بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر : ۱۴۲۲۷۱

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در صحن علنی امروز مجلس و ادامه بررسی لایه رفع موانع تولید، بحث تأسیس صندوق تثبیت بازار سرمایه در لایحه رفع موانع تولید و نیز صدور مجوز به ناشران بازار سرمایه برای خرید و نگهداری سهام خزانه را تصویب کردنـد.

بگزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنـا)،در ماده الحاقی 26 لایحه رفع موانع تولید آمده است به منظور کنترل یا کاهش مخاطرات سامانه ای یا فرادستگاهی بازار سرمایه کشور در شرایط وقوع بحران های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست های عمومی حاکمیتی در شرایط مذکور و به منظور حفظ و توسعه شرایط رقابت منصفانه درحوزهبازار سرمایه، صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، با شخصیت حقوقی مستقل و غیردولتی تأسیس می گردد و طبق اساسنامه خود در چارچوب مصوبات هیأت امناء متشکل از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، رییس هیأت عامل صندوق توسعه ملی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار توسط هیأت عامل فعالیت می نمایـد.

بر اساس این لایحه، بخشی از منابع سازمان بورس و اوراق بهادار با تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سایر منابع مالی در چارچوب قوانین و مقررات با تصویب مراجع ذیصلاح قانونی، به این صندوق تعلق می گیرد. همچنین تصمیم گیری درخصوص معافیت فعالیت صندوق از مالیات و عوارض، برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد.

در چارچوب این مصوبه، شرایط و معیارهای مخاطرات سامانه ای، مخاطرات فرادستگاهی و بحران های مالی و نیز شرایط و مقررات فعالیت و انحلال صندوق، ارکان صندوق و وظایف و اختیاران هیات امنا و هیات عامل به موجب اساسنامه صندوق تثبیت بازار سرمایه است که به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیات وزیران می رسد.

صدور مجوز خرید و نگهداری سهام خزانه توسط شرکت های بورسی

همچنین در بند ب ماده الحاقی 26 لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی آمده است: شرکت های پذیرفته شده در بورس و بازارهای خارج از بورس براساس میزان سهام شناور خود در هر یک از بازارهای مذکور و براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب می رسد، می توانند تا 10 درصد سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه، در شرکت نگهداری کنند.

همچنین مابه التفاوت ارزش اسمی و قیمت معاملاتی پذیره نویسی اوراق بهادار مذکور که کمتر از قیمت اسمی پذیره نویسی می شوند، به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی شناخته خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاور110
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶
حالا که همه ما در یکسال گذشته از بین رفته ایم نمایندگان محترم بفکر افتاده اند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
خدا کنه اینجور بشه کار بسیار خوبیه دستشان درد نکنه واقعا" اگر اجرا بشه خوب.
سعید رستمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶
من که نفهمیدم چی تصویب کردن . الان پنجاه درصد ضرر من تو این یک سال تکلیفش چی میشه ؟؟؟
قلیمردم مد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
مردم عزیز گول این خبرهای بی بنیاد را نخورید. از ما گفتن.
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۰
میمون ومبارک است