بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۶
کد خبر : ۱۴۳۸۷۱

به گزارش اقتصادپرس ، اخبار بورس کالا از این حکایت دارد که برخی پتروشیمی ها مشتریان محصولات پتروشیمی را که از بورس کالا خرید می کردند را با قیمتهایی پایین تر از قیمت بورس به سمت خود می کشند امری که باعث کم اثر شدن بورس کالا می شود. در این زمینه ایرج ندیمینائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از ارزان فروشی خارج از بورس کالا این امر را مختل کننده روند فروش از طریق بورس کالا دانست.

وی در گفتگو با خبرنگار اقتصاد پرس ادامه داد:

تیرماه که شورای عالی بورس گرفت برای واقعی کردن قیمت محصولات پتروشیمی آن را در بورس کالا عرضه کرد حال آنکه تنها با گذشت چند ماه پتروشیمی ها با استفاده از یک تبصره در وزارت صنعت محصولات خود را با قیمتی کمتر از نرخ بورس کالا ارئه می کنند.

وی خاطر نشان کرد: تبصره مذبور که در همان زمان هم مورد انتقاد نمایندگان مجلس بود می گوید که اگر محصولی در بورس کالا طی دو نوبت خریدار نداشت، مجوز خروج از بورس را می گیرد اما نکته اینجاست که همین موضوع به انگیزه ای برای بازگشت دلالان به مبادلات پتروشیمی تبدیل شده است.

نائب رییس اول کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: تصمیم شورای عالی بورس در آن زمان از سوی وزارت صنعت به دستگاه های مربوطه همچون بورس کالا ابلاغ شد اما این تبصره مبهم باعث شد با گذشت چند ماه بورس کالا دچار مشکل بشود.

ایرج ندیمی خاطر نشان کرد: به عبارت دیگر وزارت صنعت در مصوبه خود، ابتدا تنها کانال عرضه محصولات را بورس کالا معرفی کرده اما در تبصره ای مجوز عرضه خارج از بورس را به پتروشیمی ها داده که به نظر می رسد برای حل مشکل پیش آمده وزارت صنعت باید این تبصره را اصلاح کند.

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که فروش محصولات پتروشیمی خارج از بورس کالا چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند گفت:: فروش محصولات پتروشیمی در بازار آزاد با قیمت پایین تر از بورس سبب ایجاد اختلال در بازار، چند نرخی شدن محصولات، غیر شفاف ماندن پتروشیمی ها و ناکارآمد جلوه دادن بورس می شود.

به اعتقاد این کارشناس اقتصادی حتی اگر قرار است که پتروشیمی ها محصولات خود را با قیمت کمتری عرضه کنند این کاهش قیمت باید در بورس کالا رخ بدهد و نه در بازار آزاد. افراد باید بدانند که فروش محصولاتشان در بورس کالا و در فضای رقابتی به نفع خود آنهاست.

ندیمی گفت: قبل از اینکه بازار دچار مشکل بشود وزارت صنعت و معدن باید به این موضوع رسیدگی کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۹
از بورس کالا مگه چیزی مونده عزیز دل برادر ؟!