بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
کد خبر : ۱۴۲۷۴۱

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: راه حق، راه اعتدال و تعادل است و ایران در منطقه به عنوان سرزمین تعادل و اعتدال شناخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد نهاوندیان در اولین همایش ملی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران با بیان این‌که در ماه‌های اخیر هفته‌ای نبوده است که ما درخواست ملاقاتی از سوی یک هیات اقتصادی خارجی نداشته باشیم، گفت: همه در دنیا یک فصل بازبینی مناسبات خود را با ایران آغاز کردند و به این نتیجه رسیده‌اند که اقتصاد ایران را دوباره باید شناخت.

وی افزود: هم‌اکنون برخی احساس می‌کنند که از حضور دراقتصاد ایران عقب مانده‌اند و برخی متوجه هزینه‌های غیبت‌شان در ایران شده‌اند.

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان این‌که حضور ایران در اقتصاد جهانی یکی از سه محور اصلی برنامه‌های دولت تدبیر و امید بوده و تعامل سازنده با جهان مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این رویکرد هم اقتصاد ایران را دگرگون می‌کند و هم اقتصاد منطقه و جهان را دگرگون خواهد کرد. همچنین با حضور پررنگ و رشدیافته ایران در معادلات جهانی بحث امنیت انرژی در سطح جهان متحول خواهد شد.

نهاوندیان اضافه کرد: فهم این نکته دشوار نیست که تعامل دوسویه اقتصاد ایران با کشورهای همسایه چه تاثیر عمیقی در امنیت منطقه می‌تواند داشته باشد و همچنین چقدر خواهد توانست ریشه‌های افراط و خشونت را از میان ببرد.

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: در اقتصاد ایران کسی نباید تردید داشته باشد که ما با توجه به سرمایه‌گذاری عظیم سه دهه‌ای که در نیروی انسانی کرده‌ایم هم‌اکنون شاهد هستیم که چنین سرمایه‌ای با 30 سال قبل کاملا متفاوت است، البته مسائل ما هم متفاوت است. چنانچه سی و چند سال قبل مساله ما این بود که اسکله کم است و این موضوع می‌تواند واردات را دچار مشکل کند، اما هم‌اکنون مساله مورد بحث ایران با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی، دسترسی به تکنولوژی است که با همت بومی به دست آمده است.

وی با تاکید بر این‌که هم‌اکنون سطح بحث متفاوت شده و وقتی با ایران صحبت می‌کنند با مجموعه‌ای از انسان‌های فرزانه صحبت می‌شود، اظهار کرد: سرمایه‌های ایران به هر کجا می‌رود مولد و کارآفرین خواهد بود و هم‌اکنون نسلی داریم که می‌خواهد ایران جدیدی بسازد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما به هر استانی که می‌رویم مجموعه عظیمی از پتانسیل‌ها را می‌بینیم که همه عواملش وجود دارد و عامل سرمایه فقط جزء اخیر علت تامه می‌شود. همچنین در راستای صحبت از اقتصاد ایران در محافل کارشناسی همچون 40 سال قبل کمتر از ریشه‌های تاریخی عقب ماندگی صحبت می‌شود و هم‌اکنون همه موانع برطرف شده و ایران آماده یک خیز بلند در اقتصاد است.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: ما در ایران با استفاده از عبرت 35 ساله به این موضوع رسیده‌ایم که بخش خصوصی باید مدیریت فعالیت و متصدی اقتصادی در اقتصاد ایران را به عهده بگیرد و دولت هم وظیفه دارد تا محیط مناسب کسب و کار را برای بخش خصوصی فراهم کند. در واقع ما انباشت تجربه عظیمی نیاز داریم تا اینکه خطاهای گذشته تکرار نشود.

وی گفت: نوسانات پاندولی بین آزادسازی همه چیز یا دولتی کردن همه چیز به تاریخ پیوسته است و بخش خصوصی باید در صحنه ابتکارآفرین باشد.

نهاوندیان با بیان این‌که رشد نمی‌تواند تنها متکی بر مواهب طبیعی و منابع نفت و گاز باشد، اظهار کرد: درآمدهای کلان متکی بر رانت دیگر در اقتصاد ایران نباید جستجو شود و اگر در گذشته ثروت‌های بادآورده ناشی از رفتارهای رانت‌جویانه‌ای که از جمله موارد مناسب دولت‌سالارانه بود امروز نباید در اقتصاد پیدا شود.

رییس دفتر رییس‌جمهور اصلاح ساختاری در ساده‌سازی و سالم‌سازی مقررات اسلامی را یک ضرورت خواند و خاطرنشان کرد: این موضوع جز با همت همگانی و همکاری دولت و ملت نمی‌تواند شکل بگیرد اما عزم آن وجود دارد.

وی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هم‌اکنون همگان فهمیدند که اقتصاد و ملت ایران از میدان مقاومت اقتصادی پیروز آمده است و سه دهه تحریم نتوانست اقتصاد ایران را منزوی و ناچار به سقوط کند. هم اقتصاد ایران و هم روابط ما با دیگران در این 30 سال رشد کرد اگرچه نوساناتی وجود داشت که ناشی از ضعف تدبیرها بوده است.

رییس دفتر رییس‌جمهور گفت: این امکان وجود داشت که با یک تصمیم سیاسی ایران بتوان تورم را از 40 درصد به 20 درصد برساند و با اصلاح برخی امور رشد منفی در اقتصاد را به رشد مثبت اقتصادی تبدیل کند که همه اینها نشانه بنیه توانایی اقتصاد و همچنین مردم در مقاومت اقتصادی است.

نهاوندیان همچنین اظهار کرد: با توجه به مسابقه و چالش جدیدی که راه انداخته‌اند باید گفت برای همه کارشناسان آگاه معلوم است که آسیب‌پذیری اقتصاد ایران از کاهش قیمت نفت بسیار بسیار کمتر از دیگرانی است که بازیگر این میدان هستند و قطعا پیش‌بینی می‌شود که در این چالش بسیار موقت و کوتاه یک بار دیگر چنین حکمی به اثبات می‌رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: علت مذاکرات موقر با 1+5 برخلاف آنچه که تبلیغات ایران‌ستیزانه می‌گویند فشارهای اقتصادی نیست و طرف مقابل باید به این درک برسد که تحریم‌ها به نتیجه‌ای نخواهد رسید و با توجه به فهم متقابلی که گشوده شده به نفع آنها است که از راه جدید باز شده استفاده کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهور همچنین با بیان این‌که هم‌اکنون محیط پیرامونی دگرگون شده و این آتش خشونت و قساوت که نه تنها منطقه را فرا گرفته، بلکه به کشورهای اروپایی نیز سرایت کرده و همه را بیدار کرده است، گفت: آنها فهمیده‌اند که راه حق، راه اعتدال و تعادل است و ایران در منطقه به عنوان سرزمین تعادل و اعتدال شناخته می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون شاهد هستیم که در نقاط فکر و تصمیم دنیا با احترام بی‌سابقه‌ای نسبت به منش و فکر و سیاست ایران نگاه می‌شود در این راستا می‌توانیم به یاد بیاوریم روزهای تبلیغات ایران‌ستیزانه که طی آن ایران را حامی تروریسم می‌دانستند اما هم‌اکنون برای مقابله با تروریسم به تجربیات ایران مراجعه می‌کنند.

رییس دفتر رییس‌جمهور تاکید کرد: ما از این تجربیات گذشته‌ایم و ریشه‌های تفکر غلط در سوء استفاده از تفکر اسلامی را می‌شناسیم و راه‌حلش را می‌دانیم. ما مردم‌سالاری با احترام به آرمان‌های دینی را مورد توجه داریم و می‌دانیم که جایگاه ایران در منطقه و حل مسائل جهانی کاملا متفاوت با گذشته است.

نهاوندیان گفت: این دولت با یک برنامه روشن کار خود را آغاز کرده و اعلام کرده است که به دنبال سیاستگذاری اقتصادی باثبات است. ما معتقدیم دوران جست و خیزهای هیجان‌زا به سر آمده است و رشد پایدار در این اقتصاد جز با فهم مشترک بین دولت و بخش خصوصی قابل حصول نیست.

وی گفت: هم‌اکنون هیچ تصمیم اقتصادی گرفته نمی‌شود مگر اینکه حتما در مورد آن مطالعه کارشناسی جدی انجام شده باشد و ساعت‌ها و جلسات متعدد در موردش بحث شده باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور با بیان این‌که اصل تولید ثروت بر پایه کار مولد، محترم شمرده شده است، گفت: ما از زمانی که ثروت را منفی بدانند یا از سوی دیگرهرگونه ثروت را مثبت بدانند فاصله گرفته‌ایم. ثروت مولد به عنوان یک ارزش در فرهنگ عمومی و اقتصادی مورد تاکید سطح عملی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که امروز ما به یک واقع‌بینی امیدوارانه نیازمندیم، اظهار کرد: بر همین مبنا من آینده اقتصاد ایران را بسیار درخشان و همان‌طور که یکی از مدیران موسسات غربی اعلام کرده بود اقتصاد ایران را به عنوان امیدبخش‌ترین اقتصاد و دست‌نخورده‌ترین در اقتصاد جهان می‌شناسم.

رییس دفتر رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود حضور بخش خصوصی در گستره طرح‌های عمرانی، توجه بیش از پیش صندوق توسعه ملی در جهت حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری، توجه خاص صندوق شکوفایی و نوآوری خاصه برای حوزه دانش بنیان را از دیگر اقدامات دولت برشمرد و گفت: همچنین با توجه به گلایه‌هایی که در رابطه با سیستم بانکی می‌شود باید بگویم اصلاح رابطه بانک و بنگاه در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار گرفته است.

نهاوندیان تاکید کرد: بساط‌های رانت‌زا و فسادآفرین و تلاش‌کننده برای فرار از نظارت حاکمیت باید پایان بپذیرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود اظهار کرد: اگر می‌خواهیم پیامی به جامعه جهانی و اقتصادی منطقه بدهیم برگزاری همایش خیلی خوب است، اما هیچ سخنی قوت عمل را ندارد و در این راستا هر بنگاه اقتصادی و کارآفرین و دلسوز ایران باید بدانند که امروز زمانی است که لازم است تا یک گام بردارد و با این گام پیام مثبت‌اندیشی را نسبت به افق آینده ایران منتقل کند.

رییس دفتر رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: مطمئنم چند سال آینده ایرانی آبادتر، سربلندتر و آرام‌تری را جشن خواهیم گرفت.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ژاندارک
United States of America
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۳
اگر حقوقتون را بر اساس عملکردتان تنظیم میکردند
وقانون شما را مثل ما گوینده هر حرف مفت وعوامفریبانه
تحت پیگرد قرار میداد شاید سنجیده تر حرف میزدین.
پاراگراف اخرش را بخونین! حواله شدیم به چند سال اینده!!!! البته بشرط حیاط.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۸
آره دلمون براشون سوخته...می خوایم از بحران اقتصادی خارج بشن.