بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۱
کد خبر : ۱۴۳۳۷۲

آمارهای نشان می‌دهد هزينه هاي آلوده‌كنندگي جاده‌اي (بارنامه) به طور متوسط 7.4 برابر حمل و نقل ريلي است و ميزان كل هزينه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي اعم از هزينه‌هاي آلاينده‌هاي زيست محيطي، هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم تصادفات براي هر واحد حمل، مجموع هزينه‌هاي اجتماعي و ... 37 برابر حمل و نقل ريلي در سال 1391 بوده است.

به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، با مقايسه توليد گازهاي آلاينده در دو بخش حمل و نقل ريلي و جاده اي به ازاي هر واحد حمل و همچنين با در نظر گرفتن مصرف سوخت گازوئيل به اين واقعيت مي رسيم كه آثار آلوده كنندگي و تخريب محيط زيست تويط حمل و نقل ريلي بسيار كمتر از حمل و نقل جاده‌اي است به طوري كه اعداد و ارقام موجود نشان مي‌دهد هزينه هاي آلوده‌كنندگي جاده‌اي (بارنامه) به طور متوسط 7.4 برابر حمل و نقل ريلي است و ميزان كل هزينه‌هاي حمل و نقل جاده‌اي اعم از هزينه‌هاي آلاينده‌هاي زيست محيطي، هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم تصادفات براي هر واحد حمل، مجموع هزينه‌هاي اجتماعي و ... 37 برابر حمل و نقل ريلي در سال 1391 بوده است.

تصادفات در جاده‌ها 21 برابر ريل‌ها

از سوي ديگر مسافرت‌هاي ريلي از ايمني بيشتري نسيت به مسافرت‌هاي جاده‌اي برخوردارند. هزينه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم تصادفات براي هر واحد حمل جاده‌اي (بارنامه) حدود 21 برابر حمل و نقل ريلي برآورد شده است.

مصرف انرژي حمل و نقل ريلي 81 درصد كمتر از جاده‌اي

در مقايسه مصرف انرژي در حمل و نقل ريلي و جاده‌اي تجزيه و تحليل‌هاي مختلفي وجود دارد و آمار و ارقام متفاوتي ارايه شده است.

در گزارش مقابسه مصرف سوخت در سيستم حمل و نقل ريلي و جاده اي گروه مطالعات اقتصادي مركز تحقيقات راه‌آهن در سال 1390 ميزان مصرف گازئئبل در حمل و نقل بار جاده‌اي به ازاي هر تن كيلومتر بار برابر 59 سي‌سي و ميزان مصرف گازوئيل در حمل و نقل مسافر جاده‌اي به ازاي هر نفر كيلومتر مسافر برابر 36 سي‌سي است.

همچنين ميزان مصرف گازوديل حمل و نقل ريلي در بخش بار حدود 10.5 سي‌سي و در بخش مسافر 6.8 سي‌سي به ازاي هر نفر كيلومتر است.

كاهش 53 درصدي آلودگي هوا در 10 سال

در تحقيقات به عمل آمده در كشور سوئد معلوم شد؛ چنانچه در استفاده بيشتر از راه‌آهن اقدام شود طي 10 سال مي توان ميزان آلايندگي را به ميزان 30 درصد اكسيد نيتروژن، 80 درصد هيدروكسيدها و 50 درصد هيدروكربن‌ها كاهش داد. در اين تحقيق مشخص أه كه سهم راه‌آهن در آلودگي هوا فقط يك درصد است.

سهم 42 درصدي حمل و نقل از هزينه‌هاي اجتماعي آلاينده‌ها

طبق تعريف هزينه‌اي كه به علت آثار زيست محيطي مستقيم (انتشار آلاينده‌ها) باعث تخريب اكوسيستم، آسيب به ساختارها و سلامتي افراد مي شود هزينه تخريب يا هزينه‌هاي اجتماعي تعريف مي‌شود.

بخش حمل و نقل سهم عمده‌اي در توليد اين‌گونه آلاينده‌ها دارد. طبق گزارش منتشره هزينه‌هاي اجتماعي كل آلاينده‌ها حدود 102 هزار ميليارد رسال در سال 1391 تخمين زده شده كه سهم حمل و نقل حدود 43.905 ميليارد ريال يعني حدود 42 درصد برآورد شده است.

سهم 94 درصدي حمل و نقل جاده‌اي در آلايندگي

در اين گزارش اما سهم زيربخش‌هاي دريايي، ريلي، هوايي و جاده‌اي در تحميل اين هزينه‌ها بر جامعه به ترتيب برابر با 1.8، 0.8، 3.1 و 94 درصد بوده است.

بنابراين مي توان گفت كمترين هزينه آلايندگي مربوط به بخش حمل و نقل ريلي است. با فرض اينكه 30 درصد از هزينه‌هاي اجتماعي حمل و نقل جاده‌اي مربوط به حمل و نقل بروش شهري است و با توجه به اينكه هزينه اجتماعي حمل و نقل جاده‌اي حدود 40 هزار و 476 ميليارد ريال است؛ هزينه‌هاي اجتماعي حمل و نقل ريلي حدود 319 ميليارد ريال برآورد مي‌شود و همچنین كل عملكرد برآورد شده جاده‌اي در سال 1391 حدود 384 ميليارد واحد حمل بوده كه باتوجه به ميزان هزينه‌ اجتماعي جاده‌اي در كشور ميزان خسارت وارده به ازاي هر واحد حمل حدود 108 ريال محاسبه مي‌شود.

اين مقادير براي حمل و نقل ريلي حدود 39 ميليارد واحد حمل بوده كه هزينه اجتماعي وارده به ازاي هر واحد حمل ريلي هشت ريال است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر