بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۴
علی رغم 80 میلیارد دلار هزینه کرد ثبات ارزی رخ داد؛

کاهش ارزش روبل و رتبه اعتباری روسیه

علی رغم تزریق معادل 80 میلیارد دلار جهت حفظ ثبات, روبل همراه با رتبه اعتباری روسیه در حال کاهش است .
کد خبر : ۱۴۲۳۲۲

به نقل از خبرگزاری فرانسه, همزمان با اعلام بانک مرکزی روسیه مبنی بر فروش معادل 80 میلیارد دلار ارز خارجی جهت حفظ ارزش قدرت ارز این کشور در برابر ارزهای عمده , موسسه اعتبارسنجی فیچ رتبه اعتباری روسیه را از سه بی مثبت (BBB+) به سه بی منفی تنزل داد. این آژانس ضمن تقلیل یک درجه رتبه اعتباری روسیه چشم انداز اقتصادی این کشور را نیز منفی ارزیابی کرده است. فیچ پیش بینی می کند روسیه تا پیش از سال ۲۰۱۷ نتواند به رشد اقتصادی مناسب دست یابد.
کارشناسان اقتصادی کاهش کم سابقه قیمت نفت در بازار، سقوط ارزش روبل در برابر دلار آمریکا و افزایش نرخ بهره استقراض دولتی روسیه را از جمله عوامل ضعف اقتصاد این این کشور و تنزل رتبه اعتباری آن اعلام کرده اند.
همزمان بانک مرکزی روسیه نیز اعلام کرده است که در سال 2014 برای آنکه از سقوط بیش از حد روبل جلوگیری کند 76 میلیارد و یکصد میلیون دلار و پنج میلیارد و 400 ملیون یورو هزینه کرد . این در حالی است که روند کاهش ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان همچنان ادامه دارد.
در سال 2014 به علت تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه به علت بحران اوکراین و کاهش شدید قیمت نفت ،ارزش روبل در مقابل دلار 41 درصد و در برابر یورو 34 درصد کاهش یافت.
کاهش قیمت نفت از آنجا در کاهش ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان تاثیر گذار است که بخش زیادی از درآمدهای ارزی روسیه ناشی از فروش نفت وگاز است و زمانی که قیمت نفت و گاز کاهش می یابد از میزان درآمدهای ارزهای روسیه نیز به شدت کاسته خواهد شد.
ازسوی دیگر، اعمال تحریم های غربی علیه روسیه باعث شده است قیمت مواد غذایی و کشاورزی در این کشور افزایش یابد. قیمت مواد غذایی در روسیه در سال 2014 حدود 11 و چهار دهم درصد افزایش یافت.
بر اساس آمار و ارقامی که بانک مرکزی روسیه ارائه کرده است این نهاد تاکنون در سه نوبت مقادیر زیادی دلار و یورو به بازار و گردش مالی کشور تزریق کرده است. بانک مرکزی روسیه در ماه مارس سال 2014 یعنی بعد از آنکه شبه جزیره کریمه به خاک روسیه ضمیمه شد 22 و میلیارد و 300 میلیون دلار، در ماه اکتبر 27 میلیارد و 200 میلیون دلار و در ماه دسامبر نیز 11 میلیارد و 900 میلیون دلار نقدینگی به بدنه اقتصاد روسیه تزریق کرد.
کاهش شدید روبل در هفته های آخر سال 2014 نگرانی های زیادی را در بین مردم روسیه به ایجاد کردو همین امر باعث شد تا بسیاری از مردم برای تبدیل پول های خود به دلار به بانکها هجوم آورند. روند کاهش ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان در معاملات امروز ادامه یافت که علت اصلی آن افت شدید قیمت نفت در معاملات امروز بود .قیمت نفت شاخص برنت در معاملات امروز آنچنان کاهش یافت که از شش سال پیش تاکنون سابقه نداشته است.
بر اساس این گزارش، هم اکنون هر 74.5 روبل در برابر یک یورو و هر 61.55 روبل در برابر یک دلارآمریکا معامله می شود .
بانک مرکزی روسیه در اواسط ماه دسامبر برای آنکه از کاهش بیش از حد ارزش روبل در مقابل دیگر ارزهای معتبر جهان بکاهد نرخ بهره بانکی را به 17 درصد افزایش داد. اما اینکه نرخ بهره بانکی در روسیه افزایش یافته است رشد اقتصادی این کشور با مشکل مواجه خواهد کرد زیرا این گونه شرکت ها و صنایع این کشور برای رونق بخشی به فعالیت های خود، اعتبارات مالی ارزان قیمتی در اختیار نخواهند داشت.
میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی روسیه نیز به طور مرتب در حال کاهش است .میزان ذخایر بانک مرکزی روسیه اکنون به 388 میلیارد دلار رسیده است که نسبت به سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش یافته است.
کارشناسان مسائل اقتصادی پیش می کنند از میزان رشد اقتصادی روسیه امسال بیش از چهار درصد کاسته شود. روسیه در سال 2014 نیز رشد اقتصادی خوبی نداشت . میزان تولید ناخالص داخلی این کشور در سالی که گذشت از شش دهم درصد فراتر نرفت.

کاهش ارزش روبل و رتبه اعتباری روسیه

کاهش ارزش روبل و رتبه اعتباری روسیه


اشتراک گذاری :
ارسال نظر