بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
در گفتگو با نایب رییس سابق کانون کارگزاران مطرح شد:

کانون کارگزاران منفعلانه عمل می کند/برگزاری جلسه کانون با وزیر اقتصاد

مدیران و فعالان کانون کارگزاران با توجه به تجربه و آگاهی خود در حوزه بازار سرمایه می توانند اطلاعات با اهمیتی را در خصوص فرصت ها و چالش های موجود در این بازار در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.
کد خبر : ۱۴۳۹۰۹
نویسنده :
جمشیدی
کانون کارگزاران در حالی به عنوان یکی از ارکان اصلی بازار سرمایه به شمار می رود و جمعیت عظیمی از شرکت های کارگزاری و کارگزاران را در خود جای می دهد که با وجود تداوم روند منفی در بورس طی یکسال اخیر، از سوی این کانون هیچ اقدام اساسی همچون برگزاری جلسات بحث و گفتگو با شرکت های کارگزاری و متولیان بازار سرمایه پیرامون بررسی دلایل روند نزولی شکل گرفته و چاره اندیشی برای رفع مشکلات موجود مشاهده نشده است. به عبارت بهتر می توان گفت کانون کارگزاران طی این مدت بسیار منفعلانه عمل کرده که دلایل این امر نیز خود جای سوال دارد.

در همین ارتباط، نایب رییس سابق کانون کارگزاران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اگرچه دولت فعلی با شعار احترام به کانون های صنفی همچون کانون کارگزاران شروع به کار کرد، اما تاکنون پس از گذشت یکسال و نیم فعالیت دولت یازدهم هیچ جلسه ای میان وزیر اقتصاد و کانون کارگزاران مبنی بر بحث و گفتگو پیرامون چالش های موجود در بورس و مشکلات شرکت های کارگزاری برگزار نشده و پس از پیگیری های متعدد مدیران کانون مقرر شده تا این هفته  جلسه ای با وزیر اقتصاد برگزار شود. این در حالی است که در زمان آغاز به کار دولت یازدهم وزیر اقتصاد جلسه ای با کانون نهادهای سرمایه گذاری داشته است.

شاهین چراغی افزود: کانون از لحاظ قانون دارای جایگاه حقوقی است، اما به دلیل بی توجهی متولیان امر، این نهاد بسیار منفعل عمل می کند.

حال آنکه مدیران و فعالان کانون کارگزاران با توجه به تجربه و آگاهی خود در حوزه بازار سرمایه می توانند اطلاعات با اهمیتی را در خصوص فرصت ها و چالش های موجود در این بازار در اختیار این وزارتخانه قرار دهند.

وی به وضعیت شرکت های کارگزاری اشاره کرد و اظهار داشت: تصمیمات خلق الساعه و دفعتی دولتمردان و مجلسی ها در حالی موجب شروع روند نزولی در بورس شده که تداوم این روند طی زمان طولانی موجب خروج سرمایه گذاران از این بازار شده است. به گونه ای که به نظر می رسد شرایط کنونی حتی تحلیل های انجام شده توسط مجموعه های کارگزاری می تواند در پی یک تصمیم ناگهانی دولت برهم بریزد و اکنون نیز در پی حاکمیت روند منفی در بورس شرکت های کارگزاری در وضعیت مناسبی به سر نمی برد.

این کارشناس بازار سرمایه به رشد نرخ سود سپرده های بانکی و تبعات منفی آن بر بورس اشاره کرد و گفت: کسب بازدهی بدون ریسک 30 درصدی از سپرده گذاری در بانک ها موجب ترغیب سهامداران جهت تزریق نقدینگی به بازار پول شده است. هرچند که صنعت بانکداری کشور نیز در بحران به سر می برد و ورشکستگی بانک ها چندان دور از ذهن نیست.

چراغی افزود: ساختار اقتصادی کشور و وضعیت بازار سرمایه در حالی نامناسب ارزیابی می شود که تداوم آن منجر به توقف فعالیت 50 درصد از شرکت های کارگزاری فعال در بورس خواهد شد و در شرایط کنونی بخش عمده ای از معاملات بورس توسط تعداد محدودی از شرکت های کارگزاری انجام می شود و درآمدهای ناشی از کارمزد معاملات در جیب این عده می رود.

چراغی در خاتمه به معافیت مالیاتی سپرده گذاری در بانک ها و در مقابل پرداخت مالیات از سوی سهامداران متضرر بورس اشاره کرد و اظهار داشت: سهامداران و فعالان بازار سرمایه در حالی هزینه فرصت کسب بازدهی مثبت 30 درصدی ناشی از عدم سپرده گذاری در بانک ها را متحمل می شوند که از سرمایه گذاری های خود در بورس زیان شناسایی می کنند و می بایست مالیات بر زیان پرداخت کنند. این امر تنها موجب ترغیب هرچه بیشتر سهامداران جهت تزریق نقدینگی به بازار پول می شود و به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه و دولت می بایست اقدام اساسی جهت کاهش نرخ سود سپرده های بانکی انجام دهند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هاشم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۵
انصافاً بود و نبود کانون کارگزاران تاثیری هم توی بورس داره....دیگه چقدر بورس ایران بدبخت شده که دست به دامان یک انستیتو شده