بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند:

بورس در چه مرحله ای از چرخه های ادواری در حرکت است؟

یکی از جالب ترین مباحثی است که در زمینه تجزیه و تحلیل بازارهای مالی به ویژه طی چند دهه اخیر از آن استفاده می شود تا براساس روند قیمت ها در بازار طی دوره های مختلف بتوان شمایی کلی از آینده تصور کرد.
کد خبر : ۱۴۲۲۷۲
نویسنده :
کیوان فر
"چرخه های ادواری"؛ یکی از جالب ترین مباحثی است که در زمینه تجزیه و تحلیل بازارهای مالی به ویژه طی چند دهه اخیر از آن استفاده می شود تا براساس روند قیمت ها در بازار طی دوره های مختلف بتوان شمایی کلی از آینده تصور کرد.

به گزارش بورس نیوز، طبق بررسی های به عمل آمده از سوی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه اقتصادی به ویژه بازار سرمایه، پرواضح است که در بورس تهران نیز این الگو قابل پیاده سازی است.

اما در شرایط کنونی که ناخوش احوالی های بورس امان هر سرمایه گذاری را بریده و هیچ منطق و تحلیلی اعم از بنیادی و تکنیکال توان پاسخگویی به چرایی بروز این روند نزولی هیجانی را ندارد، شاید بررسی اینکه بورس در چه مرحله ای از چرخه های ادواری خود در حرکت است بتواند اندکی از سایه سنگین ابهامات موجود را کاسته و دید روشن تری از آنچه که در پیش رو داریم، ارایه کند. چراکه تجربه ثابت کرده استفاده از چرخه های تکرار شونده یکی از قوی ترین ابزارهای تحلیل روندها، حفره ها و قله ها در تحلیل قیمت سهام است.

بورس در چه مرحله ای از چرخه های ادواری در حرکت است؟

در همین ارتباط، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز در خصوص چرخه های ادواری اظهار داشت: طبق بررسی داده ها و رفتار قیمت سهام و واکنش آن نسبت به تاریخ های مختلف، معمولاً اتفاقات خاصی براساس یکسری دلایل خاص، مرتباً و به صورت دوره ای تکرار می شوند و صرف نظر از ایجاد هر شرایطی هر چهار سال یکبار بازار روند صعودی مناسبی را در پیش می گیرد. آنچنان که هر چهار سال یکبار قیمت ها در پایین ترین سطح خود در آن برهه زمانی و نه پایین ترین قیمت تاریخی خود، قرار می گیرد و آن زمانی است که می توان گفت روند صعودی بازار می تواند آغاز شود.

علی دهدشتی نژاد افزود: با بررسی نمودار شاخص ها و قیمت سهام آنچه به دست آمده، این است که حرکت های صعودی و نزولی بازار براساس چرخه های منظم خاصی هر چهار سال یکبار به وجود می آیند و بدون هیچ تغییری همواره تکرار می شوند. بطوریکه براساس این تکنیک در ابتدای یک دوره چهار ساله حرکت صعودی در بازار سهام آغاز می شود و کلیه قیمت ها و به تبع آن شاخص های بورس به طرف بالا حرکت می کنند.

پیروی شاخص داوجونز از الگوی چرخه های ادواری

وی به پیروی شاخص داوجونز آمریکا از الگوی چرخه های ادواری اشاره کرد و گفت: در نمودار شاخص داوجونز هم این چرخه ها وجود دارد و قیمت ها طی یک بازه چهار ساله رشد می کند و در پایان این دوره ها، بازار مجدد آماده یک حرکت رو به رشد دیگر می شود که دستیابی به این الگو بر مبنای بررسی نحوه حرکت صد سال پیش تاکنون نماگر مذکور بوده که حتی شرایط نامطلوب جنگ و بحران های شدید اقتصادی و مالی نیز نتوانسته این الگو را برهم بزند.

نشانه شروع چرخه جدید در بورس تهران

وی با بیان اینکه الگوی چهار ساله اخیر بورس نیز شهریور ماه امسال پایان یافته، گفت: پیش بینی های به عمل آمده براساس دوره های چهار ساله بورس ایران حکایت از آن داشت که در شهریور ماه سال جاری روند صعودی برای دوره جدید آغاز می شود، اما این احتمال وجود دارد که در ابتدا قیمت ها به طرف پایین حرکت کند.

وی ادامه داد: چنانچه سرمایه گذاری در ابتدای این دوره اقدام به خرید سهام کند، می تواند طبق این الگو انتظار رشد قیمت سهام خود را طی این چرخه داشته باشد. البته بایستی به این نکته توجه داشت که در میانه این ادوار چهار ساله یعنی دو سال بعد از شروع چرخه جدید قیمت ها می تواند به بالاترین سطوح مورد انتظار برسد.

شرایط فعلی بورس تهران و خاطره بحران مالی سال 2008 میلادی

وی تأکید کرد: البته در شرایط فعلی تمام بازار سهام را فضای روانی شدیدی احاطه کرده و پیروی از هیچ منطقی جواب نمی دهد. آنچنان که حتی سهامی که پیش تر زیر ارزش ذاتی خود معامله می شدند نیز تاکنون با افت قیمتی بیشتری مواجه شده و با ارزش ذاتی خود فاصله گرفته اند. بطوریکه شرایط کنونی بنده را یاد بحران مالی و اقتصادی سال 2008 میلادی در آمریکا می اندازد که قیمت سهام بنیادی نیز بدون منطق و با سرعت زیادی کاهش می یافت.

وی تأکید کرد: در حال حاضر نیز بورس ایران در فاز ترس سرمایه گذاران وارد شده که صرف نظر از منطق عرضه های زیادی برای فروش سهام وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در بیان اینکه چرا هم اکنون شواهدی مبنی بر شروع روند صعودی در چرخه ادواری چهار ساله در بورس به چشم نمی خورد، گفت: درست است که طبق پیش بینی ها قرار بود روند چهار ساله جدید بورس از شهریور ماه امسال آغاز شود، اما اینکه تصور کنیم به دلیل اینکه سهام خریداری شده در شهریور و مهر ماه امسال با ضرر مواجه هستند، پس این الگو هنوز شکل نگرفته، درست نیست. بلکه گواه اثبات اینکه الگوی چرخه جدید هنوز شروع نشده، در این است که تا یکسال آتی این سهام همچنان با ضرر مواجه باشند. ضمن اینکه این امر الزامی نیست که در ابتدای این چرخه حتماً بعد از شهریور ماه سهم با سوددهی همراه باشد؛ بلکه طبق تئوری چرخه های ادواری، سهام طی یک دوره چهار ساله به بالاترین سطوح خود رسیده و با سوددهی همراه می شود و هرچه به پایان آن نزدیک شویم، خرید سهم با تحمیل زیان همراه خواهد بود.

عوامل کلیدی مهم برای بورس

وی افزود: در حال حاضر آنچه اهمیت دارد، این است که بایستی دید تا تیر ماه سال آتی چه اتفاقی خواهد افتاد که برای پاسخ به این سوال دو عامل کلیدی بهای نفت و نتایج حاصل از مذاکرات ایران با گروه 1+5 وجود دارد.

دهدشتی نژاد به بروز ریسک بهای نفت به عنوان یکی از این دو عامل مهم اشاره کرد و اظهار داشت: افت بهای نفت که هم اکنون با این شدت بروز کرده، قابل پیش بینی نبود؛ چراکه با سیاست های اتخاذی آمریکا و عربستان قیمت این کالا در مدار نزولی در حال پیشروی بوده و احتمال کاهش بیشتر آن نیز چندان دور از انتظار نیست.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارند در تشریح سناریوی احتمالی گفت: اگر بهای نفت کاهش یابد، علیرغم تمایل دولت، دلار به شدت تقویت خواهد شد؛ بنابراین برای اینکه قیمت ها افزایش نیابد، دولت بایستی اقدام به عرضه ارز کند. هرچند با ادامه کاهش بهای نفت، ارز کافی برای عرضه در بازار آزاد نیز وجود نخواهد داشت که بتواند به تقاضای موجود پاسخ دهد که این حالت به نفع صنایع صادرات محور است.

وی تأکید کرد: البته با تداوم کاهش بهای نفت اوضاع اقتصادی کشور نیز رو به وخامت خواهد گذاشت که دولت به دنبال چنین شرایطی نیست. از این رو می توان انتظار داشت سازش در مذاکرات صورت می گیرد. در نتیجه در صورت حصول توافق بهای ارز و مسکن به شدت کاهش خواهد یافت و در این حالت صنایعی که با ایجاد گشایش در روابط بین المللی و مشارکت خارجی توان و پتانسیل رشد دارند، مورد توجه قرار خواهند گرفت. هرچند پیش بینی اینکه چه اتفاقاتی در مذاکرات سیاسی خواهد افتاد، کار بسیار دشواری است.

آنلاین ها، عامل تشدید فضای روانی منفی

دهدشتی نژاد در بیان بروز شرایط نگران کننده فعلی و علل بروز آن گفت: ریزشی که از دی ماه سال 92 تاکنون اتفاق افتاده، اولین باری است که کاربران آنلاین در بازار سهام ایران فعال هستند. بطوریکه در ریزش سنوات قبل هنوز معامله گران آنلاین در بازار حضور نداشتند و این پدیده بسیار مهمی است که فضای روانی منفی را تشدید کرده تا به عنوان مهمترین عامل بازار را با شیب بیشتری به مسیر نزولی سوق دهد. حال آنکه پیش از این تنها کارگزاران می توانستند برای سهامداران دستور خرید و فروش صادر کنند و در بروز چنین شرایطی به سهامداران توصیه می کردند از عرضه سهام خودداری کنند.

وی در خصوص امکان بررسی سیکل های رفتاری و روانی در بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به اینکه این اولین ریزشی است که بازار سرمایه حضور معامله گران آنلاین را شاهد می باشد، در نتیجه تاریخچه خاصی برای الگوبرداری و دستیابی به سیکل رفتاری سرمایه گذاران وجود ندارد.

فعالیت بازار گردان ها را توسعه دهید

دهدشتی نژاد در بیان راهکارهای موجود جهت رفع چنین فضایی تأکید کرد: حضور معامله گران غیر حرفه ای که از طریق سیستم آنلاین خرید و فروش می کنند، در سایر بورس های دنیا نیز وجود دارد. اما در این بورس ها عمق بازار زیاد بوده و حضور بازار گردان ها نیز به افزایش نقدشوندگی منجر می شود. برهمین اساس بایستی همزمان با افزایش و توسعه امکان انجام معاملات آنلاین، فعالیت بازار گردان ها نیز توسعه یابد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
با سلام:بازار یک روز مثبت شد حالا اقایان فاز مثبت میدهند؟ببینید سهامدار حقوقی چه بلایی سر سهام بانکی در می اورند؟؟
seyed
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴
میدونید از چه چیز بورس ایران بدم میاد- بدون اینکه خبری باشه تا دیروز صف فروش بود و روز بعد صف خرید یا بر عکس اخه این دیگه چه وضعیه !
شکرستان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۹
تا دیدید شاخص قلابیتان یک ذره سبز شد مردمی را که تا ساعت 8.5 امروز فراری بودند دوباره جیبشان را خالی کنید؟
محسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
با سلام. بورس چرخه ادواری ندارد. بورس در مرحله تخلیه حباب است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
پس همچنان با زيان مواجه هستيم
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
اخه مشکل اینجاست که درکشورماقبل ازاینکه چاه کنده شود منار دزدیده میشود
علی شاه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸
جناب کارشناس فیلسوف !
آنلاینیها عامل ریزش بیشتر بازار هستند ؟
دوست گرامی بد نیست روزها یه نگاهی به بازار بندازین.
رفتارهای فقط صادرات را ببینید تا بفهمید امثال من نمیتونند تو چند ثانیه میلیونها سهم را در منفی بفروشن
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۴
جالب بود.
کریم حمیدی نژاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۱
اقای دهدشتی عزیز گردش ادواری در شاخص دایوجونز در امریکا درست است چون در امریکا دو خزب وجود دارد گاهی معلوم نمی کند که رییس حمهوری از کدام حرب انتخاب شود واین شاخص چهار سال طول می کشد ولی در ایران ایا شما دیده اید رییس جمهوری تنها چهار سال بماند وبعد برود پس نتیجه می گیریم درایران این چرخه باید هشت ساله باشد شما بهتر بود شاخص هشت ساله ایران مورد بررسی قرار می دادید البته ممکن است به یک دوره ثبات برسیم ولی از بازار صعودی خبری نخواهد بود اگر به قبل برگردید باید دیده باشید که هر دوره که رییس جمهور عوض می شود بعد ازیک دوره صعود شاخص چهل درصد از ارزش خود راازدست میدهد وبعد از مدتی ساید شدن بازار تقریبا یک سال مانده به پایان هشت ساله دوره بازار ازخواب بیدار می شودوارام ارام به صعود خودا دامه میدهد تا انتخابات واین صعود بعداز انتخابات تاحدودا یکسال تا بازار بتواند برنامه به بار نشسته دولت را رسد کند که الان امید بازار به نتیجه هسته ای بود که هنوز به بار ننشسته وبقول قدیمی هاقیمت نفت هم به ان اضافه شد دوست گرامی این انلاینها نیستند که بازار را به نزول وادار می کنند شما اگر به هفده دی سال گذشته نگاه بکنید وبه سهم بانک صادرات خواهید دید که چه کسی باان عرضه چد صد میلیونی موجب نزول بازار شد البته شما بازار گردان می خواهید ومن انلاین از مسئولین دوطرفه کردن بازار را می خواهم حقوقی با باسرمایه ای که دارد می تواند سهم را که دارد در قیمت بالا بفروشد وهرزمان که تشخص داد که وقت خرید است خرید می کند وهیچکس هم اورا نمی تواند وادار بکند که بیا سهم بخر ولی اگر من انلاین بتوانم مثل اوزمان فروش سهم بفروشم در گیر بازار شده ومجبور خواهم بو دبرای شناسایی سود خرید کنم در صورتی که اگر در حال حاضر یا باید بفروشم از بازار خارج شوم تازمان خرید بعدی یا نصف شدن سرمایه خود وبر علیه بازار بجنگم شما خود می دانید هرکس علیه روند وارد بازار شده در نهایت با شکست از بازار خارج شده است بازار نزولی فروش را می طلبد وبازار صعودی خرید را وبازار ساید هم با یدر حمایت خرید ودر مقاومت فروخت
جود
UNITED STATES
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
اما در شرایط کنونی که ناخوش احوالی های بورس امان هر سرمایه گذاری را بریده و هیچ منطق و تحلیلی اعم از بنیادی و تکنیکال توان پاسخگویی به چرایی بروز این روند نزولی هیجانی را ندارد
چرا تکنیکال رو قاطی فاندامنتال میکنی!؟
اتفاقا تکنیکال خیلی وقته این ریزش رو پیش بینی میکرد اما هر چیزی نیاز به تاییدیه داره. کلا تحلیل آبکی بود آخه معمله انلاین کاربران چه ربطی به ساختن سیکل داره.
حداقلش خوبه سیکل رو قبول داره سیکلهای تکراری!!
کاظم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
هم به نعل میزنی هم به... اخرش چی شد میره بالا یا میاد پایین اگه این بشه انوقت ان میشه این داستان ریاضات جدید بود یا تحلیل بورس راست حسینی بگو که ما در مرحله ای هستیم که اگر ان یک نفر نخواد تغییری در روابط ایجاد شود همه باید فنا شویم چرا کش میدی .ساده بگو همه سرکاریم.خوب معلومه ذلار باید 4000 تومان بشه تا کسر بودجه جبران شود مگه دلار دست مردم بیچارهست که اونو تغییر بدن دولت نفت میده دلار میگیره هر جور دوست داره اونو میفروشه وسلام.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۲
تخلیل جالبی بود
حمید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۸
فعلا در مدار نابود کردن حقیقیهای بازار سرمایست!
بعدش قراره دولت با حقوقیهاش تو بازار یه قل دوقل بازی کنه!
محس یگانه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
تحلیلی عمیق ومستند که متکی به اطلاعات به روز بود که بر پایه آن میتوان بدور از هیجانات کاذب به آینده بورس ایران کاملا امیدوار شد !
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
فرصت های خرید و فروش بازار سرمایه تمام شدنی نیست این سرمایه است که با جوگیری و معاملات غلط تمام می شود.
سید محمد
POLAND
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
با سلام جنااااب آقای حمیدی نژاد اول از همه که گفتن کامنت بذار نه طومار بنویس،ولی بنده هم که سالهاست دارم تو این بازار کار میکنم مثل آقای دهدشتی روی چرخه های ادواری بورس کار کردم و اعتقاد دارم جواب میده، اولا در ایران هم مثل امریکا دو تا حزب داریم, امریکا هم رئیس جمهورش از هر حزب انتخاب بشه معمولا 8 سالو ادامه میده، پس از این نظرم چرخه های ادواری ما هم مثال امریکا عمل میکنه, حتی اگه یه حزب واحد دو دوره پشت هم انتخاب بشه سعی میکنه 1 سال باقی مونده به پایان 4 سالش رو شکوفایی اقتصاد ایجاد کنه
عباس
ROMANIA
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
خيلي واضح اونايي كه نقد هستن فاز منفي و انايي كه سهامدارن فاز مثبت ميدن. عزيز من اين بازار رفتار هيجاني داره . از هيجان دوري كنيد همين.
سعید مرتضوی
POLAND
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۸
سلام خدمت استاد گرامی, آقای دهدشتی نژاد, مرتضوی هستم از شاگردان قدیمیتون اگر خاطتون باشه, اول اینکه من هر وقت مصاحبه ها و تحلیل های شما رو هر جا میبینم بسیار لذت میبرم و کاملا بهم اثبات شده که قطعا گفته هاتون بر اساس منطق هست, دوم اینکه به دوستان آنلاین خواستم بگم من هم جزو دسته ای از معامله گرهایی هستم که آنلاین کار میکنم اما اینکه استاد میگن آنلاین ها فضای روانی منفی رو تشدید میکنن درسته چون اگر شما سری به آمار کارگزاریها در مورد تعداد رشد آنلاینها و مبالغی که آنلاینها معامله میکنند بزنید متوجه میشید که کم کم حسابهای آنلاین در جو سازی بازار تاثیر گذار شده اند در ضمن در تحلیل گفته نشده عامل اصلی ریزش بازار ما آنلاینها هستیم بلکه گفته شده آنلاینها هم به جو روانی روند نزولی دامن می زنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۵
بورس تهران ادوار نداره ولی بیکار زیاد داره . یکیشون میاد میگه حبابه بیشتر از یکسال نزولیش میکنه . احتمالا تا بیکار بعدی بیاد همینطور نزولی خواهد بود.سرمایه ملت و کشور دود بشه بره هوا که براشون مهم نیست.
مصطفی ضد کارگزار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
باسلام
بنظر یک چیزهایی از جان مورفی خونده باشی اما به این سادگی ها هم نیست برادر کارگزار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۸
سقوط قيمت نفت ادامه داره