد مقرر به بهره برداری نمی رسد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه در ۶ ماه آینده تحولات خوبی در میدان نفتی آزادگان جنوبی رخ خواهد داد، اضافه کرد: براساس یکی از پروژه های در دست اجرا قرار است گاز همراه میادین این منطقه به پروژه در دست اجرا به جفیر منتقل شود.

وی در خصوص میدان نفتی یادآوران نیز گفت: در فاز دوم یادآوران قرار است ۱۸۵ هزار بشکه نفت خام تولید شود که با توجه به فعالیت های اکتشافی و افزایش ظرفیت مخزن قرار است فاز سوم این میدان نیز طراحی شود.

وی با بیان اینکه در اوایل سال ۹۶ بیش از ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام از میادین غرب کارون تولید خواهد شد، گفت: با توسعه همه طرح های مربوط به میادین غرب کارون تولید نفت از این منطقه به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی با اشاره به تمایل شرکت های خارجی برای حضور در طرح های غرب کارون، اظهار داشت: هر هفته یک تا دو پیشنهاد از طرف شرکت های اروپایی و یا آسیایی برای مشارکت در طرح های این منطقه مطرح می شود، هرچند این شرکت ها ورود خود را به رفع تحریم ها مشروط می کنند.

حاج حسین نژاد گفت: اما ما منتظر رفع تحریم ها نمی نشینیم و با وجود تحریم این طرح ها را اجرا می کنیم.

در منطقه غرب کارون و در نوار مرزی ایران و عراق پنج میدان نفتی مهم آزادگان جنوبی، آزادگان شمالی، یادآوران، یاران شمالی و یاران جنوبی واقع شده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر