بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۲
افزایش دامنه نوسان و تغییر حجم مبنا در حالی توسط متولیان بازار سرمایه در زمان حاکمیت روند منفی بر بورس اجرا خواهد شد که به طور معمول اجرای چنین برنامه هایی در شرایط افت قیمت سهام شرکت ها منطقی به نظر نمی رسد.
کد خبر : ۱۴۳۲۳۵
نویسنده :
جمشیدی
افزایش دامنه نوسان و تغییر حجم مبنا در حالی توسط متولیان بازار سرمایه در زمان حاکمیت روند منفی بر بورس اجرا خواهد شد که به طور معمول اجرای چنین برنامه هایی در شرایط افت قیمت سهام شرکت ها منطقی به نظر نمی رسد.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اعمال برنامه هایی در بورس همچون باز شدن محدودیت دامنه نوسان و حجم مبنا نبایستی به صورت مقطعی اجرا شود. چراکه در این صورت راهکارهای مذکور همچون مسکّنی می ماند که ممکن است حتی آثار معکوسی را بر روند بورس در پی داشته باشد.

براین اساس بهتر به نظر می رسید تا شرکت بورس به منظور ایجاد رونق در بازار سهام برنامه مدون کوتاه مدت و با اعلام قبلی به فعالان بازار سرمایه اجرایی می کرد تا پس از ایجاد تعادل در روند معاملات و تعدیل قیمت سهام شرکت ها بار دیگر روند معمول معاملات توسط سهامداران پیگیری شود.

نصیری حذف یا تغییر روش محاسبه حجم مبنا در کنار افزایش دامنه نوسان را امری ضروری برای بازار سرمایه برشمرد و در این خصوص گفت: بورس کشور ما در حالی کم عمق است که به دلیل پایین بودن سهام شناور شرکت های فعال در بورس و انحصار معاملات در دست تعداد محدودی از سهامداران با سرمایه بالا شاهد تغییرات با اهمیت مثبت و منفی قیمت سهام برخی از مجموعه ها هستیم. برهمین اساس به نظر می رسد شرکت های بورس و فرابورس می بایست به شرکت های فعال در بازار سرمایه دستورالعمل مبنی بر افزایش میزان سهام شناوری ابلاغ کنند تا تعداد سهام بیشتری در اختیار فعالان باشد.

وی افزود: طی سال های گذشته و هنگام جو روانی منفی حاکم بر بازار سرمایه شاهد اعمال چنین برنامه هایی بودیم. برهمین اساس می توان گفت اجرای برنامه های این چنینی طی بازه زمانی کوتاه مدت در صورتی اثر بخش خواهد بود که پس از ایجاد ثبات نسبی بر معاملات شرایط به حالت اولیه بازگردد. چراکه اگر متولیان بازار سرمایه بر پتانسیل های موجود در بورس معتقدند، ضرورتی در تداوم اجرای برنامه های مذکور وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: وضعیت اقتصادی کشور در حالی طی ماه های پایانی سال در مسیر بهبود قرار گرفته که آثار این امر تاکنون بر بازارهای مالی و معاملات بورس نمود پیدا نکرده است. چراکه ارزش سهام شرکت ها با تداوم افت های قابل توجه همراه شده و اغلب آنها بیش از 70 درصد از سود برآوردی خود را طی عملکرد 9 ماهه سال مالی جاری محقق کرده اند و از پتانسیل های مناسب برای رشد سودآوری برخوردارند، اما با این حال سهامداران تمایلی به تزریق نقدینگی به این مجموعه ها ندارند.

این در حالی است که از نظر سیکل تجاری افت های پی در پی نشانه ای برای شروع حرکت صعودی است که برای حرکت در این مسیر تنها رخداد یک اتفاق مثبت همچون توافق مذاکرات سیاسی نیاز است تا اثر رشد اقتصادی بر بازارهای مالی دیده شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۴
شرانل و شسپا ؟
دلیل تعدیل مثبت در آینده و ارزنده بودن سهم : شرانل مواد اولیه خود شامل لوبکات را در ماههای 10 و 11 با قیمت 30 درصد قبل از کاهش نفت می خرد و این ارقام در گزارش 9 ماهه نیامده است. وقتی شرکتی مواد اولیه خود را با 30 درصد کاهش بخرد طبیعی است که سود هنگفتی از این منظر می کند.لذا تعدیل بالای 20 درصد تضمینی است. از طرفی سهم پی به ای 3.5 داره یعنی تا زمان مجمع بالای 40 درصد سود بازدهی میده. مهمتر از همه سهامدار عمده هر وقت سهم منفی میشه خودش درصد سهمشو میخره(صندوق بازنشستگی)
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۵
سرمایه من به یک سوم رسیده ولی باز میگم بهتون که بهتره دامنه نوسان با حجم مبنا رو بردارید .
وجود دامنه نوسان و حجم مبنا فقط باعث بوجود اومدن هیجان میشه
بزارید حداقل بورسمون آزاد و شبیه و بورس های دنیا بشه