بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۷
توسط واحد تحلیل کارگزاری بورس بیمه ایران بررسی شد:

"دالبر" و برآورد سود سال 94

شرکت البرز دارو ( سهامی عام ) در تاریخ 1355.5.11 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره 25828 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است. از نظر نرم افزاری که شامل دانش و مهارت های انسانی است تکنولوژی مورد استفاده در شرکت در مقایسه با شرکتهای داخلی در سطح بهترین ها و در مقایسه با شرکتهای کشورهای پیشرفته نیز در سطح متوسط است.
کد خبر : ۱۴۳۷۲۰
نویسنده :
مریم رحمتی

کلیاتی در باره شرکت

شرکت البرز دارو ( سهامی عام ) در تاریخ 1355.5.11 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شده و طی شماره 25828 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رسیده است. شرکت در تاریخ 1375.9.25 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. درحال حاضر شرکت البرز دارو جزء واحدهای تجاری فرعی گروه دارویی سبحان می‌باشد و واحد تجاری اصلی گروه ستاد اجرائی فرمان امام (ره) است . مرکز اصلی شرکت و نیز کارخانه در قزوین واقع است.

فعالیت اصلی شرکت

موضوع فعالیت اصلی شرکت طبق ماده 2 اساسنامه به موجب تصمیم مجمع عمومی فوق العاده مورخ 1368.4.13 تاسیس هر قسم کارخانه یا موسسه برای ساخت و فروش هرگونه محصولات داروئی، غذایی، مواد شیمیائی و آرایشی و بهداشتی، وارد کردن محصولات ساخته شده داروئی، غذایی، مواد شیمیایی و آرایشی و بهداشتی، ملزومات و تجهیزات پزشکی و توزیع آن، وارد کردن ماشین آلات مربوط به تولید و اصلاح و یا تغییر صنعتی مواد و همچنین وارد کردن مواد اولیه خام یا نیم ساخته و لوازم بسته بندی مورد استفاده در محصولات فوق الذکر و انجام عملیات تحقیقاتی و معاملات بازرگانی در حدود موضوع شرکت و مشارکت در شرکتهای دیگر و خرید و فروش سهام آنها می‌باشد. به موجب پروانه بهره برداری شماره 323044 مورخ 1368.5.8 که توسط وزارت صنایع صادر شده، بهره برداری از کارخانه با ظرفیت سالانه 290میلیون عدد قرص، 17میلیون عدد شیشه شربت و سوسپانسیون و 17میلیون پوکه آمپول در سال 1362 آغاز شده است و بر اساس پروانه بهره برداری شماره 16621/127 مورخ 1384.10.18 به 733میلیون عدد قرص، 19میلیون عدد شیشه شربت سوسپانسیون و 45میلیون پوکه آمپول تغییر یافته است.

آخرین سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 8/1 میلیون ریال ( شامل تعداد 1800 سهم به ارزش اسمی 1000 ریال ) بوده که طی چند مرحله به مبلغ 000/300 میلیون ریال ( شامل تعداد 300میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم 1000 ریال ) افزایش یافته است.

ترکیب سهامداران

وضعیت تکنولوژی شرکت و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان

از نظر نرم افزاری که شامل دانش و مهارت های انسانی است تکنولوژی مورد استفاده در شرکت در مقایسه با شرکتهای داخلی در سطح بهترین ها و در مقایسه با شرکتهای کشورهای پیشرفته نیز در سطح متوسط است.

از نظر سخت افزاری که شامل وسایل، تجهیزات و ماشین آلات است، وضعیت متفاوت است. ماشین آلات مورد استفاده در خطوط تولیدی محصولات تزریقی شرکت جزء مدرنترین ماشین الات مورد استفاده در این صنعت در سطح جهان است. ماشین آلات مورد استفاده در سایر خطوط تولیدی شامل جامدات و مایعات، همچنین تجهیزات آزمایشگاهی و تاسیسات صنعتی، در مقایسه با شرکتهای داخلی در سطح متوسط و در مقایسه با شرکتهای کشورهای پیشرفته، با فاصله نسبتا زیادی قدیمی است. همچنین توسعه و تجهیز خط تولید جامدات در حال بررسی است.

معرفی محصولات شرکت

محصولات شرکت عمدتا در سه گروه اصلی قرص و کپسول، آمپول و شربت و سوسپانسیون می‌باشد که مهمترین محصولات شرکت به شرح زیر می‌باشد :

هپارین سدیم (HEPARIN SODIUM)

یک داروی ضد انعقادی تزریقی است. از هپارین در مواردی که نیاز به کاهش قدرت انعقادی خون هست استفاده میشود.بطور مثال این دارو در درمان لخته شدن خون در وریدهای عمقی ساق بکار گرفته میشود. هپارین نمیتواند لخته خون بوجود آمده را از بین ببرد ولی میتواند مانع ایجاد لخته جدید شود .از این دارو بصورت تزریق داخل رگ و یا تزریق زیر جلدی استفاده می‌شود.

این دارو با سهم نزدیک به 12% بیشترین سهم را در سبد فروش شرکت دارد، همچنین فروش این دارو در سال 92 نزدیک به *300میلیارد ریال بوده است که این شرکت سهم بیش از 50% در فروش این دارو داشته است.

* مبالغ اعلام شده مطابق با آمارنامه های منتشر شده از سوی سازمان و غذا و دارو و برحسب قیمت مصرف کننده می‌باشد.

انوکساپارین (ENOXAPARIN

این فرآورده دارویی یک داروی ضد انعقاد از خانواده های هپارین با وزن مولکولی پائین است به این معنا که توانایی خون برای انعقاد و لخته شدن و در نتیجه بروز آمبولی را کم میکند. این دارو برای پیشگیری از لخته خونی در بیماران با بیماریهای خاص، بیماران تحت جراحی جایگزینی هیپ یا زانو یا جراحی معده ، همچنین برای پیشگیری از حمله قلبی در آنژین صدری ناپایدار (درد قفسه سینه) و تمام مواردی که برای درمان لخته خونی به کار می‌رود.

این دارو سهم نزدیک به 8% در سبد فروش در سال 92 شرکت داشته است. همچنین بازار فروش این دارو در سال 92 نزدیک به 1120میلیارد ریال بوده است که سهم فروش شرکت بیش از 10% بوده است و 90% مابقی وارداتی بوده است.

فروش این دارو در شش‌ماهه اول سال 93 نزدیک به 68میلیارد تومان بوده است و شرکت البرز دارو با فروش 11میلیارد تومانی موفق به افزایش سهم خود در بازار این دارو به 16% شده است.

با توجه به سیاستهای وزارت بهداشت مبنی بر کاهش واردات دارو و حمایت از داروهای تولید داخل پیش بینی می‌شود روند افزایش سهم بازار شرکت در این دارو افزایش یابد و فروش شرکت در سال آینده از محل این دارو به بیش از 35میلیارد تومان برسد و بیشترین سهم را در سبد فروش شرکت کسب نماید.

دیکلوفناک سدیم (DICLOFENAC SODIUM )

این دارو در جهت کاهش درد، تحریک، تورم و خشکی مفصل در آرتریت، نقرس و سایر بیماری های روماتیسمی استفاده می شود. از دیکلوفناک در درمان دیگر موارد درد مثل سردرد، درد عضلانی، درد قاعدگی، درد پس از جراحی و زایمان نیز استفاده می شود.

این دارو سهم نزدیک به 10% در سبد فروش سال 92 شرکت داشته است همچنین بازار فروش این دارو در سال گذشته نزدیک به 200میلیارد ریال بوده است که بیش از 90% آن در اختیار شرکت البرز دارو بوده است.

متوپرولول (METOPROLOL )

متوپرولول در درمان آنژین صدری مزمن، کنترل زیادی فشارخون ( به تنهایی یا همراه با سایر داروهای کاهنده فشارخون ) و پیشگیری از انفارکتوس مجدد میوکارد مصرف می‏شود.

این دارو در سال 92 بازار فروشی نزدیک به 22میلیارد تومان داشته است که شرکت البرز دارو با فروش 14میلیارد تومانی سهم 66% در بازار فروش این دارو داشته است. همچنین این دارو سهم 7% در سبد فروش شرکت در سال 92 داشته است.

جایگاه شرکت در صنعت در یک نگاه :

با توجه به حجم فروش صنعت دارو در سال 92 جایگاه شرکت در میان شرکت های تولید کننده رتبه ششم و در کل صنعت دارو رتبه هشتم می‌باشد. هم چنین سهم فروش محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی به شرح زیر بوده است :

افزایش نرخ محصولات :

امسال علیرغم افزایش هزینه های اداری و نرخ ارز با توجه به سیاستهای ضدتورمی دولت در شش‌ماهه اول عمدتا سیاست تثبیت قیمتها از سوی سازمان غذا و دارو دنبال شد، لیکن در شش‌ماهه دوم افزایش نرخ داروها از سوی این سازمان روند بهتری به خود گرفت. آخرین افزایش نرخ محصولات شرکت به شرح زیر بوده است :

12قلم از محصولات شرکت در سه‌ماهه سوم سال 93 موفق به اخذ افزایش نرخ شدندکه وزن 35% فروش شرکت را تشکیل می‌دهند.میانگین عددی این افزایش نرخها 24% و میانگین وزنی آنها 32% بوده است با توجه به روند افزایش نرخها میتوان انتظار داشت بقیه محصولات شرکت نیز تا پایان سال موفق به اخذ افزایش نرخ شوند.

مفروضات پیش بینی سود سال 93 :

* مبلغ فروش شرکت باتوجه به موارد زیر 5% افزایش یافت:

با توجه به افزایش قیمت وزنی 32% برای 35% از سبد فروش شرکت، مبلغ فروش شرکت درسه‌ماهه چهارم 11% افزایش یافت و در مجموع کل فروش سال 93 شرکت 2.5% افزایش یافت.

همچنین از محل افزایش فروش داروی انوکساپارین مبلغ 5میلیارد تومان (2.5%) به فروش شرکت اضافه شد.

* علیرغم افزایش قیمت برخی محصولات و ثابت بودن نرخ ارز و موجود بودن مواد اولیه به میزان مصرف در سه‌ماهه چهارم حاشیه سود ناخالص شرکت همانند نه‌ماهه اول سال 51% در نظر گرفته شد.

* هزینه های عمومی شرکت بدون تغییر نسبت به پیش بینی شرکت و هزینه های مالی به نسبت افزایش مبلغ فروش (5%) افزایش یافت.

مفروضات پیش بینی سود سال 94 :

* مبلغ فروش شرکت باتوجه به مفروضات زیر 33% افزایش یافت :

باتوجه به میانگین عددی 24% و میانگین وزنی 32% افزایش نرخ محصولات، مبلغ فروش شرکت را 28% افزایش دادیم.

از محل افزایش فروش داروی انوکساپارین مبلغ 200میلیارد ریال به فروش شرکت اضافه شد.

* حاشیه سود ناخالص شرکت را همانند امسال 51% در نظر گرفتیم.

* هزینه های اداری را با توجه به تورم و افزایش مبلغ فروش 25% و هزینه های مالی را به نسبت افزایش مبلغ فروش، 33% افزایش دادیم.

پیش بینی کارشناسی سود سال 93و 94 :



تهیه و تنظیم : محمدداود فصاحت

اشتراک گذاری :
ارسال نظر