بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
مدیر تحقیق و توسعه کارگزاری خبرگان سهام عنوان کرد:

ایجاد نشانه هایی از رونق در بورس با افزایش ارزش معاملات روزانه

تجربه یک ساله تداوم روند نزولی در بورس موجب شده تا فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران بیش از پیش به ریسک های موجود در این بازار توجه کنند و با انجام تحلیل بنیادی سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : ۱۴۳۵۳۹
نویسنده :
جمشیدی
تجربه یک ساله تداوم روند نزولی در بورس موجب شده تا فعالان بازار سرمایه و تحلیلگران بیش از پیش به ریسک های موجود در این بازار توجه کنند و با انجام تحلیل بنیادی سهام شرکت ها سرمایه گذاری کنند.

مدیر تحقیق و توسعه کارگزاری خبرگان سهام با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در پی افت قابل توجه ارزش سهام شرکت های بورسی و شاخص کل در کنار اصلاح نسبت پی بر ای اکثر صنایع و شرکت ها، بسیاری از کارشناسان و سهامداران بر این باورند که نماگرهای بازار سرمایه و قیمت کنونی سهام مجموعه های بورسی جای افت بیش از این را ندارد. علاوه بر این، نسبت پی بر ای بازار سرمایه نیز طی این مدت حدود دو واحد کاهش یافته است.

پژمان کیا افزایش قابل توجه ارزش معاملات روزانه را مهمترین فاکتور جهت ارزیابی روند معاملات در بورس و ایجاد رونق در آن برشمرد و در این خصوص گفت: ارزش معاملات روزانه بورس طی دوره مشابه سال گذشته در حالی مبالغی حدود 500 میلیارد تومان را به خود اختصاص می داد که اکنون ارزش معاملات روزانه بدون احتساب معاملات بلوکی رقمی در حدود 150 میلیارد تومان محاسبه می شود. برهمین اساس می توان گفت رشد قابل توجه این متغیر به محدوده 250 میلیارد تومان و تداوم روند صعودی آن می تواند نویددهنده تزریق نقدینگی به بورس، افزایش اقبال برای خرید سهام و گردش معاملات باشد و به تدریج با برگشت اعتماد به بازار سرمایه این نقدینگی در بازار سرمایه پایدار بماند.

وی افزود: بازار سرمایه کشور ما در حالی کم عمق است که ورود نقدینگی جدید به آن به طور مستقیم بر روند معاملات اثر می گذارد. به گونه ای که میزان بازدهی سهام شرکت ها بیش از حجم و گردش معاملات مهم تلقی نمی شود و ارزش معاملات مهمترین عامل نشان دهنده وضعیت بازار سرمایه است.

این کارشناس بازار سرمایه به وضعیت اقتصادی کشور اشاره کرد و ابراز داشت: وضعیت اقتصادی کشور و شاخص های آن نشان دهنده حاکمیت رکود اقتصادی در کشور است و به نظر می رسد تنها از شتاب آن کاسته شده است. به گونه ای که در شرایط کنونی دولتمردان با کنترل تورم و اجرای سیاست های ضد تورمی تمایل به کنترل افزایش قیمت ها دارند که این امر خود بر وضعیت سودآوری شرکت های بورسی و صنایع مختلف و در نهایت روند قیمتی سهام آنها مؤثر واقع می شود.

علاوه بر این دولت فعلی سعی بر ایجاد شفافیت و رفع ابهامات موجود در بازار سرمایه دارد که این امر موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری و نیز کاهش میزان بازدهی می گردد. برهمین اساس با توجه به این شرایط نباید انتظار رشد قابل توجه ارزش سهام شرکت ها همچون سال گذشته و در زمان استقرار دولت دهم داشت.

مدیر تحقیق و توسعه شرکت کارگزاری خبرگان سهام در خاتمه به شرکت های ساختمانی و عملکرد مناسب آنها طی سال جاری اشاره کرد و گفت: ارزش سهام شرکت های ساختمانی طی سال گذشته به واسطه حضور برخی از سهامداران حقوقی و صندوق های سرمایه گذاری در حالی با رشد قابل توجهی مواجه گردید که وضعیت سودآوری مجموعه های مذکور طی دوره مذکور مناسب نبوده است. از این رو در پی ایجاد روند منفی بر کلیت بازار سرمایه طی ماه های اخیر، سهام مجموعه های ساختمانی با افت قابل توجهی مواجه گردید.

اما در شرایط کنونی علیرغم اوضاع نابسامان اقتصادی کشور شاهد انتشار گزارشات عملکرد میاندوره ای مناسب توسط اکثر شرکت های ساختمانی و اصلاح نسبت پی بر ای آنها هستیم. به گونه ای که به نظر می رسد در حال حاضر این مجموعه ها از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردارند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری می باشند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
اگر کارمزد و مالیات معاملات اندکی کاهش یابد با افزایش خرید و فروش هم بازار رونق میگیرد و هم با افزایش معاملات، کاهش کارمزد و مالیات جبران که حتی افزایش پیدا میکند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۸
قیمت نفت صعودی شد

Crude Oil Mar 15 (CLH15.NYM) -NY Mercantile  Watchlist
49.92 Up 0.35(0.71%
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
معاملات و شاخص مهندسی شده کجاش نشان دهنده رونق دوباره بورس هست؟
اشنا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
افزایش معاملات متعلق به حقوقی ها میباشد زیاد به بلوک زنی دلخوش نبندید چون جو زده میشوید
ali
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳
جون مادرت اميد الكي نده
بورس ايران جاي رانت خواري هستو بس
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
"علاوه بر این دولت فعلی سعی بر ایجاد شفافیت و رفع ابهامات موجود در بازار سرمایه دارد که این امر موجب کاهش ریسک سرمایه گذاری و نیز کاهش میزان بازدهی می گردد."
مهدی
ROMANIA
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
بورس ایران نشون داده اگه دولتی بخواهد مثل احمدی نژاد شاخص را بالا ببرد میتواند!!
kazem
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴
خدا پدرت را بیامرزد که صاف وساده نوشتی دولت برای کنترل تورم با یک مهندسی قیمتها را پایین کشیده وجلوی رشد انها را گرفته است.حالا بااین شرایط ضرر مردم بیچاره را چه کسی غیر از دولت باید پاسخکو باشد.دولت دولت دولت هرجا پابگذاری نقش دولت در نابودی پول مردم غیر قابل انکار است
علی شاه
GERMANY
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۸
من که هر چی مینویسم چاپ نمیشه
شما با من مشکلی دارید ؟