بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷
تداوم مازاد عرضه در بازار نفت موجب شد

بازگشت دوباره نفت برنت به زیر 50دلار

انتشار برخی آمار که از افزایش عرضه در ماه سپتامبر و تداوم ضعف تقاضا خبر می‌دهند موجب شد که بازار نفت در اولین روز هفته جاری نزولی ظاهر شود.
کد خبر : ۱۴۲۸۰۸
روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، نفت خام آمریکا با افت 43سنتی نسبت به روز جمعه به 2/48 دلار رسید و نفت برنت نیز با افت بیش از 30 سنت دوباره به زیر 50 دلار به ازای هربشکه رسید.
به گزارش «دنیای اقتصاد»، انتشار برخی آمار از افزایش عرضه نفت خبر می‌دهند. براساس خبرگزاری بلومبرگ، در این ماه صادرات نفت عربستان به‌طور چشمگیری افزایش داشت و در عین حال عراق نیز به رکورد تازه‌ای در زمینه تولید نفت دست یافته است. عربستان در ماه نوامبر سال گذشته میلادی(برج 11) به بیشترین میزان صادرات نفت ظرف 7 ماه گذشته دست یافته است. براساس آمارهای موسسه جودی، صادرات نفت عربستان در ماه نوامبر به 3/7 میلیون بشکه در روز رسیده است، درحالی که این رقم در ماه اکتبر معادل 9/6 میلیون بشکه در روز بوده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش میزان صادرات این کشور به دلیل تخفیف‌های پیاپی و بی‌سابقه‌ای بوده که در این مدت به مشتریان خود داده است. از سویی وزیر نفت عراق نیز از افزایش تولید نفت این کشور در ماه سپتامبر خبر داده است. عادل عبدالمهدی در این خصوص گفت: میانگین تولید نفت عراق، روزانه 4 میلیون بشکه است و این کشور قصد دارد صادرات نفت خود در سال جاری میلادی را به 3/3 میلیون بشکه در روز برساند.
افزایش عرضه در حالی رخ داده است که براساس نظر سنجی رویترز رشد اقتصادی چین در سال 2014 به کمترین میزان خود طی 20 سال گذشته رسیده است. در واقع براساس این نظرسنجی، رشد دومین مصرف‌کننده انرژی جهان به 3/7 درصد رسیده است که سیگنالی مبنی بر ضعف تقاضا به بازار نفت می‌دهد.
رشد عرضه و رشد تقاضا به تداوم مازاد عرضه منتهی می‌شود. این در حالی است که براساس برخی گزارش‌ها در 6 هفته اخیر تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی شیل آمریکا 209 عدد کاهش داشته است. در واقع به نظر می‌رسد که کاهش قیمت نفت به توقف انقلاب شیل منتهی شده است، اما به دلیل مازاد عرضه‌ای که در بازار نفت موجود است نمی‌توان انتظار داشت که قیمت نفت در کوتاه‌مدت رشد داشته باشد.
در کنار مازاد عرضه در بازار نفت باید به فاز انتظاری مشتریان نفتی نیز اشاره کرد. در واقع جلسه بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه برگزار خواهد شد. بسیاری از نظرات به اعمال سیاست‌های انبساطی جدید اشاره دارد. در واقع به‌طور سنتی سیاست‌های انبساطی باید منجر به تقویت بازار کالایی شود. اما در حال حاضر در مقابل سیاست‌های انبساطی اروپا آمریکا در حال تصمیم‌گیری برای اعمال سیاست‌های انقباضی است که می‌تواند به افزایش ارزش دلار در برابر یورو منتهی شود و اثر تصمیمات بانک مرکزی اروپا را در بازار نفت خنثی کند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان بر این باورند که فعالان بازارهای کالایی در فاز انتظاری به سر برده و در واقع در حال حاضر منتظر نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا مانده‌اند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر