بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۸
در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مطرح شد

پذیرش «بهپاک» به‌زودی در بازار دوم فرابورس

مدیرعامل بهپاک از پذیرش این شرکت در بازار دوم فرابورس در آینده نزدیک خبر داد.
کد خبر : ۱۴۲۲۴۸
علیرضا شریفی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اینکه خوشبختانه پرونده بهپاک در فرابورس پیشرفت خوبی داشته است، افزود: به‌زودی در بازار دوم فرابورس پذیرش خواهیم شد و بعد از این پذیرش، سهام این شرکت در بازار دوم فرابورس قابل معامله خواهد بود.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که تا پایان اردیبهشت‌ماه این امر صورت گیرد.
وی همچنین در بیان پیش‌بینی خود از شرایط بهپاک در روز بازگشایی نماد در بازار دوم فرابورس، گفت: به اعتقاد من تا آن زمان جامعه سهامداری خبرهای بهتر و مثبت‌تری از بهپاک خواهد شنید و امیدوارم در زمان عرضه، خریداران سهام بهپاک، بیش از امروز باشند.
دکتر شریفی با اشاره به سود 10 میلیارد تومانی این مجموعه در سال‌جاری، برای سال مالی 94 سود 11 میلیارد تومان معادل ‌55 تومان به ازای هر سهم را پیش‌بینی کرد.
مدیرعامل بهپاک همچنین در پاسخ به این سوال که این شرکت در سال‌های گذشته زیان‌ده بود و با ورود شما به سوددهی رسید، در این رابطه از چه استراتژی بهره گرفته‌اید، گفت: وقتی شرکت بهپاک در سال 87 تحویل من شد، حدود 80 میلیارد تومان بدهی بانکی معوق و جریمه دیرکرد داشت و عملا مشمول ماده 141 قانون تجارت بود. زیان انباشته شرکت بالغ بر 50 میلیارد تومان بود و به تعبیری واضح‌تر، شرکت 6 برابر سرمایه خود زیان انباشته داشت. در کنار همه این مشکلات، با سرقت کشتی توسط دزدان دریایی سومالیایی روبه‌رو‌ شدیم که به ارزش‌های جاری، حدود 50 میلیارد تومان از چرخه نقدینگی شرکت خارج کرد که البته بعدا کشتی با پیگیری‌های ما آزاد شد.
وی افزود: در مجموع وضعیت بسیار سخت و بغرنجی داشتیم که به اتفاق همکاران با خریدهای درست و به موقع و استفاده بهینه از امکانات ریفاینانس، بهبود تولید، بهینه‌سازی انرژی، کاهش پرت حلال، کاهش ضایعات، افزایش کیفیت محصولات، تنوع در برند و استفاده از شرکت‌های پخش سراسری متنوع، بهبود نظام کنترل‌های داخلی و گزارشگری مالی، بهینه‌سازی نیروی انسانی و تدابیر خوب بازاریابی، از این وضعیت بحرانی عبور کردیم و توانستیم دانشگاه صنعت روغن‌کشی کشور را حفظ کنیم و به سوددهی برسانیم به گونه‌ای که امروز، شاخص‌های مالی شرکت در بهترین شرایط قراردارند.
وی افزود: سود شرکت در سال 89 معادل 18 میلیارد تومان، سال 90 معادل 27 میلیارد تومان و سال 91 برابر با 26 میلیارد تومان بود که در سال 92 به 8 میلیارد تومان رسید.
شریفی افزود: در ابتدای سال جاری نیز مجموعه بهپاک، صاحب دانه گران به‌عنوان موجودی اول دوره بود و به‌‌رغم اینکه پیش‌بینی‌ها، حکایت از زیان در این سال بود توانستیم حدود 10 میلیارد تومان سود محقق کنیم، یعنی سهمی‌50 تومان.
وی تاکید کرد: امسال، بهپاک 137 هزار تن دانه روغن‌کشی و از محل آن،26 هزار تن روغن خام 60 هزار تن کنجاله و 32 هزار تن پروتئین سویا تولید کرد و فروخت که جمعا امسال حدود 290 میلیارد تومان فروش داشتیم. اگر در ابتدای دوره موجودی متورم دانه را نمی‌داشتیم به جرأت می‌توان گفت که سال مالی جاری را با 20 میلیارد تومان سود پشت سر می‌گذاشتیم.
وی با اشاره به سهم بهپاک از بازار پروتئین گفت: سهم بازار شرکت 35 هزار تن از 50 هزار تن مصرف کشور یعنی 70 درصد است، آن هم در شرایطی که محصولات ما گران‌تر از رقبا است.
شریفی در بیان اینکه بررسی صورت‌های مالی بهپاک نشان می‌دهد که شرکت از هزینه مالی بالایی رنج می‌برد، افزود: بهپاک سالانه 28 میلیارد تومان هزینه مالی دارد. بخشی از این هزینه مالی، در اثر خرید سهام بانک اقتصاد نوین ایجاد شده که با فروش این سهام، هزینه مالی شرکت، به‌شدت کاهش می‌یابد. البته سهام بانک برای ما همیشه پربرکت بوده و در سال‌های بحرانی، فروش بخشی از سهام بانک، بهپاک را به واسطه تامین نقدینگی و کاهش زیان انباشته، نجات داد. وی ادامه داد: شاید در حال حاضر، فروش سهام بانک، منطقی یا عملی نباشد بنابراین دنبال این هستیم که با حداقل‌سازی موجودی‌ها و فروش دارایی‌های غیر مولد از جمله بخشی از زمین‌ها، بافت مالی‌مان را اصلاح کنیم و همچنین سهم بانک‌های دولتی را در تامین مالی‌مان افزایش دهیم.
وی در پاسخ به اینکه آیا با توجه به حساسیت مرغ در کشور، می‌توان به افزایش تعرفه واردات کنجاله امیدوار بود، گفت: امیدوار هستیم؛ چرا‌که به هر حال برای تجدید حیات صنعت روغن‌کشی، چاره‌ای جز این کار نیست. ضمن اینکه این مهم، در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. هندوستان در کشت دانه گیاهی بسیار ضعیف ولی صادرکننده بزرگ کنجاله است‌! در حالی که ما، به کل روغن و کنجاله استحصالی از 4 میلیون تن دانه وارداتی، احتیاج داریم.
وی همچنین با اشاره به هدف‌گذاری این شرکت برای تولید پروتئین در کشور، گفت: بهپاک با ورود ماشین‌آلات جدید می‌تواند سالانه 70 هزار تن هم تولید داشته باشد؛ اما ضرورتی برای این موضوع نیست و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد با تجهیزات فعلی در کوتاه‌مدت، می‌توانیم سهم بازار 70 درصدی خود را حفظ کنیم و به تدریج و متناسب با افزایش اندازه بازار و مصرف، به ماشین‌آلات موجود اضافه کنیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر