بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۹
مدیرعامل سمات گفت: ادغام و تملیک ثروت سهامداران شرکت‌ها را متأثر می کند؛ به عبارتی روی ثروت سهامداران که شرکت را مدیریت می‌کند یا سهامداران جز اثرگذار است. بنابراین در دنیا قواعد و قوانین وضع می کنند که بتوانند حقوق سهامدارن را حفظ کنند و از طرفی به فرایندهای کسب و کار که جزیی از اقتصاد کشور است آسیبی وارد نشود.
کد خبر : ۱۴۴۱۱۸
به گزارشگروه اقتصادی باشگاه خبرنگارانبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان مطلب فوق اظهار داشت: در دنیا خیلی از ادغام و تملیک ها استفاده می شود و برای آن قواعد و مقررات خاص دارند.

حامد سلطانی نژاد در ادامه افزود: ادغام و تملیک ثروت سهامداران شرکت ها را متأثر می کند. به عبارتی روی ثروت سهامداران که شرکت را مدیریت می کند یا سهامداران جز اثرگذار است. بنابراین در دنیا قواعد و قوانین وضع می کنند که بتوانند حقوق سهامدارن را حفظ کنند و از طرفی به فرایندهای کسب و کار که جزیی از اقتصاد کشور است آسیبی وارد نشود.

وی درباره امتیازات و ویژگی های ادغام خاطر نشان کرد: شرکت هایی که در یک صنعت خاص سرمایه گذاری می کنند به جهت هم افزایی یا اینکه بتوانند بازار بهتری داشته باشند و نخواهند در بازارهای متعدد رقابت کنند یا حتی در جهت صرفه جویی در هزینه اقدام به ادغام می کنند.

این مقام مسوول درباره تفاوت ادغام و تملیک گفت: فرایند ادغام نسبت به تملیک پیچیده تر است چون باید زیرساخت های آن اماده شود. دو شرکت وقتی ادغام می شوند ماهیت حقوقی آنها نیز تغییر می کند اما شرکتی که شرکت دیگری را تملیک می کند هم اکنون هم در بازار ما انجامش امکان پذیر است. هدف تملیک این است که هم بازاری را برای کسب و کار تأمین کند هم هدف هایی که منجر به تجدید ساختار و تغییر مقیاس آن صنعت و شرکت ها می شود را انجام دهند.

وی درباره اهمیت ادغام و تملیک برای شرکت های کوچک توضیح داد: نقطه ای که ما همیشه به عنوان یک ضعف در شرکت ها داریم این است که بعضی شرکتهای کوچک تاب مقاومت در مقابل شرکت هایی که در حد و اندازه بین المللی فعالیت می کنند را ندارند و از طرفی در بازار محدود داخلی هم به رقابت کردن با همدیگر مشغول می شوند که این عمل در نهایت نه عایدی برای سهامداران آن صنعت دارد نه برای کل صنعت مفید است.

سلطانی نژاد ادامه داد: با ادغام و تملیک می توان این فرایند را تسهیل کرد. به عبارتی اگر زیر ساخت های ادغام و تملیک فراهم شود چنانچه شرکتی خواست در شرکت دیگری ادغام شود یا شرکتی را به تملیک بگیرد با حفظ حقوق سهامداران این اتفاق تسهیل می شود که آثار و برکات بسیاری به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان اینکه ادغام و تملیک باعث هم افزایی می شود و این هم افزایی برای افرادی که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند، بسیار مثمر ثمر است، اظهار داشت: دلیل اینکه خیلی از صنایع از این امکان استقبال نمی کنند به نبود زیرساخت های آن در جامعه ما برمی گردد.

وی درباره اهمیت برگزاری نخستین همایش ادغام و تملیک گفت: قصد داریم به کمک این همایش از جامعه دانشگاهی کمک بگیریم تا فرایندهای ادغام و تملیک در دنیا بررسی شود و یک پیوندی بین جامعه دانشگاهی و بازار سرمایه برقرار شود که در نهایت خلاء قانونی و زیرساختی ادغام و تملیک به کمک تمام فعالان بازار سرمایه شناسایی شود.

سلطانی نژاد ادامه داد: در این همایش موضوعاتی که به عنوان یک چالش اساسی مطرح است، بررسی می شود. همچنین روش و مکانیسم های ادغام و تملیک مورد توجه و بررسی قرار می گیرد چون بازار سرمایه محل شفافیت است و باید یک فرایند شفاف برای این دو امکان ترسیم شود.

این مقام مسوول در پایان گفتگو با سنا خاطر نشان کرد: از جمله مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد موضوع مالی و ارزشگذاری شرکت ها پس از ادغام و تملیک است. در مسائل تئوریک دانشگاهی ارزشگذاری ادغام و تملیک از اهمیت ویژه ای برخوردار است چون باید مشخص شود در نهایت ادغام یا تملیک چه ارزش افزوده ای را ایجاد می کند، همچنین بحث حسابداری شرکت ها مطرح است. به عنوان مثال موسسه الف که در ب ادغام شده پیش از ادغام، یک سری حقوق و تعهدات داشتند که باید این موضوعات حل و فصل شود. بحث های مالیاتی و مدیریت ریسک از دیگر مباحثی است که در ادغام و تملیک مطرح است که باید در این همایش و همایش های بعدی مبانی حقوقی و چارچوب هاش مطرح شود.

مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه درباره جایگاه بازار سرمایه برای برون رفت از موضوعات پیش روی ادغام و تملیک گفت: برخی از ارکان بازار سرمایه جایگاه نظارتی و برخی جایگاه اجرایی دارند. به عنوان مثال در حوزه اجرا شرکت سپرده گذرای مرکزی باید در خصوص اینکه ثبت ادغام و تملیک چه فرایند حقوقی را رعایت کند، قدم برمی دارد و سازمان بورس به عنوان نهاد نظارت باید چارچوب های نظارتی اش مشخص شود اینکه تحت چه شرایطی اجازه ادغام و تملیک را بدهند یا اینکه تملیک ها جطور باید به بازار افشا شود و توسط نهاد مجری جطوری باید شفاف سازی شود همه این بحثها مورد مطالعه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: ادغام و تملیک ابعاد وسیعی دارد که نهادهای حرفه ای مانند مشاوره سرمایه گذاری ها یا شرکتهای تأمین سرمایه باید به این بحث ورود کنند و متقاضیان باید گزارش توجیهی ارائه بدهند که از نظر اقتصادی و حقوقی ادغام و تملیک چه تأثیری در منافع سهامداران خرد دارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر