بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
تهران - ایرنا - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست گفت: برای دستیابی به رشد اقتصادی و ارزش افزوده مثبت باید مبنا، توسعه پایدار، توجه به ظرفیت زیستی کشور و الزامات محیط زیستی باشد زیرا اگر بخواهیم به سود آوری دست یابیم باید بر مدار بهره وری سبز حرکت کنیم.
کد خبر : ۱۴۳۰۲۱
معصومه ابتکار روز شنبه در همایش ملی بهرو وری ایران در سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، چرخش مدیریت کنترل کیفیت به سمت محیط زیست را مبتنی بر پیوند محیط زیست و اقتصاد دانست.

معاون رییس جمهوری تاکید کرد: تحقق شاخص های بهره وری سبز تنها راه تضمین حقوق نسل های آینده است و برنامه ریزی برای توسعه پایدار باید به گونه ای باشد که منافع تا 7 نسل آینده را هم در نظر بگیرد.

وی با بیان اینکه تمام شاخص ها حاکی از آن است که در بحث بهره وری باید به سمت بهره وری سبز حرکت کنیم گفت: رویکرد دولت یازدهم حرکت در مسیر بهره وری سبز به موازات رویکرد اقتصاد مقاومتی و اقصتاد سبز است.

ابتکار با اشاره به اعلام رشد اقتصادی 12 درصدی در دولت تدبیر امید گفت: افزایش انگیزه عمومی و توسعه جنبش های اجتماعی در حفظ و افزایش این میزان رشد بسیار مهم است زیرا امروزه یکی از معیارهای مهم حکمروایی مطلوب میزان مشارکت مردم، ساختارهای اجتماعی و بخش خصوصی در کنار تلاش دولت ها و ساختار اداری است.

وی گسترش مشارکت مردم از طریق سازمان های مردم نهاد محلی، شوراها را در کنار برنامه های اقتصاد سبز مقاومتی از ضروریات حفظ محیط زیست برشمرد و گفت: مردم باید نیروی محرکه بهره برداری سبز از منابع از طریق اصلاح الگوی مصارف به ویژه در بخش آب و انرژی باشند.

وی با ابراز تاسف از مصرف 5 برابری انرژی در ایران در مقایسه با کشورهای پیشرفته، این میزان مصرف را ناپایدار توصیف کرد و گفت: امروزه کشورهایی که رتبه های برتر رشد اقتصادی، شاخص انسانی و محیط زیستی دارند، توسعه یافته ترین کشورها هستند و این بیانگر آن است که تنها راه توسعه پایدار رشد سه شاخص اقتصادی، انسانی و محیط زیست هم راستا با یگدیگر است.

ابتکار با انتقاد از تفکر نادرست گذشته در کشور که محیط زیست را مخالف و مقابل توسعه می پنداشت و اولویت خود را در دستیابی به توسعه بدون توجه به حفظ محیط زیست می دانست گفت: تجربه جهانی و علم نوین اثبات کرده است که توسعه و حفظ محیط زیست باید به موازات هم پیش روند تا نسل های آینده حفظ شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در دهه های اخیر از طرق بهره کشی شدید از منابع بدون توجه به ظرفیت و توان زیستی منابع منجر به تخریب محیط زیست و از بین رفتن زیست بوم ها شده است گفت: این وضعیت امروزه دولت ها را در سراسر جهان با چالش های بزرگی روبرو کرده است تا جایی که رییس جمهور امریکا بزرگترین تهدید برای کشور خود را تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین عنوان کرده است و قطعا این وضعیت در ایران تاثیراتی به مراتب بیشتر داشته است.

معاون رییس جمهوری افزود: تاثیر ایران از تغییرات آب و هوایی و گرمایش زمین، کشور را با بحران محیط زیستی مواجه کرده است که تاثیر آن در زمینه های مختلف مانند خشکسالی، خشک شدن تالاب ها و افزایش دمای کشور دیده می شود و به گونه نیست که بتوانیم آنرا نادیده بگیریم.

وی کاهش سطح جنگل ها، کاهش منابع آبهای سطحی و زیر زمینی، افزایش آلودگی ها از جمله آلودگی های شیمیایی و کاهش ذخایر تنوع زیستی را از جمله اثرات مخرب توسعه بدون توجه به محیط زیست دانست و افزود: فاجعه پارک ملی دریاچه ارومیه، همچنین اتفاقاتی که برای سفره های آبهای زیر زمینی که ذخایر استراتژیک کشور هستند نشانددهنده روند نادرست توسعه در گذشته است.

رییس سازمان محیط زیست اظهار کرد: در گذشته تصور نادرستی وجود داشت مبنی بر اینکه بخشی از رشد و توسعه می تواند از طریق برداشت بی رویه از منابع ایجاد شود اما امروز ثابت شده است که اگر ظرفیت زیستی به معنای میزان برداشت مجاز از منابع را در نظر نگیریم با خسارات غیر قابل جبرانی در محیط زیست، توسعه و اقتصاد مواجه می شویم.

ابتکار تاکید کرد: ذخایر طبیعی همچون جنگل، مرتع، منابع آب شیرین به شرطی قابل بازسازی است که به نقطه غیر قابل بازگشت نرسیده باشد.

وی گفت: مطالعات رد پای اکوژیکی ( تاثیر توسعه بر طبیعت ) اثبات کرده است که طبیعت برای بازسازی یک سال زندگی بشر به یک سال و نیم زمان نیاز دارد، این درحالی است که رد پای اکولوژیک ایران 3.5 برابر ظرفیت اکولوژیک کشور است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با یادآوری اینکه همان میزان که برای رشد اقتصادی تلاش می کنیم باید برای بازسازی منابع و حفظ محیط زیست نیز تلاش کنیم گفت: برخی فکر می کنند حفاظت سازمان محیط زیست از یوزپلنگ اقدامی تشریفاتی است در حالی که این تلاش در جهت حفظ چرخه روبه زوال تنوع زیستی ایران است که ما به عنوان انسان بخشی از آن چرخه هستیم و در صورت وجود نقص در این چرخه ما نیز تاثیرات منفی خواهیم گرفت.

ابتکار در ادامه به وضعیت مصرف منابع آب در کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای حفظ کشاورزی و منابع ،نیازمند انقلاب در کشاورزی هستیم و خوشبختانه دولت تدبیر و امید با نگاهی متفاوت از گذشته و احیای سازمان هایی همچون مدیریت برنامه ریزی کشور، شورای عالی محیط زیست ، شورای عالی آب و تاکید و نگاه ویژه رییس جمهوری به محیط زیست در حال حرکت در این مسیر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر