بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۱
مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران عنوان کرد:

بررسی تأثیر افزایش 20 درصدی نرخ گاز و برق مصرفی بر شرکت های نیروگاهی

شرکت ملی گاز در حالی افزایش 20 درصدی قیمت گاز طبیعی و برق مصرفی را به دولت پیشنهاد کرده که در کنار آن کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 به مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی که در کمیسیون انرژی به تصویب رسیده بود، رأی نداد.
کد خبر : ۱۴۳۲۸۶
نویسنده :
جمشیدی
شرکت ملی گاز در حالی افزایش 20 درصدی قیمت گاز طبیعی و برق مصرفی را به دولت پیشنهاد کرده که در کنار آن کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 به مصوبات مربوط به هدفمندی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی که در کمیسیون انرژی به تصویب رسیده بود، رأی نداد. براین اساس باید دید که اجرای این برنامه چه تأثیری بر شرکت های نیروگاهی فعال در حوزه برق و انرژی اعمال خواهد کرد.

در همین ارتباط، مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: نیروگاه های گازی به طور معمول هر یک مترمکعب گاز طبیعی به قیمت 70 تومان را به 3.2 کیلو وات برق به قیمت 50 تومان تبدیل می کنند و راندمان این نیروگاه ها نیز 33 درصد محاسبه می شود.

مهدی عبدالعلی زاده افزود: اثر افزایش قیمت گاز طبیعی به عنوان خوراک مصرفی و نیز رشد نرخ فروش برق تولیدی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر و نیز نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، متفاوت خواهد بود.

وی به نیروگاه هایی که با شرکت توانیر قرارداد ندارند، اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه بهای گاز مصرفی و برق تولیدی به یک نسبت افزایش می یابند و در ضریب ثابتی ضرب می شوند در کنار وضعیت مناسب سودآوری شرکت های مذکورف به نظر می رسد با اعمال این رشد قیمت ها حاشیه سود شرکت ها افزایش یابد که البته چندان نیز حائز اهمیت نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نیروگاه های گازی طرف قرارداد با شرکت توانیر نیز گفت: این مجموعه ها همچون گروه مپنا قرارداد بلندمدت تبدیل انرژی با شرکت توانیر منعقد کرده اند و گاز طبیعی مصرفی نیروگاه های "رمپنا" همچون طوس و عسلویه رایگان دریافت می شود.

برهمین اساس می توان گفت افزایش 20 درصدی قیمت برق آثار بسیار حائز اهمیتی بر وضعیت سودآوری این نیروگاه ها در پی خواهد داشت.

البته توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که مکانیزم قیمت گذاری در این شرکت ها به این گونه ای است که قیمت فروش برق تولیدی خود را با توافق شرکت توانیر براساس نرخ تورم و قیمت یورو تعیین می کنند و نوسانات این دو متغیر بر نرخ فروش تولیدات مؤثر واقع می شود.

مدیر اوراق شرکت کارگزاری پگاه یاوران افزود: افزایش 20 درصدی قیمت برق مصرفی خانوارها تأثیر مستقیمی بر نرخ تورم برجای می گذارد که این متغیر نیز یکی از فاکتورهای اثرگذار در قیمت گذاری برق تولیدی نیروگاه به شمار می رود. برهمین اساس می توان گفت افزایش قیمت برق با توجه به دریافت رایگان گاز طبیعی مصرفی می تواند آثار مثبتی بر وضعیت سودآوری نیروگاه های طرف قرارداد با شرکت توانیر در پی داشته باشد.

عبدالعلی زاده در خصوص تأثیرپذیری نیروگاه ها از افزایش یا عدم افزایش قیمت حامل های انرژی گفت: برخی نیروگاه ها به طور معمول در فصل زمستان به دلیل قطع شدن گاز طبیعی از گازوییل یا مازوت استفاده می کنند و در پی آن هزینه های تولید آنها افزایش می یابد.

علاوه بر این، برخی نیروگاه ها همچون نیروگاه منتظر قائم خوارزمی و پرند با توجه به موقعیت جغرافیایی آنها و نزدیک بودن به مناطق شهری حتی در فصول بهار و تابستان نیز از مازوت و گازوییل به عنوان سوخت استفاده می کنند که این امر در هزینه های تولید، هزینه نگهداری و اورهال تأثیر می گذارد.

براین اساس می توان گفت افزایش قیمت حامل های انرژی با توجه به موقعیت جغرافیایی نیروگاه ها و میزان استفاده از گازوییل و مازوت متفاوت خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
سلام. الان وقت گران گردن بنزین است و مقداری گازوئیل گه این دولت جرات این کار را ندارد و اصلاح حمل ونقل عمومی خدا نگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۴
در صورتی تحقق صادارت برق نیروگاهی ها سودآوری بسیار خوبی خواهند داشت.