بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
برای حدود هفت طرح جدید گشایش اعتباری به مبلغ بیش از دو میلیارد یورو از چین اجرایی شد. در این میان یک میلیارد دلار گشایش اعتبار نیز برای یک طرح آلومینیومی با حضور سندیکایی از 5 بانک عملی شد.
کد خبر : ۱۴۳۷۴۱
نویسنده :
کیوان فر
فاز دوم توسعه تغلیظ مس سونگون صبح روز جاری با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، مرادعلیزاده مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران و جمعی از مقامات و مدیران ارشد کشوری و استانی در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز، مرادعلیزاده مدیر عامل "فملی" در جمع حاضرین در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون اظهار داشت: فاز دوم این پروژه با ظرفیت تولید 150 هزار تن کنسانتره 25 درصد براساس خاک ورودی در محل مجتمع مس سونگون احداث شد تا ظرفیت تولید کنسانتره از 150 هزار تن به 300 هزار تن افزایش یابد.

فاز دوم تغلیظ مس سونگون افتتاح شد/ظرفیت تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید/70 هزار میلیارد تومان پروژه دست قرارگاه خاتم است

مرادعلیزاده افزود: طبق برآوردها هزینه تمام شده پروژه 95 میلیون یورو معادل دو هزار و 472 میلیارد ریال بوده که با جدیدترین تکنولوژی های روز احداث شده است.

وی ادامه داد کارخانه تغلیظ مس سونگون در فاز دوم با ظرفیت سالانه هفت میلیون تن خوراک با عیار 0.66 درصد مس، 150 هزار تن کنسانتره مس با عیار 26 درصد تولید خواهد کرد.

شایان ذکر است که پیمانکاری این پروژه با حضور مؤسسه امین و با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد.

وی ادامه داد: بخش اول با سرمایه گذاری 650 میلیارد تومانی آغاز شده و تاکنون 1030 میلیارد تومان در بخش های مختلف سونگون سرمایه گذاری شده است.

مرادعلیزاده عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه های جاری مورد نیاز برای این پروژه قابل توجه است این نیاز احساس می شود که برای اجرای پروژه ها از اعتبار و تسهیلات بانکی و فروش سهام تأمین مالی شود.

پس از آن محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه یکی از برنامه های جدی دولت توجه به معادن و صنایع معدنی است در این بخش کار بسیار زیادی بایستی انجام شود تا ظرفیت ها افزایش یابد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه امکانات و بودجه محدودی در اختیار دولت است سیاست گذاری جدیدی برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی و مشارکت علاقمندان به حوزه معدن انجام شد و در این رابطه از ایمیدرو خواستیم تا 200 هزار کیلومتر مربع زمین های مختلف کشور از خراسان رضوی گرفته تا دریای عمان برای انجام اکتشافات در اختیار بگذارد.

فاز دوم تغلیظ مس سونگون افتتاح شد/ظرفیت تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید/70 هزار میلیارد تومان پروژه دست قرارگاه خاتم است

نعمت زاده افزود: در مناطقی که مواد رادیو اکتیو در کنار ذخایر معدنی وجود داشت و ذخایر معدنی بلااستفاده بود تفاهم نامه ای امضاء شد تا 100 هزار کیلومترمربع به صورت مشترک مورد استفاده قرار گیرد که در این رابطه مقدمات لازم اجرایی شده است.

وی از توسعه بیمه معدن و صنایع معدنی با همکاری ایمیدرو و تصویب دولت خبر داد و پیرامون امکان استفاده از پروانه بهره برداری به عنوان تضمین بانکی جهت دریافت تسهیلات گفت: این موضوع که در قوانین مرتبط با معدن آمده تاکنون عملی نشده و عنایتی خواستی می طلب تا این بند قانونی اجرایی شود.

وزیر صنعت و معدن تأکید کرد: در بخش صنایع معدنی طرح های متعددی طی 8 سال گذشته شروع شده که به دلیل کمبود منابع عمومی اجرای آنها متوقف شده بود. در این راستا با اعلام فراخوان عمومی از علاقمندان خواسته شد از 65 تا 85 درصد از فرآیند اجرای طرح های فولادی مشارکت کنند از همین رو، اقدامات لازم جهت خریداری تجهیزات احیای مستقیم و گشایش اعتبارات فراهم شده و قراردادهای لازم منعقد گردیده است و برای حدود هفت طرح جدید گشایش اعتباری به مبلغ بیش از دو میلیارد یورو از چین اجرایی شد. در این میان یک میلیارد دلار گشایش اعتبار نیز برای یک طرح آلومینیومی با حضور سندیکایی از 5 بانک عملی شد و جذب منابع از بخش خصوصی نیز با رفع موانع تسهیل شد.

نعمت زاده در خاتمه با ابراز امیدواری نسبت به آینده معدن و صنایع معدنی تأکید کرد: در صنایع فولادی برای تولید 55 میلیون تن محصول برنامه ریزی شده بایستی با کمک قرارگاه خاتم الانبیاء و سایر پیمانکاران اجرایی شود.

در خاتمه اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون اظهار داشت: بیش از 70 هزار میلیارد تومان طرح های مهم کشور با پیمانکاری قرارگاه خاتم الانبیاء در حال اجراست که امیدواریم در این بخش قرارگاه نقش آفرین باشد تا فازهای جدید و پروژه های مهم ملی دیگر نیز به خوبی اجرایی شود.

وی توسعه معادن را یکی از محورهای اصلی توسعه کشور دانست و تأکید کرد: با توجه به اینکه اقتصاد ایران متکی به نفت است برخی معتقدند صنایع معدنی از باب تنوع محصول می تواند جایگزین نفت باشد اما از جهت پایان پذیر بودن این ذخایر بایستی اقتصاد کشور را به منابعی متکی کنیم که پایان ناپذیر باشد که همانا منابع انسانی است که می تواند خلق منبع درآمدی کند.

وی با بیان اینکه به صورت طبیعی ذخایر معدن یکی از مهمترین ذخایر خدادادی ایران است گفت: در حال حاضر بیش از 62 ماده معدنی مختلف در کشور شناسایی و در حال استخراج می باشد و یکی از مهمترین اقدامات در حوزه اکتشاف آن است که بخش خصوصی در آن وارد عمل شود.

وی افزود: در همین راستا بایستی پروانه های اکتشاف به صورت جدی و زمان دار صادر شود تا استفاده از ذخایر معدنی به بهترین شیوه انجام شود. اما ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به حوزه معدن بسیار کم است چراکه ریسک سرمایه گذاری در مرحله اکتشاف بالا بوده و این امر نیاز بیشتر به راه اندازی صندوق بیمه اکتشافات احساس می شود تا بخش خصوصی برای فعالیت در این حوزه بیمه شود.

دولت نیز این مبنا را دارد که در وزارت صنعت و معدن برای توسعه صنایع معدنی و فلزی اقدامات لازم را عملی کند به طوریکه در سال جاری با وجود مسائل و معضلات مالی موجود برای دولت از میان هشت طرح فولادی برای تعدادی پروژه فاینانس تأمین شده که بخش خصوصی نیز در صنعت فولادی 900 میلیارد تومان سرمایه گذاری داشته است.

فاز دوم تغلیظ مس سونگون افتتاح شد/ظرفیت تولید فولاد کشور به 55 میلیون تن خواهد رسید/70 هزار میلیارد تومان پروژه دست قرارگاه خاتم است

جهانگیری در پایان سخنان خود تأکید کرد: بایستی زنجیره فولاد را تکمیل کنیم هدف از افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون تنها تولید کنسانتره نیست بلکه انتظار این است تا تحولی عظیم در منطقه ایجاد کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۷
چیزی هم هست که دست خاتم نباشه؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
علی امینی امیرکلائی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳
بورس نیوز سپاسگزاریم ازگزارش خوب تان امید است مس هم بعدازسالها ازبستربیماری برخیزد ولی ازمسئولین امرهم می خواهم بفکر آینده ملت وکشورباشند قرارنیست هرچه ذخایر هست درهمین چند دهه به بهره برداری وپایان یابد خواهشمندم ایرانی هاراخاکستر نشین نکنید (aa)
بهزاد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
وی تأکید کرد: با توجه به اینکه امکانات و بودجه محدودی در اختیار دولت است سیاست گذاری جدیدی برای حضور بخش خصوصی داخلی و خارجی و مشارکت علاقمندان به حوزه معدن انجام شد و در این رابطه از ایمیدرو خواستیم تا 200 هزار کیلومتر مربع زمین های مختلف کشور از خراسان رضوی گرفته تا دریای عمان برای انجام اکتشافات در اختیارمان بگذارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
دوست دارید خارجی ها بیان پول بگیرند بعدشم کار نصفه انجام بدن مثل نیروگاه های بوشهر مثل اتوبان تهران شمال که بیست ساله هنوز تموم نکردن فقط دارن از مملکت ما پول میگیرند