بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
ر‌ها شدگی موضوع هدفمندسازی یارانه‌ها و حذف افراد پردرآمد، صدای روزنامه دولتی ایران را نیز درآورد.
کد خبر : ۱۴۲۶۳۷

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، این روزنامه در تحلیلی خاطرنشان کرد: هفته گذشته تشکیل همایش بزرگ اقتصاد ایران مهم‌ترین خبر مطرح در میان اقتصادیون و علاقه‌مندان امور اقتصادی کشور بود. سخنان رئیس‌جمهوری محترم در خصوص ضعف نظام اطلاعاتی کشور برای تشخیص گروه‌های کم‌درآمد و پردرآمد و تخصیص عادلانه یارانه‌های نقدی میان آن‌ها، مخصوصا به عنوان شاکله مباحث این همایش برای چند روزی نقل محافل مطبوعاتی بود که برای بهره‌برداری حق به جانب از این گونه صداقت‌ها و صراحت‌ها چشم‌پوشی نمی‌کنند. با این حال درخواست رئیس‌جمهور از فرهیختگان نیز برای ارائه پیشنهادهای تازه در این زمینه قابل توجه بود، چرا که رئیس‌جمهوری تیمی از بهترین کار‌شناسان اقتصادی را دور خود جمع کرده و به برکت این تیم در طول این مدت اندک که از عمر دولت یازدهم می‌گذرد، برای پیچیده‌ترین معضل اقتصادی کشور از جمله تورم چاره‌سازی کرده است.


نویسنده می‌افزاید: سوال اساسی آن است که آیا مشکل شناسایی گروه‌های کم درآمد و پردرآمد برای تخصیص یارانه‌های نقدی یک مشکل سیاسی است یا یک مشکل فنی؟ مشکل بتوان گفت که جنبه فنی نظام اطلاعات اقتصادی کشور در شناسایی گروه‌های مخاطب با دشواری روبه‌رو بوده باشد، زیرا به وضوح برخی مشاهده‌ها و ملاحظه‌های عینی از اختلاف‌های طبقاتی و درآمدی دهک‌های جامعه، مجالی برای تردید در این میان باقی نمی‌گذارد. آیا نوشته‌های روزنامه‌ها و آمارهایی که از مسافرت‌های تفریحی به آن سوی مرز‌ها منتشر می‌شود، برای این منظور کافی نیست؟ چه تعداد از ایرانیان در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ که همزمان با اوجگیری نرخ دلار بر اثر تحریم‌ها بود، مثلا به ترکیه رفته‌اند، یا به امارات و کشورهای اروپایی و آمریکایی سفر کرده‌اند؟


ایران در ادامه نوشت: حتی بدون مراجعه به آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران، حداقل نگارنده به آمار این مسافران واقف است، تا چه رسد به بانک‌های اطلاعاتی که یقینا به آمار دقیق مسافرانی که به هر دلیلی از مرزهای کشور خارج شده و با داشتن استطاعت مالی بالا‌تر از حد معمول ولو یکبار در سال به سفرهای تفریحی یا زیارتی (منهای سفر به عتبات عالیات) و حتی ماموریت‌های اداری خارج از کشور رفته‌اند وقوف کامل دارند. لذا به نظر نمی‌رسد مشکل موجود در رابطه با یارانه‌های نقدی، جنبه فنی آن باشد، مشکل هر چه که باشد باید توضیح داده شود که پرداخت سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی معادل فرصت‌سوزی برای ایجاد چه تعداد فرصت اشتغال در کشور یا معادل سرمایه‌گذاری برای چند درصد رشد تولید ناخالص ملی بوده است؟


گفتنی است دولت در فروردین امسال اقدام به ثبت‌نام مجدد داوطلبان یارانه و دعوت به انصراف مردم کرد اما این کار موفقیتی به همراه نداشت، پس از آن کار‌شناسان مختلف خواستار حذف دهک‌های پردرآمد (لااقل تا سقف ۱۰ میلیون نفر) یا شناسایی افراد نیازمند و اختصاص صرف یارانه به آنان کرده‌اند اما دولت به خاطر برخی بی‌همتی‌ها، متقابلا انگیزه‌های سیاسی و انتخاباتی و... از انجام مسئولیت طفره رفته است.

منبع: کیهان


اشتراک گذاری :
ارسال نظر