بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۱
در پی بازگشایی نماد "غگل" در روز جاری رخ داد:

افزایش 108 درصدی قیمت سهم بدون دلیل؛ چرا؟

این نماد در پی رشد قیمت خود در حالی شاخص کل را 33 واحد به سمت بالا کشاند که در مجموع این نماگر تحت تأثیر کاهش قیمت سایر سهام به رشد 9 واحدی اکتفا کرد.
کد خبر : ۱۴۳۱۷۶
نویسنده :
کیوان فر
طی روز جاری نماد معاملاتی شرکت گلوکوزان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی 597 تومانی به ازای هر سهم بدون محدودیت قیمت مورد بازگشایی قرار گرفت و در نهایت سهم با معامله 19 هزار و 169 تایی با رشد 104 درصدی قیمت همراه شد.

به گزارش بورس نیوز، این نماد در پی رشد قیمت خود در حالی شاخص کل را 33 واحد به سمت بالا کشاند که در مجموع این نماگر تحت تأثیر کاهش قیمت سایر سهام به رشد 9 واحدی اکتفا کرد.

اما نگاهی به سابقه معاملات و اطلاعات عملکرد مالی "غگل" سوالات فراوانی را در ذهن ایجاد می کند. چراکه طبق گزارش های مالی عملکرد میان دوره ای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه 94 شرکت پس از اعمال افزایش سرمایه 100 درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران در تاریخ 3 آبان ماه سال جاری، سود 2668 درصدی برآوردی خود را به 2757 ریال رسانده که این دو رقم تفاوت قابل ملاحظه ای با هم نداشته و تنها از رشد سه درصدی حکایت دارد.

در خصوص سال مالی 93 و مجمع برگزار شده جهت تقسیم 99 درصدی سود خالص هر سهم و نیز انجام پروژه فروکتوز، سرمایه در گردش از طریق دریافت تسهیلات مالی تأمین خواهد شد که نتیجه آن افزایش هزینه های مالی پیش بینی شده بوده است.

اما جدا از تمام این مباحث، اینکه به چه علت پس از تقسیم سود نقدی و بدون اعلام تعدیل مثبت سودآوری، سهم مذکور با این رشد قابل توجه مواجه شده، معلوم نیست.

گرچه نکات درخور توجه دیگری نیز در رابطه با سهم مذکور وجود دارد. چراکه این سهم از 92.8.25 تاکنون با پایداری صف خریداران روبه رو بوده و به دلیل آنکه طی حدود یکسال و دو ماه گذشته تنها چهار روز به اندازه حجم مبنا معامله شده، تاکنون نتوانسته به تعادل لازم دست یابد و به همین دلیل طی این مدت سه بار مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شده که بازهم به تعادل نرسیده است.

اما سوال اینجاست که چگونه سهمی با در اختیار داشتن چهار درصد سهام شناور آزاد و در حالی که طی یکسال و دو ماه اخیر تاکنون در مجموع با معامله نزدیک به 512 هزار سهمی تنها به اندازه 6.7 سرمایه خود معامله شده، چگونه چنین تأثیری را روی شاخص اعمال کرده است؟

سوال بعدی اینکه با توجه به این تفاسیر چگونه این سهم با معامله حدود 19 هزار سهمی با این میزان رشد کشف قیمت شده، بدون آنکه اتفاق خاصی در آن افتاده باشد.

حال آنکه طی روزهای اخیر نمادهایی همچون "ولساپا"، "حکشتی" و "ختراک" همگی با تعدیل مثبت قابل توجه سودآوری خود همراه بوده اند. در حالیکه سهام مذکور پس از بازگشت به تابلوی معاملات نه تنها با افت قیمت همراه شده، بلکه حتی تا تشکیل صف فروش نیز پیش رفته اند.

بطوریکه به عنوان مثال سهام "غگل" در حالی بدون اعلام تعدیل سودآوری و با رشد حدود 104 درصدی و حجم معاملات حدود 19 هزار تایی قیمت خورد که دو روز قبل "ختراک" پس از تعدیل 145 درصدی سود هر سهم و با اعلام پیغام ناظر بازار مورد بازگشایی قرار گرفت که به دلیل عدم برقراری تعادل میان تعداد خریداران و فروشندگان و حجم پایین سهام قابل معامله، نتوانست کشف قیمت شود و در نهایت یک روز بعد با کمتر از چهار درصد رشد قیمت همراه گردید و این امر بسیار جالب و تأمل برانگیز است که ناظر بازار چگونه با این سرعت و با این حجم پایین عملیات مچینگ سهم "غگل" را انجام داده است.

سوال بعدی اینجاست که در تمام روزهایی که سهام شرکت گلوکوزان با صف خرید معاملات خود را به پایان رسانیده، چرا سهامدار عمده به تقاضای موجود پاسخی نداده است؟

علاوه بر اینکه طبق قوانین بورس اوراق بهادار میزان درصد سهام شناور آزاد شرکت های پذیرش شده در بازار دوم بایستی از 10 درصد سرمایه ثبت شده آن کمتر نباشد. این در حالی است که "غگل" تنها دارای شناوری چهار درصدی است و به نظر می رسد سهامداران عمده در این رابطه قوانین بازار سرمایه را رعایت نکرده اند.

حال آنکه به نظر می رسد در این رابطه بایستی سهامداران عمده که شرکت های مادر تخصصی گسترش صنایع غذایی سینا و سرمایه گذاری صنعت و معدن در مجموع با در اختیار داشتن 85 درصد این سهم در رأس آنها می باشند، هیچ اقدامی جهت عرضه سهام و رعایت میزان سهام شناور آزاد قانونی "غگل" نمی کنند.

می توان گفت چنین مواردی از عجایب بورس تهران است که شرکتی با سرمایه هفت میلیارد تومان توانسته شاخص بورسی با ارزش بازاری 292 هزار میلیارد تومان را براحتی حدود 33 واحد به سمت بالا تکان دهد!

در پایان بایستی در این امر قدری تأمل کرد که در چنین شرایطی آیا تنها این سهامدار خرد است که باید ضرر کند، حال آنکه بیشترین سود و منفعت نصیب هیچ فردی نمی شود به جز سهامدار عمده!!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یعقوب
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۸
بورس نیوز از اطلاع رسانی مفیدتون ممنون.این موضوع نشون داد که بورس تهران با بادی جابجا میشه. یه با باد نفت... یه روز با باد جان کری... یه روز با باد...
ناشناس
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۰
بادا بادا مبارک بادا...
طرف دار پدیده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۶
108درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دادستان مشهد کجایی بادکنک جدید آمد
ارسطو عامل
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۷
108درصد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


آنوقت به پدیده گیر می دین ؟!
كلاه قرمزي
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۳
در بورس ايران خيلي هم عجيب نيست .!!
رضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
حالا حقوقیهای سهام دیگه که تو منفی میفروشند چه گلی به سر بازار و حقیقی بیچاره زده اند . بازم خدا رحمت کنه پدرومادرحقوقی سهم رو که ارزش سهام رو حفظ کردند .بورس نیوز جان یه نظر به لوطی کوچیکه بازار یا همان مش قاسم بنداز ببین حقوقی چه بلایی داره سهم میاره . سود خودش رو توقیمتهای بالا کرده هنوز هم ول نمیکنه . هرچی هم نفرینشون میکنیم فایده نداره روز ی حداقل یه تومن صررمیکنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۱
برای سهم هایی که ۲۰۰ درصد سقوط کردن دلیل نمیخوایید؟
محسن
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۳
سلام اینجا ایران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
حالا مگه چیه کلاه قرمزی نفت بخرم!