بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۸
کد خبر : ۱۴۳۰۴۷

وزیر صنعت، معدن و تجارت تراز تجاری کشور در 10 ماهه امسال را منفی یک میلیارد دلار اعلام کرد و درباره واردات شکر و برنج تصریح کرد که این اقدام با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

محمدرضا نعمت‌زاده امروز - شنبه - در نشستی خبری در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر ممنوعیت واردات شکر از طرف وزارت جهاد کشاورزی و اعلام وی در رابطه با آزاد‌ بودن واردات این محصول گفت: وزیر جهاد کشاورزی اختیار دارد در مورد محصولات کشاورزی اذن واردات یا توقف را بدهد و ما طبق قانون عمل می‌کنیم و ما به جز در رابطه با تعرفه در این زمینه کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی در عین حال تاکید کرد: یک سری سفارشات در رابطه با شکر از قبل وجود داشت و هیچ ثبت سفارشی را انجام نمی‌دهیم تا زمانی که وزیر جهاد کشاورزی در این رابطه اجازه دهد و شکری که وارد می‌شود مربوط به ثبت سفارش سال‌های قبل است.

نعمت‌زاده اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی امسال اعلام کرد خرید چهار قلم کالا شامل گندم، شکر، روغن و برنج را شرکت بازرگانی از طرف آنها انجام دهد که ما در این زمینه اقدام کردیم و خرید‌های مورد نیاز را انجام دادیم و وارداتی که در رابطه با شکر و برنج انجام شد، براساس ابلاغیه‌های مربوطه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: وزیر جهاد کشاورزی همچنین در رابطه با خرید گندم به ما ماموریت داد که امسال این کار را انجام دهیم و 6.8 میلیون تن گندم خریدیم که این میزان در سال گذشته 4.5 میلیون تن بود و پول کشاورزان را نیز از بانک و مراکز دیگر تامین کرده و به موقع به آنها دادیم.

هیچ ثبت سفارش جدیدی برای واردات شکر انجام نداده‌ایم

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت

همچنین مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست در ادامه‌ سخنان وزیر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا گفت: وزیر جهاد کشاورزی به ما نامه‌ای ارسال کرده که در سال جاری ثبت سفارش شکر ممنوع است و ما نیز هیچ ثبت سفارش جدیدی برای شکر نداشته و در ماه پیش، ستاد تنظیم بازار که در جایگاه وزارتخانه قرار دارد تصمیم گرفت 300 هزار تن شکر برای باقیمانده سال وارد شود که همه اینها ثبت سفارش سال گذشته بوده و هیچ ثبت سفارش جدیدی را انجام نداده‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر مجوز واردات شکر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به چند شرکت در سال جاری گفت: آن نامه هیچ اثر اجرایی پیدا نکرده است و با توجه به این‌که کشتی‌های شرکت‌هایی که نام آنها در این فهرست بوده در بندر امام «ره» و بندرعباس منتظر نوبت بودند این نامه ارائه شد و آن نامه هیچ خاصیت اجرایی نداشته است.

خودرو در صدر افزایش تولید

در ادامه این نشست نعمت‌زاده با اشاره به آمار تولید در بخش‌های مختلف کشور در سال جاری گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری 930 هزار دستگاه خودرو تولید شده که نسبت به سال گذشته 63.5 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: برنامه ما این است که تا انتهای سال، تولید خودرو را به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسانیم که حداقل به 95 درصد رشد خواهیم رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به رشد بخش‌های دیگر کشور گفت: در 9 ماهه امسال در بخش خودرو بیشترین رشد تولید را داشته‌ایم که وانت 58 درصد، کامیون‌ و کشنده‌ها 144 درصد، تجهیزات کشاورزی از جمله کمباین 148 درصد و لاستیک 6.7 درصد رشد داشته است. همچنین تولید لوازم خانگی با رشد 30 درصد، فلزات اساسی مثل فولاد خام 6.1 درصد، مس 5.1 درصد، کاشی و سرامیک 29 درصد و چینی 8.6 درصد رشد داشته است. مواد پتروشیمی نیز با رشد‌های مختلفی همراه بود که این رشدها بین چهار تا 13 درصد متغیر است.

نعمت زاده اضافه کرد: در تولید چند قلم کالا نیز رشد منفی داریم که مقادیر آن ها جزئی است.

وی با بیان این‌که در سه ماهه اول امسال رشد اقتصادی بخش صنعت 10 درصد و در شش ماهه بیش از شش درصد بوده است، اظهار کرد: آمار 9 ماهه تولید را داریم اما باید صبر کنیم تا بانک مرکزی آمار رسمی را اعلام کند که حتما مثبت خواهد بود.

