بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲
ایستانیوز: شیوه سرمایه گذاری شرکت های بیمه، یکی از موراد کلیدی و مورد توجه در صنعت بیمه است و بسیاری از کشورهای جهان، قوانینی را برای سرمایه گذاری شرکت های بیمه تدوین ومصوب کرده اند و نهاد ناظر بر اساس این قوانین و مقررات بر شیوه عملکرد بیمه ها نظارت می کند.
کد خبر : ۱۴۳۱۰۹

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازارهای مالی (ایستانیوز)، متن «قانون سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه- ایالت نیویورک امریکا» با ترجمه فاطمه نصیری عضو انجمن حرفه ای صنعت بیمه به شرح ذیل است:

ماده 1301: دارایی‌های مجاز

*متن ماده مربوط به دارایی‌های مجاز در پیوست 1 آمده است.

در تعیین وضعیت مالی یک بیمه‌گر بومی یا خارجی یا شعبه امریکای یک بیمه‌گر خارجی تنها دارایی‌های زیر که متعلق به بیمه‌گر است به عنوان دارایی‌های مجاز در نظر گرفته می‌شوند:

1) پول نقد شامل مزایده‌ها و مناقصه‌های قانونی یا هم ارز آن در هر یک از دفاتر بیمه‌گر یا در حال نقل و انتقال تحت کنترل بیمه‌گر و مانده مثبت هر حسابی در یک بانک توانگر یا شرکت تراست یا موسسه پس‌اندازپذیر.

2) سرمایه‌گذاری‌های انجام شده مطابق با مفاد این فصل (مترجم: فصل مربوط به بیمه از قانون ایالت نیویورک) و درآمد بدست آمده یا افزوده شده بر آن منوط به پاراگراف‌های 3 و 4 این زیر بخش به عنوان سودها (پاداش‌ها)[1]، بهره‌ها، اجاره‌ها و مالیات‌های پرداخت‌شده.

3) پاداش‌های اظهار شده و پرداخت نشده بر سهام‌ها

4) درآمد سرمایه‌گذاری‌ها. این مقادیر باید برحسب درآمدهای قابل وصول ارزیابی شوند.

5) اسناد بدهی حق‌بیمه[2]. وام بیمه‌نامه‌ها و سایر دارایی‌های بیمه‌نامه‌ها و حق حبس بیمه‌نامه‌ها، قراردادها و مجوزهای یک بیمه‌گر عمر، به مقداری که از ذخیره قانونی تجاوز ننماید و سایر تعهدات بیمه‌نامه در هر یک از قراردادها؛ مبلغ خالص حق‌بیمه‌های جمع‌آوری نشده و معوق، ملاحظات یا ارزیابی‌های یک شرکت بیمه عمر ...

6) حق‌بیمه‌های در حال جمع‌آوری، به جز حق‌بیمه‌های بیمه عمر منهای کارمزدهای قابل پرداخت آن.


قوانین ایالت نیویورک امریکا (NewYork Code)، فصل بیمه (بخش 14: سرمایه‌گذاری)


ماده 1402: سرمایه‌گذاری‌های حداقل سرمایه یا حداقل مازاد بیمه‌گذاران

*متن ماده مربوط به سرمایه‌گذاری‌های حداقل سرمایه یا حداقل مازاد بیمه‌گذاران در پیوست 2 آمده است.

محدودیت اقلام سرمایه‌گذاری برای حداقل سرمایه الزامی یا حداقل مازاد بیمه‌گذاران

حداقل 60%


ما بقی

اوراق (تعهدات) ایالات متحداه امریکا یا هر آژانس دیگری که اصل و سود آن توسط ایلات متحده تضمین شده است.
اوراق مستقیم این ایالت یا هر شهرستان، ناحیه یا شهرداری آن.
اوراق مستقیم هر ایالت دیگر امریکا
اوراق تضمین‌شده توسط وام‌های رهنی اول.







a) پیش از سرمایه‌گذاری کردن وجوه در هر نوع سرمایه‌گذاری دیگر، هر بیمه‌گر بومی باید مقداری برابر با میزان حداقل سرمایه الزامی توسط قانون یا حداقل مازاد بیمه‌گذاران (مترجم: حقوق صاحبان سهام) الزامی برای نگهداری توسط قانون برای یک شرکت سهامی بومی دارای مجوز برای انجام معاملات بیمه‌ای را تنها در موارد مشخص شده در این بخش سرمایه‌گذاری یا نگهداری نماید. ...

b) نباید کمتر از 60% از سرمایه‌گذاری‌های حداقل سرمایه الزامی یا مازاد بیمه‌گذاران شامل انواع مشخص شده در پاراگراف‌های یک و دو در اینجا باشد:

اوراق (تعهدات) ایالات متحداه امریکا یا هر آژانس دیگری که اصل و سود آن توسط ایلات متحده تضمین شده است.
اوراق مستقیم این ایالت یا هر شهرستان، ناحیه یا شهرداری آن.
اوراق مستقیم هر ایالت دیگر امریکا
اوراق تضمین‌شده توسط وام‌های رهنی اول.



ماده 1403: سرمایه‌گذاری ذخایر و سایر سرمایه‌گذاری‌ها، الزامات خاص.

*متن ماده مربوط به سرمایه‌گذاری ذخایر و سایر سرمایه‌گذاری‌ها در پیوست 3 آمده است.

محدودیت سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاری ذخایر و سایر سرمایه‌گذاری‌ها

شرکت پول نقد نگه‌داری ننماید


شرکت پول نقد نگه‌داری نماید

حداقل برابر با 50% مجموع ذخایر حق‌بیمه‌های عایدنشده، ذخایر خسارات و هزینه ارزیابی خسارات در آخرین صورت مالی سالانه یا فصلی


حداقل برابر با مجموع 70% ذخایر خسارت و هزینه ارزیابی خسارت و 50% ذخایر حق‌بیمه‌های عایدنشده آن ارائه شده در آخرین صورت مالی سالانه، یا فصلی

.... c) در صورتی‌که الزامات ماده 1402 این بخش رعایت شود، هر بیمه‌گر بومی، غیر از بیمه‌گران عنوان شده در زیر بخش (a) و (b) این ماده{مترجم: دو زیر بخش قبلی مربوط به سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه عمر، خدمات درمانی، بیمارستانی، شرکت‌های ائتلافی و شرکت‌های بیمه اسناد مالکیت (Title Insurance) می‌باشد} می‌تواند وجوه خود را در موارد مجاز مشخص شده در ماده 1402، زیر بخش (a) ماده 1404 (به جز بندهای 8 و 9 زیربخش (a) این ماده) سرمایه‌گذاری نماید، با این شرط که این بیمه‌گر می‌تواند وجوه خود را در سرمایه‌گذاری‌های مجاز دانسته شده تحت مواد 1407 {مترجم: سرمایه‌گذاری‌های غیر ذخیره‌ای و سرمایه‌گذاری‌های ممنوع برای شرکت‌های بیمه اموال/مسئولیت و سایر بیمه‌گران خاص (شامل سرمایه‌گذاری‌های طبقات توضیح داده شده در بخش‌های 8 و 10 زیر بخش (a) ماده 1404)، ماده 1408 {مترجم: مربوط به تملک سهم شرکت‌های بیمه و محدودیت‌های آن است} و بخش 16 این فصل {مترجم: مربوط به شرکت‌های تابعه شرکت‌های بیمه اموال/ مسئولیت است}، تازمانی که پول نقد نگهداری می‌کنند، سرمایه‌گذاری‌های الزامی در ماده 1402 و سرمایه‌گذاری ذخایر بخش (a) ماده 1404 نیز سرمایه‌گذاری نمایند که هنگامی که مطابق با مفاد این فصل ارزیابی می‌شود، باید حداقل برابر با 50% مجموع ذخایر حق‌بیمه‌های عایدنشده، خسارات و هزینه ارزیابی خسارات در آخرین صورت مالی سالانه یا فصلی باشند. اگر بیمه‌گر، غیر از شرکت‌های بیمه حوادث و درمان، پول نقد نگه‌داری نماید، سرمایه‌گذاری‌های الزام شده توسط ماده 1402 و مفاد ماده 1404، باید حداقل برابر با مجموع 70% ذخایر خسارت و هزینه ارزیابی خسارت و 50% ذخایر حق‌بیمه‌های عایدنشده آن ارائه شده در آخرین صورت مالی سالانه، یا فصلی باشد.

