بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
بازار از تحلیل خالی شده و تفاوتی نمیکند که شما چه سهمی را بخرید، یا همه سهام ها و گروه ها با هم منفی میشوند یا همه با هم مثبت و به زعم نگارنده این رفتار رمه وار تا زمانی که دامنه نوسان قیمت و چیزی به نام صف خرید و فروش وجود دارد پایدار خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۲۳۸۲
مثبت شدن کل بازار و شکل گیری صف های خرید بجای صف های فروش و سبز شدن تابلوی معاملات بورس اتفاق مهمی بود که دیروز رخ داد و به مانند مرهمی هر چند ناچیز بر زخمهای فعالان بازار در مدت اخیر عمل نمود. روند نزولی بورس پس از 12 روز به شدت منفی، که شاخص کل را از عدد 70153 واحد تا 65512 واحد بیش از 4641 واحد پایین کشیده بود، پس از ثبت افت 6 درصدی شاخص کل از نزول بیشتر باز ایستاد. این در حالی است که اکثر سهمهای بازار در این مدت بیش از 15 درصد افت قیمتی را شاهد بودند ولی شاخص به عنوان نماینده ای از کل بازار با توجه به اینکه بسیاری از سهمها (مانند گروه پالایشگاه) بسته هستند و همچنین سود تقسیمی داخل عدد شاخص هر ساله جمع میشود، به وظیفه شاخص بودن خود بخوبی عمل ننموده و فضای کلی منفی بازار را بخوبی نشان نداده است.
حجم مبنا و دامنه نوسان قیمت عامل اصلی هیجان و آفت بزرگ بازار سرمایه

البته در این مقاله قصد نقد شاخص کل بورس را نداریم بلکه بحث مهمتری را زیر ذره بین برده ایم، که به یکی از آفت های اصلی این روزهای بازار تبدیل شده است. رمه واری (Herding) که بعنوان یکی از سوگیریهای رفتاری در علوم مالی رفتاری به عنوان یکی از شاخه های اصلی رشته مالی در دانشگاه های معتبر دنیا و حتی ایران اخیراً بشدت مورد توجه قرار گرفته است، بعنوان یکی از آفت های اصلی بازار سرمایه در این روزها بشدت نمود پیدا کرده است. به گونه ای که بازار از تحلیل خالی شده و تفاوتی نمیکند که شما چه سهمی را بخرید، یا همه سهام ها و گروه ها با هم منفی میشوند یا همه با هم مثبت و به زعم نگارنده این رفتار رمه وار تا زمانی که دامنه نوسان قیمت و چیزی به نام صف خرید و فروش وجود دارد پایدار خواهد بود. بنابراین پیشنهاد میشود متولی جدید بازار سرمایه جناب آقای دکتر فطانت فرد که در مصاحبه های خود سرمایه گذاران را به دوری از هیجان و خرید و فروش سهام با تحلیل دعوت میکنند، فکر عاجلی به حال یکی از ریشه های اصلی این سو گیری رفتاری بنمایند. زیرا تا وقتی که پدیده صف در بازار وجود دارد، هیجان چه مثبت و چه منفی در کل بازار تشدید میشود. برای درک بهتر این موضوع به نمودار زیر دقت کنید، یک روز کل بازار منفی و روز دیگر کل بازار مثبت.

حجم مبنا و دامنه نوسان قیمت عامل اصلی هیجان و آفت بزرگ بازار سرمایه

علاوه بر دامنه نوسان، یکی دیگر از قانونهای منحصر به فرد بازار سرمایه ما حجم مبنا است. بدین معنی که تا تعداد معینی از سهام شرکتی (میزان آن بستگی به سرمایه شرکت دارد) معامله نشود، قیمت پایانی سهم مثبت یا منفی کامل نمیخورد. همین مسئله باعث میشود که قیمتها و شاخص نماینده وضعیت کلی بازار نباشند. مثلا هلدینگ خلیج فارس به علت بزرگی و عمق کم بازار در مدت نزول بورس، مدت زیادی بطول انجامید تا به قیمت تعادلی خود در حوالی 1000 تومان رسید.

در نمونه ای دیگر آفت حجم مبنا و دامنه نوسان بخوبی قابل لمس است: شرکتهای نوسازي‌وساختمان‌تهران‌ با نماد ثنوسا و توريستي و رفاهي آبادگران ايران با نماد ثاباد دو سهم حبابی گروه ساختمان (نظر شخصی نگارنده) که در 5 روز اخیر که بیشتر سهمهای بازار بیش از 10درصد افت قیمتی را تجربه کرده اند، بدون معامله صف فروش سنگین بوده و حجم مبنای خود را نیز پر نکرده اند(مجموع معاملات این دو سهم در 5 روز اخیر به 100هزارعدد سهم نمیرسد) ولی همگام با مثبت شدن بازار طی معاملات امروز صفهای فروش حجیمشان جمع آوری شده و تا صفر تابلو نیز در مقطعی رشد قیمت داشته اند.

از این نمونه ها در بازار بسیار زیاد است که همگی در اثر رفتار رمه وار کلی بازار بواسطه سطح دانش اندک سهامداران و قانونهای هیجان برانگیزی مثل دامنه نوسان قیمت و حجم مبنا هر روز نمود بیشتری در بازار پیدا میکنند و تحلیل جای خود را به پدیده مذموم صف نشینی داده است.

شاید عدهای انتقاد کنند که بازار سرمایه ما هنوز به حد کافی بالغ نشده و این ابزارها باید برای کنترل بازار در دست متولی باشد ولی نظر این منتقدین محترم را به معاملات بازار پایه فرابورس و معاملات شرکتهایی مثل بانک قوامین و موسسه مالی و اعتباری کوثر جلب مینمایم که عاری از دامنه نوسان و حجم مبنا بخوبی در حال پیگیری است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محسن چه
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
متاسفانه این حجم مبنا و محدود هی 8 درصدی نوسان مثل دوستی خاله خرس است.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
با خجم مبنا موافقم ولی با دامنه نوسان قیمت خیر .
زیرا همه شاهد بودیم که در اوایل دهه 80 که قانون دامنه نوسان وجود نداشت چطور سهمها اسیر سفته بازی میشدند و حتی در یک روز تا ده درصدم نوسان مثبت و منفی داشتند که میتوانست ضرر و زیان هنگفتی را متوجه سهامداران کند.
reza
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
دوست عزیز شما حواست را جمع کن اسیر سفته باز نشو کل بازار سرمایه ایران باید فدای چند تا سهامدار بی تجربه بشود این روشها در هیچ کجای دنیا استفاده نمیشود سارمان باید به جای گذاشتن این قوانین ناکارآمد نظارت خود را بیشتر کند این قوانین مال اون زمانی است که سیستمهای کامپیوتری و هوشمند مانند امروز وجود نداشت مگه تو تمام دنیا که چنین قوانین وجود ندارد سفته بازها بازار را در دست دارند؟؟؟
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳
جانا سخن از دل ما میگویی به این موارد ارائه بی حد و حصر و بدون ضابطه کدهای آنلاین و نیز صندوق های سرمایه گذاری (که این چند ساله مثل مور و ملخ به وجود آمده اند)را هم اضافه کنید در دولت گذشته فقط کمیت مهم بود و کیفیت در هیچ زمینه ای نقشی نداشت و فقط میخواستند پز بدند اینقدر سهامدار داریم
واقعا سازمان اگر بخواهد یک اقدام انقلابی و بنیادی بریا بورس بکند اصلاح همین موارد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
با وجود آقایان حقوقی رانت خوار این محدودیت ها باید باشه، و الا راحت میتونن با یه سهم هر کاری م میخوان بکنن(حداقل سرعت تاثیرشونو کم میکنه)، نمونش همین ذوب که همین آقایان حقوقی با فروش زیر قیمت از 300 تومان آوردنش 160 تومان... از طرفی این سهامدارای صف نشینم چندان امیدی بهشون نیست که بخوان منطقی تصمیم بگیرن چون علم چندانی پشت خرید و فروشاشون نیست!!!
کورش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۱
خدا لعنت کنه حقوقی ها را که 95 درصد بازار را آنها با عرضه مرض دار هر هر روزه منفی میکنند