هنوز درهای قاچاق به روی جامعه باز است

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به آمار صادرات غیر نفتی گفت: اطلاعات بسیار خوب است و در 10 ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور به 42.5 میلیارد دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 24 درصد رشد داشته است. هچمنین واردات با رشد 15.4 درصدی به 43.6 میلیارد دلار رسیده که در این زمینه ترکیب واردات عمدتا کالاهای واسطه‌ای است که می‌تواند مواد اولیه صنایع و ساختمان باشد.

نعمت‌زاده با بیان این‌که رشد واردات در اقلام مصرفی کمتر است، اظهار کرد:‌ هنوز درهای قاچاق به روی جامعه ما باز است و بیشتر محصولاتی که به واردات آن ها انتقاد می‌شود از طریق غیر رسمی وارد می‌شوند.

وی با بیان این‌که طرح های اولویت دار که می توانند باعث افزایش صادرات غیر نفتی و تکمیل زنجیره تولید شوند را با اهمیت بیشتری دنبال می کنیم، گفت:‌ به رغم محدودیت ها همه تلاش می کنند و ما از بانک‌ها نیز ممنون هستیم. صندوق توسعه ملی نیز چند ماهی است که بیشتر فعال شده و روزی نیست که هفت تا هشت مورد مصوبه نداشته باشد و امیدواریم با فعال شدن بیشتر به کمک بخش صنعت بیاید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که برای هفت طرح فولادی گشایش اعتبار داشتیم، اظهار کرد: در بخش آلومینیوم سندیکای پنج باند را باید اجرا می کردیم که هم سندیکا تشکیل و هم ال سی برای آن‌ها باز شد.

آخرین توافقات در راستای طرح انتزاع

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به طرح انتزاع شرکت بازرگانی دولتی گفت: در رابطه با این طرح در دولت جدید، رییس جمهور دستور داد که آیین‌نامه‌ای باید تهیه شود و با جلسه‌ای که با وزیر جهاد کشاورزی داشتیم آیین‌نامه‌ تهیه و به دولت ارسال شد. در این آیین نامه به صراحت اعلام شد که برخی وظایف به استثنای شرکت بازرگانی دولتی به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود. چون معتقدیم که بازرگانی دولتی یک فعالیت بازرگانی است و جزو وظایف وزارت صنعت محسوب می‌شود ولی پس از آن عنوان شد که بحث تنظیم بازار هم باید به وزارت جهاد کشاورزی منتقل شود که از ابتدای امسال این کار انجام شد و همه این وظایف واگذار شد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته و در روزهای آخر سال با توجه به نزدیک شدن به ایام عید نوروز برای تنظیم بازار اقدام ‌کردیم ولی با توجه به طرح انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی گفتیم این زحمت از امسال به دوش وزارت جهاد کشاورزی است و آنها نیز باید در این زمینه اقدام کنند.

نعمت‌زاده همچنین در رابطه با تکمیل یارانه‌های تولید گفت: در دولت تصویب شده 1200 میلیارد تومان برای حمایت از تولیدات با ارزش افزوده بیشتر و 100 میلیارد تومان برای تشویق صادرات و پشتیبانی از آن باشد که به دنبال این هستیم که تخفیف‌هایی که قول آن داده شده عملیاتی شود.

70 درصد خودروها از طریق نمایندگی‌های غیررسمی وارد می‌شوند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ورود خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی گفت: طبق مقررات، واردات تجاری از طریق نمایندگی‌هایی که رسما ثبت می‌شود باید صورت گیرد که خدمات تعمیر و نگهداری داشته باشند. ولی بعضی نمایندگی‌ها به دلایلی از جمله تحریم نتوانستند قرار‌داد خود را تمدید کنند و در نهایت شرایطی به گونه‌ای شد که حدود 70 درصد خودروها از طریق نمایندگی غیررسمی وارد می‌شود.

وی افزود: در این زمینه جلسه‌ای برگزار کردیم و مذاکراتی انجام دادیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که واردات فقط از طریق نمایندگی‌های رسمی انجام شود یا این وارد‌کنندگان با کسانی که خدمات پس از فروش دارند قرار‌داد منعقد کنند.

نعمت‌زاده در عین حال تاکید کرد: 35 نمایندگی مجاز داریم و امیدواریم این موضوع در جلوگیری از واردات بی‌رویه کمک کند و این تصمیم خوبی است تا سازمان توسعه تجارت نیز رسما این موضوع را اعلام کرده است.

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت

خبرهای خوش معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: تا اواسط سال آینده اطلاعات خوبی برای سرمایه‌گذاران در این بخش خواهیم داشت. گرایش‌های خوبی از داخل و خارج برای سرمایه‌گذاری در معادن وجود دارد و در رابطه با چند مورد سرمایه‌گذاری خارجی به تفاهم رسیدیم و امیدواریم با بهبود شرایط بین‌المللی این انگیزه‌ها بیشتر شود.

