بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۵
شاخص کل بورس نیز همان گلوله برفی است که هر چه می رود تحت تأثیر سودهای نقدی تقسیمی شرکت ها بزرگتر می شود و حتی این روزها هم که در سراشیبی قرار گرفته و هر روز با آب شدن سرمایه سهامداران نزول به کانال های پایین تر را تجربه می کند، حرکتی مطابق با میزان کاهش قیمت سهام را ندارد
کد خبر : ۱۴۳۹۰۸
نویسنده :
کیوان فر
"دروغ مانند برف است که هرچه آن را بغلتانند بزرگتر می شود." شاخص کل بورس نیز همان گلوله برفی است که هر چه می رود تحت تأثیر سودهای نقدی تقسیمی شرکت ها بزرگتر می شود و حتی این روزها هم که در سراشیبی قرار گرفته و هر روز با آب شدن سرمایه سهامداران نزول به کانال های پایین تر را تجربه می کند، حرکتی مطابق با میزان کاهش قیمت سهام را ندارد. چراکه سودهای نقدی شرکت ها مانع از آن می شود که این نماگر واقعیت های موجود در بازار را به خوبی نشان دهد. بطوریکه نحوه محاسبه اشتباه و نادرست این شاخص منجر به بروز آسیب هایی می شود که می تواند در بلندمدت آثار مخربی را بر بدنه بازار وارد سازد.

به گزارش بورس نیوز، فرمول محاسباتی این نماگر در حالی چندان نمایان گر واقعیت های موجود در بازار نیست که برای بررسی خوب بودن اوضاع بورس باید مشخص کرد که عملکرد خوب بازار سهام با چه ملاک هایی سنجیده می شود؟

در گام نخست باید شاخص های عملکرد بورس را تعریف کرد تا در گام بعدی بتوان با استفاده از آن قیاسی درست را انجام داد.

در این رابطه ساده ترین و ابتدایی ترین شاخص عملکرد بورس، شاخص کل است که به وضوح می توان دید که خیلی وقت ها گمراه کننده عمل می کند.

اما چرا این اعتقاد وجود دارد که شاخص کل بورس اغواکننده است و سهامداران و سرمایه گذاران را به آدرس غلط راهنمایی می کند؟

ادعای اینکه شاخص بازده نقدی و قیمت یا همان TEDPIX گمراه کننده است را می توان چنین بیان کرد که اکثریت جامعه سهامداران و بازیگران بازار سرمایه برای پی بردن به برآیند کلی وضعیت بازار به این شاخص می نگرند و هنگامی که اکثر نمادهای قابل معامله با کاهش قیمت مواجه است، نماگر مذکور نه تنها منفی نیست، بلکه با افزایش نیز همراه می شود. این امر بیانگر این است که شاخص کل بورس به سهامداران و سرمایه گذاران آدرس غلط می دهد. از این رو شاخص بازده نقدی و قیمت به هیچ وجه نمی تواند نشان دهنده رفتار و جو روانی و احساسات واقعی حاکم بر بازار باشد.

آنچنان که اکثر قریب به اتفاق سرمایه گذاران و سهامداران موافق انتشار شاخص قبلی یعنی شاخص بازده قیمتی یا TEPIX که سال های گذشته اعلام می شده، هستند و اعتقاد دارند در شاخص بازده قیمتی احساسات واقعی بازار بیشتر خودنمایی می کند تا شاخص بازده نقدی و قیمت.

این روند گمراه کننده به ویژه در مقاطع خاصی از سال همانند فصل برگزاری مجامع عادی سالیانه شرکت ها و افزایش فرآیند تقسیم سود نقدی آنها شدت بیشتری به خود می گیرد. عرضه های اولیه به ویژه در شرکت های مشمول اصل 44 قانون اساسی نیز که طی حدود هشت سال اخیر اجرایی شده، از دیگر مواردی است که موجب متورم شدن شاخص کل می شود تا بزرگ نمایی این نماگر نسبت به وضعیت واقعی بازار را بیشتر شاهد باشیم.

در بیان مهمترین عامل چرایی این موضوع بایستی به آثار ناشی از رسوب سود نقدی در رقم این نماگر اشاره کرد که از زمان انتشار شاخص TEDPIX و طی سنواتی که این نماگر محاسبه شده با انباشت مبالغ سود تقسیمی شرکت ها در مجامع آنها، شاخص همانند گلوله برفی شده که هرچه آن را می غلتانند، بزرگتر می شود!

بطوریکه فرمول محاسباتی شاخص کل به دلیل اعمال میزان سودهای نقدی تابعی اکیداً صعودی است و به دلیل اینکه سود نقدی شرکت ها هیچگاه منفی نمی شود، حتی چنانچه قیمت سهام تمام شرکت های قابل معامله در بورس صفر شود، این نماگر باز هم عددی مثبت و بزرگتر از صفر خواهد بود.

این در حالی است که شاخص ها در تمام دنیا حرکتی سینوسی دارند، در نتیجه تصور برگشت آن در هر مقطعی منطقی بوده و برخلاف شاخص فعلی بورس نمی توان رشد آن را مداوم و پایدار تلقی کرد. علاوه بر اینکه میزان بازدهی شاخص مذکور و بازدهی واقعی سهامداران و سرمایه گذاران تفاوت زیادی دارند.

اینجاست که تغییر فرمول محاسباتی شاخص کل که پیش از این برای بالا نشان دادن میزان رشد و بازدهی بورس اقدامی مؤثر بوده، اما این ترفند امروز به دلیل آنکه نمی تواند به خوبی وضعیت ارزش بازار را به درستی بیان کند، دیگر کارایی لازم را ندارد و بهتر است برای این امر که در حال حاضر به معضلی برای بورس بدل شده، شاخص های متنوع و کاراتری طراحی گردد. همانند آنچه که در دنیا انجام شده و از میان تمام شاخص های مختلفی که طراحی گردیده، امروزه بهترین آنها توسط سرمایه گذاران و رسانه ها رصد می شود که از جمله این نماگرها می توان به شاخص داوجونز، کک، دکس، اس اند پی، نیکی و فوتسی اشاره کرد.

اما باید از خودمان بپرسیم دلیل معروف شدن این شاخص ها چیست؟

پاسخ این سوال واضح است. چراکه این نماگرها نماینده واقعی تری از احساس بازار و فعالان آن هستند. هرچند شاخص هایی هم که نسبت به نماگرهای مذکور گم نام مانده اند و کمتر مورد توجه رسانه ها و سرمایه گذاران قرار می گیرند، اما کاربردهای خود را نیز دارند.

نتایج به دست آمده از نظرسنجی اخیر بورس نیوز هم گواه این مطلب است که عمده فعالان بازار سرمایه موافق بازگشت شاخص بازده قیمتی هستند تا ذینفعان و مسئولان وضعیت بازار را بهتر درک کنند. بطوریکه از میان بیش از 4600 رأی ارایه شده بیش از 85 درصد نظرات با بازگشت شاخص قیمتی موافق هستند و تنها کمتر از 15 درصد معتقدند اعلام این نماگر چندان در درک بهتر بازار توسط فعالان و بازیگران آن اثرگذار نیست و شاید دلیل آن را بتوان در این امر دانست که انتقاداتی هم به فرمول شاخص مذکور وجود دارد.

شاخص قیمت را به بورس برگردانید!/حقیقتی تلخ بهتر از یک دروغ شیرین است

از این رو به نظر می رسد یک راهکار اساسی جهت حل این مشکلات اعلام شاخص های متنوع باشد. به عنوان مثال اعلام شاخص هایی همچون شاخص سهام شناور آزاد، 50 شرکت فعال تر، 30 شرکت بزرگ و یا طراحی شاخص براساس تعداد سهامداران خرد می تواند در این زمینه مفید باشد. ضمن اینکه شاید بتوان شاخصی طراحی کرد که مقدار آن بر مبنای مابه التفاوت تغییرات قیمت سهام و سود نقدی تعیین شود تا به عنوان مثال اگر شرکت ها 2500 واحد سود تقسیم کردند و قیمت ها 2000 واحد افزایش یابد، شاخص به ازای مابه التفاوت آنها یعنی 500 واحد تغییر کند و بازدهی سرمایه گذاران نیز بهتر نمایش داده شود.

در پایان گفتنی است اعلام شاخص های متنوع این مزیت را دارد که به مرور زمان فعالان بازار شاخص بهتر را بر می گزینند و انباشت سودهای نقدی در شاخص کل همانند آنچه تاکنون وجود داشته، به اشتباه سرمایه گذاران را در بالا نشان دادن میزان بازدهی سرمایه گذاری در بورس به گمراهی نمی کشاند؛ چراکه طبق یک مثال آفریقایی حقیقتی تلخ بهتر از یک دروغ شیرین است .....

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اماندا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
حداقل در ابن شرایط حساس زیر بار چنین کاری نمیروند.

راست یا دروغش هم اهمیتی نداره.
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸
انشاله که بورس به این حرکت خوبش ادامه بده . الان قیمت ها انقدر جذاب شدن که ادم نمیدونه چه نمادی بخره .

از بین بنیادی های خوب مثل خفنر - کپشیر و غاذر امروز در منفی خرید کردم .
ناشناس
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
تا اخر هفته گزارش های جدید ارائه میشه و نماد های بنیادی مثل همین نمادهایی که گفتین احتمال تعدیل مثبت دارن .
مهدی
ROMANIA
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۱
عامل تورم و رشد نقدینگی ، بورس و رانت بازی و سفته بازی سرمایه داران حقوقی برای سود و مال اندوزی ۲ الی ۱۰ برابر کردن سرمایه شان در یک سال است!!! که دود آن با گرانی و تورم در زندگی روزمره به چشم مردم میرود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
85درصد که چیزی نیست 285درصد هم رای بدهند اینها کارخودشان را می کنند سرمایه سهام دار که براشون مهم نیست
کوروش
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
درود
تا زمانی که جم مبنا و 4 درصد و 5 درصد و 3.5 ساعت کار در روز ، در بورس ایران مطرح است اسم آن بورس نیست بلکه یک بنگاه انحصاری است برای حقوقی ها و ..... و مشکلات فراوان .
بورس باید به قانون جهانی خیلی نزدیک باشد این همه اختلاف در سهام معنا ندارد دو روز بازار منفی است با صف فروش بازار قفل میشود و همین طور در بازار مثبت بازار قفل میشود خیلی لازم است این قانونهای من در آوردی از بورس ایران کنار برود تا بلکه در بازار های جهانی کمی مطرح شود .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۶
تا زمانی که مسئولین کشور میخوا هند فقط کار های خودشون را مثبت نشون بدن سهامدار کتو چنده از زمانی که تقسیم سود را از شاخص حزف کردند این بلا به جان بورس افتاد
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
شاخص فعلی مثل این هست که شما سرمایه ات بذاری در بانک اما بانک هیچوقت نگوید شما چقدر پول داری همیشه پول و سود بانکی انرا بگوید!!
سهامدار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۴
تو این مملکت هر حساب و کتاب عاقلانه جواب نمیده.این آقایون فقط حساب کار خودشون رو میکنند.برای همینه ما همیشه تو دنیا خاص هستیم اونم فقط در گرفتاری ها
محمد رحیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
بورس نیوز اشتباهی که شما می کنید این است که بر خلاف نوشته شما هم در شاخص داوجونزو وهم در دکس آلمان سود ها داخل محاسبه شاخص می شوند ولی تاثیر زیادی برروی شاخص ندارند. علت آن هم این است که سود سالیانه درآمریکا تقسیم گردیده وهرسه ماه یک چهارم آن پرداخت می گردد و مبلغ سود همانند ایران آنقدر بالا نیست .بعنوان مثال سهم شرکتIBM با قیمت 160 دلار هرسه ماه کمتراز یک دلارسود پخش می نماید که مقدارسالیانه آن حدود 3 درصد می باشد در صورتیکه بعضی از سهام ایران بالای 20 درصد سود پرداختی دارند ودر نتیجه روی شاخص تاثیرخیلی زیادی خواهند گذارد.
همینطور شاخص دکس آلمان که ازنام آن (Dax Performence-Index)مشخص است که سود پرداختی درآن محاسبه می گردد همانند داوجونز محاسبه می شود تنها فرق آن این است که تمام سود یکباردرسال ودرروز مجمع شرکت پرداخت میشود.
علت اینکه ما با شاخص در ایران مشکل داریم این است که
افزایش سرمایه های 50 یا 100 درصدی در این کشورها وجود ندارند
کوچک بودن بازار ایران : بعنوان مثال ارزش سهام تنها یک شرکت نفتی آمریکا (Exxon)405 میلیارد دلاردرمقابل ارزش
تمام بازارایران 82 میلیارد دلار یعنی 5 برابر کل ارزش بازار ایران . درنتیجه دست کاری بازارهمیشه امکان پذیر است.
همینطوردرنظرگرفتن تمامی سهام بازاردرمحاسبه شاخص کوچک بودن ارزش سهام شناوروقیمت پایانی من در آوردی مشکلات
اصلی شاخص فعلی می باشد که هیچ ارزش اقتصادی جز گول زدن مردم را ندارد.
ناشناس
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷
دوست عزیز داوجونز اندکس نیست بلکه average است یعنی میانگین قیمت و در این میانگین سود سهام نقشی ندارد. سهام گرانتر نقش بیشتر و سهام ارزانتر نقش کمتر دارد. میانگین هم مشکلات خودش را دارد ولی بطور کل از شاخص من دراوردی بورس ایران بمراتب بهتر است. در مورد بورس ایران ، یک شرکت مستقل اماری تحلیلی که ذینفع در شاخص نباشد، باید مسوولیت را برعهده بگیرد و براساس صد یا پنجاه شرکت عمده ، شاخصی قیمتی طراحی کند. ضمن اینکه بنظر من شاخص قیمتی هم بدلیل تورم شدید و افت ارزش ریال در مقابل دلار نمی تواند مقیاس مناسبی برای بازدهی بازار نسبت به سایر بازارهای بورس بین المللی ارائه دهد و بهترین شاخص ، شاخص قیمتی بر مبنای ارزش بازار دلاری شرکتهاست که فکر نمی کنم مسوولان هیچ وقت اینچنین چیزی را قبول کنند زیرا که واقعیت تلخ سقوط و رکود را عریان به نمایش می گذارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
شاخص مساله اصلی نیست. شما هم 6 ماه گیر دادین به شاخص. به جای شاخص مشکلات اصلی رو درست کنند.
riao3179
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۱
شاخص دروغین مارا بدبخت کرددرپایان هرروز مانده حساب راچک میکردم درصورتیکه مانده پرتفوی یک سوم سرمایه اولیه رونشان میده ولی دیگرسهمی نمونده که بفروشم وسرمایه ام از دست رفت حالا بابیکاری/نداری /مستاجری/عیالواری /ازفکر مریض هم شدم/
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۵
جناب محمد رحیمی که نوشتید بورس نیوز اشتباه میکنید!!
کجا شاخص داوجونز و دکس المان سود نقدی را در شاخصشان منظور میکنند!!
داوجونز با این قدمت چندصد ساله اگر میخواست سود نقدی محاسبه کند الان 17هزار نبود بلکه بالای یک میلیون واحد بود!!
دکس المان شاخص قیمتش 10هزار است اگر همراه سود نقدی بود دکس نیز بالای 500هزار واحد بود
هیچ بورسی عزیزم در دنیا بجز ایران بدون شاخص قیمت نیست
شاخص قیمت یعنی همه چیز در تحلیل
برخی کشور انواع شاخصها را محاسبه میکنند اما شاخص قیمت در اولویت اصلی و ملاک تصمصم گیری سرمایه گذاران است
بورس بدون شاخص قیمت یک جوک است
وقتی قیمت سهام صفر شود باید شاخص بورس نیز صفر شود اما شاخص بورس ما اگر همه قیمت سهام صفر شود باز بالای 35هزار واحد خواهد ایستاد!!
و هرسال نیز حدود 5هزار واحد سود نقدی به ان اضافه میشود که بجای ان قیمت سهام که کاهش می یابد در این نماگر من در اوردی مشخص نیست
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۲
سلام-تنهاراه نجات وامنیت سرمایه مردم با بین المللی کردن بورس ایران ازدست رانت خواران وآقازادکان رانت خبری است.
حمیدرضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۹
بورس نیوز عزیز به مهمترین مشکل بازار اشاره کرده ای و درست زدی به هدف
اگر این شاخص نبود با این همه ریزش سهام خیلی وقت پیش مسئولین فکر به حال ما سهامدران ورشکسته کرده بودند
این شاخص بخاطر ساختار ناجور ان پایین نمییاد اما قیمت سهام هر روز کمتر میشود
قیمت اکثر سهام شاخص ساز مثل اخابر فولادیها سنگ اهنیها پتروها برگشته به قیمت 7سال پیش اما شاخص بخاطر سود مجامع و.... چند برابر انزمان هست!!!
هیچکس از دل ما خبر ندارد
اخه کجای دنیا سهام انها چند سنتی است اما شاخص بورسشان 65هزار واحدی!!!
کل شاخص بورسهای اروپا و امریکا که با هم جمع کنیم باز 65هزار واحد نمیشود
در حالیکه ارزش یک شرکت انها چند برابر بورس ما است
عجب جوکی هست این شاخص
مهرداد
ROMANIA
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۸
تامادامیکه نقدینگی وارد بورس نشه،مشکلات پابرجاست ،آنزمان که مردم بااعتماد وامید واردشدند،کاری کردید که فراری شدند،حالا کاری نکنید که قدیمیهای بورس هم خارج شوند.
دیگر اعتمادی به تدبیر وامیدتان ندارم.
محمد رحیمی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۶
دوست عزیز ناشناس 22:37 و آقا مهدی 19:45
هردوی شما متاسفانه در اشتباه هستید اگر مطالعه نمائید بمن حق می دهید.
مگر می شود درروزی که سود پرداخت می شود مبلغ آن هر جند ناچیز بر قیمت آن بی تاثیر باشد.
هم در داوجونز و هم در دکس المان بزرگی شرکت در محاسبه شاخص تاثیر بسیار بزرگی را دارد. بعنوان مثال سهم Bayer آلمان در شاخص 11 درصد و سهم Adidas فقط 1.6 درصد در محاسبه شاخص لحاظ می شوند.
این چیزی نیست جز همان حجم مبنای ما در ایران .
ناصر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۳
سلام دوستان ،طبق امارها 7میلیون نفر کد معاملاتی دارند که بیش از 5میلیون نفر کد معاملاتی شان فعال است اگر هر نفر1میلیون تومان سهام بخرد نقدینگی معادل5000میلیارد تومن به بازار تزریق و موجب رونفی دوباره خواهد شد اما دولت به قدری اعتماد را از بین برده و همه بی اعتماد شده اند.....خود کرده را تدبیر نیست.
پیشنهادی دارم مسولین فعال بازار ساعت معاملات بازار را به عصر انتقال دهید مثلا ساعت 18 تا21:30 چون-1-غالب افراد صبح مشغول بکار هستند و عصر و اول شب وقت ازاد برای فعالیت در بازار بورس که انلاین هست را دارند.-2-صبح خیلی ها از اخبارها خبر نداشته تازه پس ازپایان معاملات غالبا بعد ازظهرها اخبار سیاسی و اقتصادی و اخبارشرکتها ونتیجه مصوبات مجلس و هیات دولت و اخبار بازارهای جهانی مشخص میشود.-3-حجم مبنا و دامنه نوسان را حداقل ازمایشی برای 2تا5 سهم بازار لغو کنید تا معامله گران و دست اندرکاران بازار نتایج انرا دقیق بررسی کنند.که با این کار پدیده صف نشینی ((خرید و فروش)) از بین رفته و جای خود را به تحلیل بدهد و خیلی از سفته بازیها و خریدهای کورکورانه از بین خواهد رفت.....................
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
15سال دیگه اگر قیمت سهام را صفر ریال در نظر بگیریم باز شاخص میرود بالای صد هزار واحد!!!
چون هر سال حد اقل 5هزار واحد سود مجامع در شاخص محاسبه میشود ضربدر 15 سال که کنیم نیشود 75 هزار واحد 35هزار واحد نیز مال سالهای قبل بوده جمع 110هزار واحد با قیمت سهام صفر ریال!!!
بدین ترتیب هیچکس از صفر شدن سرمایه های ما خبر نمیشود که هیچ بلکه با ان عکس هم میگیرند که رشد کرده
برای بازاری شفاف و بدون دروغ همه باید خواهان شاخص قیمت واقعی باشیم
تشکر بورس نیوز