بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر : ۱۴۳۸۴۸
ایران اکونومیست-این روزها در حالی نفس بورس تنگ شده و نگرانی‌ها در تالار شیشه ای افزایش یافته که رئیس سازمان بورس که حدود ۵۰ روز پیش بر این مسند تکیه زده است، به فعالان بازار امیدواری داده و نوید می‌دهد که اقدامات عملیاتی برای رونق دوباره بورس آغاز شده است.

وعده‌های جدید مسئولان بورسی

این در حالی است که طی چند ماه اخیر نگرانی سهامداران بورسی از وضعیت بازار سرمایه و افت شدید قیمت‌ها شدت گرفته است تا جایی که اخیرا برای پاسخگویی مسئولان متوسل به اعتراض شدند و البته وعده‌های جدیدی هم از سوی مسئولان و مدیران بورس به آنها داده شد. تغییرات مدیریتی بازار سرمایه که به نظر می رسید به لحاظ روانی ممکن است بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، هم عملا بی فایده بود.

بر اساس آخرین آمارهای بورسی که علی صالح آبادی رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار آن را اعلام کرده بود، تعداد سهامداران بازار سرمایه 7 میلیون و 600 هزار نفر با کد معاملاتی بوده است و این تعداد سهامدار نگران، منتظر عملیاتی شدن وعده های دولتی ها برای بهبود وضعیت بازار سرمایه هستند.

محمد فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار دور روز پیش گفته است: در یکسال گذشته فضای روانی و نگرانی در بازار سرمایه به دلیل افت آن وجود داشت که با تشدید کاهش قیمت نفت، تغییرات نرخ سنگ آهن و نرخ بهره این وضعیت تشدید شد و در فضایی که بازار دچار چنین نگرانی هایی می شود اتفاقات عجیبی می افتد و همه به دنبال عرضه سریع سهام هستند، اما در فضای مثبت با وجود اینکه ممکن است سهمی ارزش نداشته باشد، همه به دنبال خرید هستند.

کارت زرد بورسی مجلس به طیب نیا

در عین حال، موضوع پالایشی‌های حاضر در بورس و بسته بودن نماد آنها به منظور کیفی سازی، مسئله دیگری بود که البته تدابیر جدیدی برای آن اعلام شده است. بر این اساس، بورسی‌ها به دنبال ایجاد ابزارسازی‌ها و نهادسازی‌های جدیدی هستند تا بتوانند بازار سرمایه را دوباره متعادل کنند، بازار سرمایه ای که وضعیت وخیم آن، این روزها باعث شد که مجلسیان کارت زردی به وزیر اقتصاد بدهند.

علی طیب نیا در جلسه مجلس گفته است: حمایت از بازار سرمایه یک تاکتیک نبوده، بلکه سیاستی راهبردی و بلندمدت است، زیرا اگر پول‌های مردم جذب بازار سرمایه شود، زمینه را برای شفافیت در عرصه اقتصاد افزایش می‌دهد و نقش مهمی در کنترل تورم ایفا می‌کند.

وی افزوده است: نتیجه مذاکرات هسته‌ای با آنچه اغلب سهامداران پیش‌بینی می‌کردند منطبق نبود در نتیجه بعضی نمادهای معاملاتی که با خوش‌بینی نسبت به نتایج سریع مذاکرات افزایش یافته بود کاهش یافت.

وزیر اقتصاد از تصمیماتی که ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک را وارد بازار سرمایه کشور کرد، به عنوان یکی از عوامل روند نزولی شاخص قیمت‌ها ذکر کرده و تصریح کرده است: افزایش قیمت نهاده های واحدهای تولیدی مانند نرخ خوراک پتروشیمی‌ها که تأثیر قابل ملاحظه‌ای در برخی از صنایع تأثیرگذار کشور داشت، این علامت را به سرمایه‌گذاران منتقل کرد که تصمیمات اقتصادی می‌تواند دستخوش تغییرات اساسی شده و به سایر صنایع کشور هم تعمیم یابد.

دولتی ها به دنبال رفع فضای یاس آلود

مدیران بورسی اذعان می‌کنند که به دنبال رفع فضای یأس‌آلود حاکم بر بورس هستند و تمام دستگاه‌ها و حتی دولت از معاون اول گرفته تا وزاء و سایر مسئولان و حتی بانکی‌ها به دنبال بهبود این شرایط می گردند و در کمیته های تشکیل شده دنبال راهکار هستند.

بر اساس جدیدترین آمارها، حجم معاملات بورس و فرابورس از اول سال تاکنون به بیش از ۷۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. بازار سرمایه از ابتدای امسال تا پایان دیماه ۲۰۱ روز معاملاتی داشته که از این تعداد، شاخص کل تنها ۹۳ روز با روند مثبت به سپری کرده است. البته روند شاخص طی دو هفته اخیر با حرکتی لاک پشتی، روندی صعودی داشته است.

از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، تعداد ۱۳۴ میلیارد و ۲۰۳ میلیون سهم و حق تقدم به ارزش ۴۷۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال مورد داد و ستد قرار گرفته که این میزان سهام نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ حجم و ارزش واگذاری ها به ترتیب ۱۸ و ۴۳ درصد افت داشته است، همچنین شاخص کل نیز از ابتدای امسال تا پایان دیماه، ۱۳۴۵۰ واحد کاهش را به ثبت رسانده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۷
یه بار اقدام عملیاتی کردین نصف سرمایه ام پرید خواهشا" دیگه اقدام نکنید بزارید همین 50درصد برام باقی بمونه
یک بی اعتماد به بورس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۴
مسئولان محترم:
آیا هنوز نمیدانید که بازار بورس برای یک واحد صعود نیاز به ده خبر مثبت دارد ولی با یک شایعه منفی یک واحد (و بیشتر) افت می کند.

اگر نمیدانید، چه مسئولیتی دارید؟
اگر میدانید که ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸
چندروزپیش مصاحبه کرد دقیقا از اون روز بازار خراب شده !!!!کی با کی ؟؟؟؟؟