وی بیان کرد: توانستیم سرمایه صندوق بیمه‌ سرمایه‌گذاران معادن را افزایش دهیم که با این کار خریداران و تهیه‌کنندگان ماشین‌آلات می‌توانند از بیمه استفاده کنند و با شرکت‌ها وارد مذاکره شدیم که ماشین‌آلات بزرگ را وارد کنند و به زودی قرار‌داد انتقال انرژی در رابطه با این قبیل ماشین‌آلات منعقد می‌شود.

ماشینی شدن ثبت سفارش 3500 قلم کالا برای جلوگیری از رانت اطلاعاتی

نعمت زاده گفت: امسال روی شفاف سازی اقدامات زیادی انجام شده و در حال حاضر ثبت سفارش حدود 3500 قلم کالا به صورت ماشینی انجام می‌شود.

وی گفت: در زمینه ثبت سفارش در حوزه معادن نیز توانستیم همه آن‌ها را به ماشینی تبدیل کنیم و درمورد پروانه های مختلف نیز تلاش می کنیم تا پایان سال هر آنچه که داریم به دید عموم بگذاریم تا کسی نتواند از رانت اطلاعات استفاده کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با تاکید بر این‌که یکی از اهداف دولت مبارزه با فساد است، اظهار کرد: باید سعی کنیم مقررات را سهل و آسان کنیم و در زمینه رتبه کسب و کار توانستیم با توجه به برنامه ریز‌ی‌های انجام شده رتبه کشورمان را به 130 برسانیم که این رتبه از میان 180 کشور جهان است و در تلاشیم که این رتبه را تا پایان سال بهبود دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: اعتقاد به صادرات مواد خام معدنی نداریم و باید آن ها را به محصولات صنعتی تبدیل و صادر کنیم که در این زمینه جلساتی می گذاریم و برنامه ها و پیشرفت ها را پیگیری می کنیم.

نعمت‌زاده اظهار امیدواری کرد تا سال آینده زنجیره فولاد را از این وضعیت ناهماهنگ فعلی خارج کنیم و در این زمینه طرح جامعی تهیه کردیم که مراحل تصویب آن در حال انجام است.

افزایش مالیات باعث افزایش رکود می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به تبدیل برخی قراردادهای نفتی از ارزی به ریالی و احتمال انجام عمل مشابه در بخش تولید گفت:‌ در هر صورت بخشی از درآمدهای ریالی دولت از نفت تامین می شود و اگر قیمت نفت کاهش یابد به همان میزان نیز از درصد سهم ریالی‌اش کم خواهد شد و تفاوتی ندارد؛ بنابراین این کار به دلایل دیگری انجام شده که از امکانات داخلی بیشتر استفاده شود.

نعمت زاده با بیان این‌که کاهش درآمد دولت از نفت در سایر بخش ها اثرگذار است، گفت: با کاهش درآمدهای نفتی حجم نقدینگی کم می‌شود. البته هنوز اثر آن جلوه گر نشده اما در طول زمان خود را نشان می دهد. به همین دلیل دولت راه های مختلفی را بررسی می کند تا آنجاکه حتی برخی نمایندگان گفته‌اند مالیات را افزایش دهیم. در صورتی که این کار باعث افزایش رکود می شود و اگر رونق در کشور نباشد افزایش مالیات نیز سودی ایجاد نمی کند.

وی با بیان این‌که افزایش مالیات بر ارزش افزوده به بیش از هشت درصد اشتباه است، اظهار کرد:‌ ما باید سعی کنیم از کسانی که تاکنون مالیات نمی گرفتیم، مالیات دریافت کنیم و امیدوارم مباحثی که درباره افزایش نرخ مالیات مطرح می‌شود صحت نداشته باشد.

فولاد رونق سابق را ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه ها برای خروج بخش فولاد از رکود تصریح کرد: به هر حال افزایش و کاهش در قیمت‌ها وجود دارد. چراکه سوددهی و ضرردهی فولاد و پتروشیمی را نمی توان در یک برنامه کوتاه سنجید. با توجه به شرایط اقتصادی موجود و کاهش رشد اقتصادی چین که حدود 50 درصد از تولید فولاد جهان (معادل 860 میلیون تن در سال) را در اختیار دارد قیمت جهانی نیز افت کرده و فولاد نیز رونق سابق را ندارد و باعث سوددهی کمتر شده است.

وی با اشاره به این‌که برنامه اصلاح تعرفه ها را با برگزاری جلسات کارشناسی آماده کرده ایم، گفت:‌ در این زمینه با گروه اقتصادی دولت هماهنگیم اما نظر دولت این است که تصمیمات یکباره در انتهای سال گرفته شود که تغییر در تعرفه‌های موجود از ابتدای سال آینده برای این بخش لحاظ شود.

تولید خودروهای هیبریدی زمان بر است

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به سوالی درباره تولید خودروهای هیبریدی در کشور اظهار کرد: ما قولی نداده بودیم و در سال های گذشته نیز این موضوع را نشنیده‌ام اما مرکز تحقیقات موتور که زیر نظر ایران خودرو فعالیت می کند اخیرا سه مورد خودروی هیبریدی را تست کرده که قرار است از آن رونمایی شود. اما این خودروها به صورت نمونه است و برای ورود به خط تولید و رسیدن به تولید انبوه زمان بر خواهد بود.

توضحات وزیر درباره عزل و نصب ها

نعمت زاده درباره اختلاف نظر با مسئولان دولتی در برخی عزل و نصب‌ها اظهار کرد: اختلاف نظر کارشناسی می تواند وجود داشته باشد اما در نهایت آنچه اکثریت صلاح می دانند انجام می شود و این موضوع که ما در دولت با هم اختلاف داشته باشیم، مطرح نیست و معمولا به رای گیری هم نمی‌رسد. از سوی دیگر عزل و نصب ها در وزارتخانه نیز به جز معاونین که با هماهنگی رییس جمهور انجام می‌شود تصمیم داخلی بوده و نهادهای دیگر کاری به آن ندارند. تاکنون نیز هر چه پیشنهاد ما بوده بررسی و تایید شده است.

در ادامه یکی از خبرنگاران درباره درخواست برخی از بخش های تولیدی برای بخشش مالیاتی سوال کرد که نعمت زاده گفت: در لایحه حمایت از تولید پیش بینی کردیم که سازمان امور مالیاتی نسبت به جریمه تاخیر گذشت کند و برای بخش تولید استثنا قائل شود که امیدواریم این قانون تصویب شود. ضمن این که اخیرا شنیده ام وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده "کسانی بدهی مالیاتی خود را تا زمان خاصی پیش از پایان سال تسویه کنند از جریمه مالیاتی معاف می‌شوند".

وی افزود: براساس لایحه حمایت از تولید، صادرات از مالیات معاف شد و مجلس نیز پیشنهادی را به این لایحه اضافه کرد که براساس آن صدور کالاهای خام معافیت مالیاتی ندارند که این موضوع پیشنهادی خوب و باعث خوشحالی است.

تجارت ترجیحی ایران با 8 کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برخی اعتراضات درباره توافق نامه تجارت ترجیحی ایران با ترکیه اظهار کرد: درحال حاضر با هشت کشور قرارداد تجارت ترجیحی داریم که در مورد ترکیه نیز از 10 سال پیش مذاکرات آغاز و در دولت قبل امضا شده بود اما به دلایلی که برای ما روشن نیست، اجرای آن به تاخیر افتاده بود.

نعمت زاده با بیان این‌که در جلسات ترکیه با مسئول کمیسیون مشترک ایران اجرای این موضوع مجددا کلید خورد، تصریح کرد: من پس از مطالعه این فهرست ایراداتی نسبت به آن گرفتم که حتی نخست وزیر ترکیه از این کار ناراحت شد و گفت که این توافق امضا شده است اما به هر حال توانستیم بخشی از بندها را اصلاح کنیم.

مظلومیت صنعت در تجارت ترجیحی با ترکیه

نشست خبری وزیر صنعت، معدن و تجارت

وی با بیان این‌که آنچه آن‌ها در تعرفه‌های ما ارفاق می کنند بیشتر در بخش کشاورزی است، گفت:‌ کاهش تعرفه‌های ما بیشتر در بخش صنعت است و همین موضوع مظلومیت صنعت را نسبت به کشاورزی نشان می دهد. البته در کلان این امر به نفع دو کشور است؛ هر چند ممکن است در مدت زمان کوتاهی به ضرر برخی صنایع شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: از سوی دیگر باید توجه داشت که تعرفه برخی از کالاها بالاست و باعث بروز قاچاق می‌شود؛ بنابراین اگر تعرفه را کم کنیم ممکن است برخی از قاچاق حال حاضر تبدیل به واردات رسمی شود که بتوانیم روی آن نظارت داشته باشیم.

نعمت زاده همچنین درباره برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان در یک محل گفت:‌ در برخورد با همدیگر است که رشد ایجاد می شود، چه اشکالی دارد که ما ببینیم رقیب ما با چه کیفیت و قیمتی اجناس خود را ارائه می کند و چه بسا ما غالب شویم؛ بنابراین نباید در این زمینه خودمان را کوچک فرض کنیم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر