بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۴
کد خبر : ۱۴۴۱۵۶
ورود ماهي تيلاپيا در 10 ماه منتهي به دی 1393 نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر شده است.

به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، حضور ماهي تيلاپيا در سبد كالايي خانوار از سال 89 آغاز شد. گرايش به مصرف اين نوع ماهي تا آنجا بود كه سازمان شيلات طرحي را براي پرورش اين آبزي تهيه و درصدد اجراي آن برآمد تا از اين طريق اين ماهي مورد تقاضا را در داخل كشور توليد كند.

هرچند سازمان محيط زيست بنا به دلايلي كه از جمله آن برهم خوردن اكوسيستم با ورود يك گونه خارجي در آن مخالفت كرد اما مصرف اين ماهي كم كم رو به افزايش نهاد و علاوه بر رستوران‌ها اكنون در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم تيلاپياي بسته‌بندي شده عرضه مي‌شود.

افزايش234درصدي واردات

بر اساس آمار گمرك در10ماهه سال 92، دو هزار و 583 تن از اين نوع ماهي به ارزش 11 ميليون و 140 هزار دلار به كشور وارد شده است.

واردات اين آبزي در 10 ماهه سال 93، هفت هزار و 164 تن به ارزش 37 ميليون و 238 هزار دلار برآورد می شود كه از نظر وزني 177 و از لحاظ ارزش 234 درصد نسبت به سال 92 افزايش يافته است. كشورهاي صادركننده اين ماهي به ايران هم چين، امارات متحده، نيوزيلند، هند و ويتنام بوده است. سال گذشته واردات از مالزي نيز انجام مي‌شد كه امسال هند جايگزين اين كشور شده است.

در سال‌هاي گذشته هموراه محيط زيست موانعي را براي پرورش اين ماهي در كشور ديده است اما با وجود مخالفت‌های سازمان حفاظت از محیط زیست برای پرورش تیلاپیا در ایران، برخی کارشناسان و اساتید دانشگاه، نظرات متفاوتی در این باره دارند.

واردات در تمام دنيا وجود دارد

غلامرضا رفیعی استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در خصوص پرورش تیلاپیا می‌گوید: هرگونه واردات در کشور با مخاطراتی همراه است.

وی می‌افزاید: در تمام دنیا گونه‌های وارداتی جایگاه خاص خود را دارند.

رفیعی، توسعه پرورش تیلاپیا در کشور را اجتناب ناپذیر توصیف کرده و می‌گوید: توجه به نیازهای پروتئینی جامعه، نیازهای زیست محیطی، ایجاد اشتغال، توسعه و غیره همگی باید در یک بسته کامل بررسی شود.

وی خاطر نشان می‌سازد: در جنوب ایران گونه‌هایی از تیلاپیا را داریم که زینتی هستند.

این استاد دانشگاه می‌افزاید: تیلاپیا گونه‌ای خاص مناطق گرمسیری بوده و جمعیت آن در نواحی سردسیر به خودی خود کنترل خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: دماهای زیر 13 درجه سانیتگراد جمعیت تیلاپیا را کنترل کرده و اجازه رشد به آن نمی‌دهد.

بسياري از گونه‌هاي موجود در ايران وارداتي است

رفیعی تصریح می‌کند: بسیاری از گونه‌هایی که در حال حاضر در ایران وجود دارد، وارداتی است.

وی، قزل آلای رنگین کمان و کپورماهیان را از این دسته اعلام کرده و می‌گوید: اگر قرار است هیچ گونه خارجی به کشور وارد نشود، این همه گونه غیربومی به اکوسیستم آبی ایران چگونه راه یافته است.

این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: از سوی دیگر چرا بسیاری از کشورها، برنامه ریزی‌های مدونی برای استفاده از منابع و آبزیان غیر بومی دارند.

وی تاکید می‌کند: تیلاپیا اگر وارد فضاهای باز در ایران شود، هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

رفیعی می‌افزاید: تنها رودخانه کارون برای پرورش تیلاپیا در ایران مناسب بوده و به دلیل بالا نبودن سرعت عمل این گونه، به راحتی جمعیت آن از طریق صید کنترل خواهد شد.

وی خاطر نشان می‌سازد: تیلاپیا در مناطق معتدله نیز جایگاه خاص خود را خواهد یافت.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدالهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۵
متاسفانه جلبک آزولا رو آوردند و همه را بیچاره کردند.حالا این ماهی وحشی را که برای تمام ماهی های بومی ایران خطرناک هست آوردند .به چای و برنج و ..رحم نکردند، حالا نوبت ماهی .خدا بداد مان برسد.بخدا آقایا و خانم وزیر سواد ندارند.برای محیط زیست و کشاورزی خطر ناکه .چرا کسی ب فکر نیست.
سعید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
واقعا که علما همه در راس کارند و هوا آفتابی یه سرچ تو اینترنت بزنید این گله ماهی ظرف دو دقیقه از یه گاو مشتی استخوان باقی میگذارند بعد از خاک برسری مونده این ماهی رو بندازید تو کارون
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
اصولا مانسبت به هرچیزی که دانش آنرا نداریم وروی آن شناخت نداریم مقاومت میکنیم چون سوادش رانداریم