ماده 1404: انواعسرمایه‌گذاری‌های مجاز ذخایر برای بیمه‌گران غیر عمر

*متن ماده مربوط به انواع سرمایه‌گذاری‌های مجاز ذخایر برای بیمه‌گران غیرعمر در پیوست 4 آمده است.

خلاصه اقلام سرمایه‌گذاری مندرج در ماده 1404 و محدودیت‌های هریک در جدول زیر خلاصه شده است:

ردیف

نوع قلم سرمایه‌گذاری

محدودیت سرمایه‌گذاری انفرادی (طبق آخرین صورت مالی ارائه شده)

محدودیت سرمایه‌گذاری به صورت تجمعی(طبق آخرین صورت مالی ارائه شده)

1

اوراق دولتی

محدودیتی ندارد.

محدودیتی ندارد.

2

اوراق موسسات امریکایی

5% دارایی‌های مجاز

محدودیتی ندارد.

3

سهام ممتاز یا تضمین شده موسسات امریکایی

2% دارایی‌های مجاز

محدودیتی ندارد.

4

وام‌های تضمین شده با مستغلات

25% دارایی‌های مجاز

وام‌هی تضمین شده توسط غیر رهن اول (2% دارایی‌های مجاز)

5

املاک و مستغلات و سودهای آن

تحت موارد بند (iv): 1% دارایی‌های مجاز

تحت موارد بند (iv): 5/12% دارایی‌های مجاز

تحت موارد بند (i) و (ii): 1% دارایی‌های مجاز

تحت موارد بند (i) و (ii): 10% دارایی‌های مجاز

6

سرمایه‌گذاری‌های خارجی

در کشور یا مایملکی با بالاترین رتبه بدهی: 3% دارایی‌های مجاز

10% دارایی‌های مجاز

در سایر: 1% دارایی‌های مجاز

7

اوراق بانک توسعه

5% دارایی‌های مجاز

15% دارایی‌های مجاز

8

سود سهام

1% دارایی‌های مجاز

10% دارایی‌های مجاز

9

سرمایه‌گذاری انجام شده در شرکت‌های تابعه

با محدودیت‌های مندرج در موارد 4 و 5

10

شرکت‌های سرمایه‌گذاری

10% دارایی‌های مجاز

25% دارایی‌های مجاز

(a) علاوه بر سرماه‌گذاری‌های مشخص شده در زیر بخش (b) اینجا، و به استثنای سرمایه‌گذاری‌های ممنوع شده در ماده 1407 ...، سرمایه‌گذاری ذخایر یک بیمه‌گر بومی دارای مجوز برای سرمایه‌گذاری تحت اختیار این ماده شامل موارد زیر می‌شود:

(1)اوراق دولتی.

اوراقی که اصل و سود آن نکول نداشته و معتبر بوده و دارای مجوز قانونی هستند و توسط موارد زیر منتشر، تعهد، تضمین و بیمه شده است:

(A) ایالات متحده امریکا یا هر آژانس یا بخش کمکی آن

(B) هر یک از ایالت‌های امریکا

(C) هر منطقه جغرافیایی یا مایملک ایالات متحده یا هر بخش دولتی دیگر در امریکا

(D) هر آژانس یا بخش کمکی دیگر بخش‌های دولتی امریکا

(2)اوراق موسسات امریکایی.

(A) اوراق منتشر شده توسط هر موسسه توانگر مالی امریکایی یا اوراقی که توسط هر موسسه توانگر امریکا در مورد اصل و سود آن تضمین یا تعهد شده است. ...

(B) هیچ سرمایه‌گذاری در اوراق هیچ موسسه‌ای، غیر از موسسه‌ای که اوراق بهادار مربوط به رهن را صادر می‌کند، و هیچ سرمایه‌گذاری در یک اوراق بهادار رهنی خاص، تحت موارد این ماده نباید از5%دارایی‌های مجاز ارائه شده در آخرین صورت مالی تجاوز نماید.

(3)سهام ممتاز یا تضمین شده موسسات امریکایی.

(A) سهام ممتاز یا تضمین شده صادره یا تضمین شده توسط یک موسسه توانگر مالی در صورتی که تمامی اوراق منتشره موسسه برای سرمایه‌گذاری واجد شرایط باشند.

(B) هیچ سرمایه‌گذاری در سهام ممتاز یا تضمین شده هر موسسه تحت شرایط این بند نباید از2%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی ارائه شده وی بیشتر باشد.

(4)وام‌های تضمین شده با مستغلات

(A) وام‌های تضمین شده توسط رهن‌های اول و دوم در ایالات متحده امریکا (شامل مستغلات اجاره به شرط تملیک دارای دوره منقضی نشده بیش از 20 سال، ...) که دارای شرایط زیر باشند (شرایط مفصل در متن قانون آمده است).

(B) مبالغ وام. مقدار وام، هنگامی که به مبلغ پرداخت نشده‌ی هر رهن اول قبلی افزوده می‌شود نباید از درصدهای ارزش املاک و مستغلات یا لیزینگ‌های تضمین کننده وام که توسط ارزیاب انجام می‌شود بیشتر باشد:

(I) 66 و دو- سوم درصد،

(II) 75%، اگر رهنی برای پرداخت اصل وام فراهم شده باشد که در تمام دوره وام مجموع پرداخت‌های انجام شده برای مبلغ اصل وام باید کمتر از مبلغی باشد که برای کاهش وام (به علاوه مقدار تضمین شده توسط هر نوع رهن گذشته‌ای) به 66 و دو- سوم درصد آن وام در پایان سی و پنج سال، از طریق پرداخت‌های بهره تنها برای پنج سال و همان مبالغ ابتدا برای بهره و سپس برای اصل در پایان هر سال پس از آن لازم است.

(III) 90%، اگر وام توسط یک رهن اولی تضمین شود که آن رهن در اصل توسط یک ساختمان مسکونی با واحدهای مسکونی مجزا برای کمتر از پنج خانواده (نه بیشتر از 4 خانواده) بهبود یافته باشد و پرداخت‌های ماهانه اصل و بهره کافی برای بازپرداخت وام در طول کمتر از چهل سال یا باقی عمر مفید ساختمان که توسط ارزیاب برآورد شده است، برای آن انجام شود.

(C) محدودیت‌های سرمایه‌گذاری. سرمایه‌گذاری انجام شده نباید از حدود زیر تجاوز نماید:

i) به صورت تجمعی بیش از25%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر که در آخرین صورت مالی ارائه شده است.

ii) به صورت تجمعی بیش از2%دارایی‌های مجاز ارائه شده در آخرین صورت مالی بیمه‌گر که توسط اوراقیغیر از رهن اول[3]تضمین شده است.

(5)املاک و مستغلات و سودهای آن.

سرمایه‌‌گذاری در املاک و مستغلات واقع‌شده در ایالات متحده امریکا، در صورتی‌که به صورت مستقیم یا فقط مشارکت در صورت آن کسب شده و نگه داری می‌شود شامل:

(i) زمین و ساختمانی که دفتر مرکزی بیمه‌گر است.

(ii) املاک و مستغلاتی که بیمه‌گر کسب‌وکار و مبادلات خود را در آن انجام می‌دهد.

(iii) املاک و مستغلات که به صورت کلی یا جزئی از رهن‌ها، رای دادگاه‌ها، خسارت‌ها یا بدهی‌ها تحت تملک بیمه‌گر قرار گرفته است.

(iv) املاک و مستغلات کسب شده به عنوان سرمایه‌گذاری برای تولید درآمد یا تعمیر شده یا توسعه یافته برای اهداف سرمایه‌گذاری.

سرمایه‌گذاری در موارد فوق باید تحت حدود زیر باشد:

(A) مخارج هر بسته کسب شده تحت بخش (iv) شامل مخارج برآوردشده بیمه‌گر برای بهبود یا توسعه آن نباید از1%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی آن تجاوز نماید، و هنگامی‌که به ارزش دفتری سایر املاک و مستغلات تحت تملک در بخش (iv) افزوده می‌شود نباید از5/12%دارایی‌های مجاز بیشتر باشد.

(B) هیچ املاک و مستغلات ذکر شده در بند (i) و (ii) نباید توسط بیمه‌گر بومی تحت تملک قرار بگیرد، اگر مخارج آن همراه با ارزش دفتری تمام دارایی‌های تحت بند (i) و (ii) از 10% دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر شود.

(C) به جز با مجوز مقامات، هیچ بیمه‌گر بومی نباید:

(I) املاک و مستغلاتی را تحت بخش (i) و (ii) اکتساب نماید، اگر آن دارایی بزرگتر از1%دارایی‌های مجاز در آخرین صورت مالی وی باشد.

(II) در رابطه با هر ساختمانی که تحت بخش‌های (i) و (ii) در تملک بیمه‌گر قرار دارد، بهبود یا توسعه‌ای انجام دهد در صورتی که هزینه‌های سالانه چنین بهبودی از10%ارزش دفتری آن یا1%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی بیشتر شود.

(6)سرمایه‌گذاری‌های خارجی.

(A) سرمایه‌گذاری در یک کشور خارجی یا در مایملک ایالات متحده[4]که اساساً در یک نوع، طبقه و رتبه سرمایه‌گذاری با موارد آمده در این بخش هستند. مجموع مبالغ سرمایه‌گذاری خارجی شامل ارز آن کشور یا مایملک، اوراق موسسات امریکایی قابل پرداخت در خارج از ایالات متحده و مبالغ سپرده‌گذاری شده در یک بانک، شرکت تراست (متولی)[5]یا موسسه پس‌اندازپذیر[6]واقع شده خارج از ایالات متحده در هر زمان تحت موارد این بند نباید از10%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر شود.

(B) سرمایه‌گذاری در هر کدام از مایملک ایالات متحده یا در هر کدام از کشورهای خارجی، غیر از کانادا، نباید از: (i) در مورد هر مایملک یا کشوری که دارای بالاترین رتبه بدهی[7]تعیین شده توسط موسسات رتبه‌بندی به رسمیت شناخته شده توسط مقامات ذی صلاح هستند، از3%دارایی های مجاز بیمه‌گر در
آخرین صورت مالی وی بیشتر نباشد. (ii) در مورد هر مایملک یا شرکت دیگر از1%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر نشود.

(7)اوراق بانک توسعه.

اوراق منتشر شده یا ضمانت شده توسط یک بانک بین‌المللی بازسازی و بهبود، بانک توسعه بین امریکایی، بانک توسعه آسیا، بانک توسعه افریقا، یا شرکت تأمین مالی بین‌المللی با این شرط که: (i) اوراق چنین بانک‌هایی و شرکت تأمین مالی بین‌المللی باید دارای رتبه AA یا بالاتر تعیین شده توسط موسسات رتبه‌بندی به رسمیت شناخته شده توسط مقامات ذی صلاح باشند، یا اگر رتبه‌بندی نشده‌اند در ساختار و در تمامی جنبه‌های مهم مربوط به اوراق شبیه به اوراق دیگر همان موسسه باشند که رتبه‌بندی شده‌اند. (ii) مجموع سرمایه‌گذاری‌های انجام شده تحت مفاد این بند درهر کدام از این بانک‌هاو یا شرکت تأمین مالی بین‌المللی در هر زمان از5%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی بیشتر باشد.

(iii) مجموع سرماه‌گذاری‌های انجام شده تحت مفاد این پاراگراف در تمام این بانک‌ها و موسسه تأمین مالی بین‌المللی نباید از15%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر باشد.

(8)سود سهام‌ها.

سرمایه‌گذاری در سهام عادی یا مشارکت در منافع هر موسسه امریکایی توانگر.

محدودیت سرمایه‌گذاری: (i) هیچ بیمه‌گری نباید مبلغی بیش از1%دارایی‌های مجاز خود در آخرین صورت مالی در سود سهام باقی‌مانده هر موسسه‌ بیشتر باشد. (ii) مخارج هر سرمایه‌گذاری در سهام، تحت این بند وقتی به مخارج تجمعی تمام سرمایه‌گذاری‌های دیگر افزوده می‌شود ..... در مورد بیمه‌گری دارای مجوز برای سرمایه‌گذاری تحت بخش (i) نباید از مازاد آن یا10%دارایی‌های مجاز در آخرین صورت مالی بیمه‌گر بیشتر شود.

(9)سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط شرکت‌های تابعه.سرمایه‌گذاری خالص در املاک و مستغلات و وام‌های تضمین شده با املاک و مستغلات انجام شده توسط شرکت‌های تابعه‌ای که منحصرا برای اکتساب، مالکیت و مدیریت چنین سرمایه‌گذاری‌هایی سازمان‌دهی شده‌اند یا به آن اقدام می‌نمایند. این وام‌ها و املاک و مستغلات باید به عنوان یک سرمایه‌گذاری ذخیره تحت پاراگراف‌های 4 یا 5 این بخش در نظر گرفته شوند.

(10)شرکت‌های سرمایه‌گذاری.

(A)اوراق بهادار هر شرکت سرمایه‌گذاری ثبت شده تحت قانون فدرال شرکت سرمایه‌گذاری سال 1940. اگر چنین شرکتی:

(i) حداقل90%از دارایی‌های خود را در انواع اوراق بهاداری سرمایه‌گذاری کرده باشد که کیفیت آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری ذخیره تحت مفاد بندهای یک، دو، یا سه این بخش تعیین شده است یا در اوراق بهاداری که از نظر مقام ذی صلاح مشابه با انواع اوراق بهادار معین شده در این پاراگراف‌ها است.

(ii) حداقل90%از دارایی‌های خود را در انواع سهام‌های تعیین‌شده به عنوان یک سرمایه‌گذاری ذخیره تحت مفاد بند 8 این بخش سرمایه‌گذاری کرده باشد.

(B) محدودیت سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری انجام شده توسط بیمه‌گر تحت مفاد این بخش نباید از حدود زیر تجاوز نماید:

(i) در هر یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای ویژگی‌های بخش (i) پاراگراف (A)، از10%دارایی‌های مجاز ارائه شده در آخرین صورت مالی بیمه‌گر بیشتر نشود و مجموع مبالغ سرمایه‌گذاری در این گونه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نباید از25%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی بیشتر شود.

(ii) در هر یک از شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای ویژگی‌های بخش (ii) پاراگراف (A)، از5%دارایی‌های مجاز ارائه شده در آخرین صورت مالی بیمه‌گر بیشتر نشود و مجموع مبالغ سرمایه‌گذاری باید هنگام محاسبه برابر با حد مقدار تجمعی سود سهام‌های تحت بند (B) پاراگراف 8 این بخش در نظر گرفته شود.

(b)سرمایه‌گذاری‌های اختیاری.سرمایه‌گذاری‌هایی که تحت بند (a) این قانون کیفیت آن‌ها تعیین نشده و یا مجاز دانسته نشده‌اند به استثنای سرمایه‌گذاری‌هایی که در ماده 1407 ممنوع نشده‌اند. با این شرط که:

(1) مجموع مخارج این سرمایه‌گذاری‌ها نباید از5%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر باشد.

(2) سرمایه‌گذاری‌های بدون سود یا بدون درآمد انجام شده تحت این بخش در پاراگراف یک بخش (d) از ماده 1403 نباید در مجموع از3%دارایی‌های مجاز بیمه‌گر در آخرین صورت مالی وی بیشتر شوند.

ترجمه فاطمه نصیری



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
وحید مقدم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۱
سلام
مطالب شما کمک بسیاری به بنده نمود بابت این مطالب مفید از شما متشکرم. اما یک سوال دارم اگر کسی ایده ای داشته باشد که اگر دولت کشوری حمایتش کند به نفع شهروندان و دولت شود کشوری مثله امریکا از این فرد حمایت میکند