بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۰
معاون اول رئیس‌جمهور در آیین افتتاح نمایشگاه محیط زیست گفت: در سفر اخیر به عراق یکی از اصلی‌ترین مباحث مسئولین عراقی موضوع ریزگردها بود و آنها نیز اعلام کردند که با مشکل ریزگردها درگیر هستند
کد خبر : ۱۴۴۳۹۶

به گزارش «نسیم»،اسحاق جهانگیری صبح امروز (شنبه) در آیین افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد، اظهار داشت: دولت تدبیر وامید از ابتدای آغاز بکار، مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها که سلامت مردم را بطور جدی مورد تهدید قرار داده ، ازاصلی ترین دغدغه های خود قرار داد و دراین زمینه برنامه ریزی کرد.

وی افزود :دولت یازدهم حتی درخصوص برنامه‌ها و طرح‌هایی که در گذشته به اجرا درآمده و دارای تبعات زیست محیطی هستند نیز تلاش می‌کند تا حتی‌الامکان از آثار زیانبار زیست محیطی آنها بکاهد.

معاون اول رییس جمهور در ادامه برگزاری این نمایشگاه را فرصتی ارزنده دانست که در آن از نزدیک گفتگوهایی در زمینه محیط زیست انجام شود و چشم انداز محیط زیست ملی، منطقه‌ای و جهانی مورد بحث قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برنامه‌ریزی همه کشورها،‌دولت‌ها و ملت‌ها برای افزایش اقتدار اقتصادی خود تصریح کرد: علاوه بر مسائل اقتصادی همه کشورها امروز با مسائل اجتماعی نیز روبرو هستند که چالش‌های زیست محیطی یکی از مهمترین این مسائل است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: خشکسالی و کم‌آبی در سراسر ایران امروز مسئله‌ای است که تهدیدات زیست محیطی را بیشتر کرده است و در حقیقت از منظر اقتصادی نیز کشاورزی کشور را با محدودیت منابع آب مواجه نموده است.

جهانگیری همچنین با اشاره به پدیده ریزگردها گفت: مشکل ریزگردها پدیده‌ای جدی است که تعدادی از استان‌ها و شهرهای کشور را درگیر نموده که استان خوزستان و شهر اهواز که قطب اصلی اقتصاد ، صنعت و بویژه صنعت نفت کشور است، بیش از سایر مناطق کشور از این موضوع رنج می‌برد.

وی افزود: در سفر اخیر به عراق یکی از اصلی‌ترین مباحث مسئولین عراقی موضوع ریزگردها بود و آنها نیز اعلام کردند که با مشکل ریزگردها درگیر هستند و مدعی بودند که منشاً این پدیده در برخی دیگر از کشورها نظیر سوریه و عربستان می باشد.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید برای این پدیده برنامه جامعی تهیه کنیم که خوشبختانه در دولت یازدهم بخشی از این برنامه تدوین شده و لازم است با کشورهای منطقه در این زمینه گفتگو شود تا بتوانیم این مشکل را از پیش روی مردم برداریم.

جهانگیری اظهار داشت: در مورد مسئله آلودگی هوای کلان‌شهرها دولت تلاش نموده منابع آلوده کننده مانند بنزین را مدیریت کند و سازمان محیط زیست نیز مسئولیت یافته که موضوع را از طریق دستگاه‌های مختلف پیگیری و گزارش پیشرفت آن را ارائه دهد.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: در همین راستا دولت برای مصرف بهینه انرژی برنامه‌ریزی کرده و موضوع خارج نمودن خودروهای فرسوده و همچنین استفاده از خودروهای هیبریدی و دوگانه سوز را در دستور کار خود دارد.

وی با تاکید براینکه این مسائل یک شبه به وجود نیامده و حل و رفع چالش های زیست محیطی نیز یک شبه امکان پذیر نیست، افزود: دولت برای حل این مسائل به دنبال برنامه‌های نمایشی و فریب دادن مردم نیست بلکه می خواهد با این مسائل با برنامه ریزی و بصورت علمی برخورد کند و انتظار این است که همه علاقمندان و دلسوزان کشور در چنین شرایطی کمک کنند تا بتوانیم بصورت صحیح و ریشه‌ای مشکلات را از پیش روی برداریم.

جهانگیری تصریح کرد: در شرایطی که مردم از مشکلات زیست محیطی رنج می‌برند، استفاده سیاسی با مقاصد جناحی از این مسائل به هیچ عنوان زیبنده نیست و کسانی که چنین استفاده هایی می کنند در پیشگاه ملت مسئول خواهند بود.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه مسائل و چالش های زیست محیطی مسئله خاص یک کشور نیست و همه در آن سهیم هستند، گفت: کشورهای صنعتی بیش از همه در تولید گازهای گلخانه‌ای که از دغدغه‌های اصلی امروز جوامع بشری است موثر بوده‌اند و انتظار می‌رود که این کشورها در حل آن نیز بیش از سایرین نقش ایفا کنند.

وی با اشاره به راهکار سازمان‌های بین المللی برای حل مسائل زیست محیطی خاطرنشان کرد: این سازمان‌ها کلید حل این مسائل را اقتصاد سبز عنوان کرده اند و از کشورها خواسته اند که برای رفع این چالش ها اقتصاد سبز را دنبال کنند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با تاکید براینکه توسعه پایدار به معنای عقبگرد و توقف نیست، افزود: در توسعه پایدار باید رشد اقتصادی بالا و مستمر، عدالت و فرصت های برابر وجود داشته باشد و مسائل زیست محیطی رعایت شود و منافع نسل آینده نیز در نظر گرفته شود.

جهانگیری اضافه کرد: در اقتصاد سبز باید هم درآمد سرانه و هم اشتغالزایی وجود داشته باشد و سرمایه گذاری عمومی و خصوصی به سرعت افزایش یابد و در کنار آن شاهد کاهش آلودگی و افزایش کارآیی انرژی نیز باشیم.

معاون اول رییس جمهور گفت: در ایران نسخه مناسبی که بطور همزمان هم بتواند برای رفع مشکلات بیکاری، رکود، تورم و تحریم‌های ظالمانه و هم برای رفع چالش‌های زیست محیطی راهکار دهد، اقتصاد مقاومتی است.

وی افزود: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که هم بتواند بر این چالش ها غلبه کند و هم اقتصاد کشور را در برابر تکانه های بیرونی و خارجی بیمه کند و ما چه موفق شویم تحریم های ظالمانه را از پیش روی مردم برداریم و چه تحریم ها ادامه پیدا کند، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد.

معاون اول رییس جمهور با انتقاد از برخی افراد که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به شکل شعارگونه مطرح می‌کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه عده‌ای در کشور مهمترین مسائل برنامه‌ریزی را که برای چند دهه یک کشور تجویز شده است با شعار دنبال می‌کنند اما اقتصادی که قرار است کشور را در برابر تکانه‌ها مقاوم کند اقتصاد یک شبه نیست بلکه یک جهت‌گیری بلند مدت است که امیدوارم بتوانیم اقتصاد سبز و اقتصاد مقاومتی که در یک راستا هستند را در کشور پیاده کنیم.

جهانگیری با بیان اینکه مسئله محیط زیست یک مسئله جهانی است و دولت‌ها و ملت‌ها در این زمینه مسئولیت سنگینی دارند، گفت: هیچ دولت و هیچ دستگاهی به تنهایی قادر نخواهد بود از خطرات زیست محیطی، آلودگی هوا، آلودگی جنگل‌ها و تجاوز به اراضی کشاورزی جلوگیری کند بلکه همه ملت باید برای رفع این چالش‌ها به صحنه بیایند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه نهادهای مدنی بسیار خوبی در حوزه محیط زیست شکل گرفته و در دولت تدبیر وامید این نهادها تقویت شده اند. تضعیف نهادهای مدنی در محیط زیست یعنی تضعیف ملتی که امروز از زیان‌های زیست محیطی رنج می‌برند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه این نهادها باید فریاد ملت را در برابر زیان های زیست محیطی بلند کنند، گفت: دولت از حضور آنها در صحنه خوشحال است و اگر جایی که دولت به خطا می رود هشدار دهند، خرسند خواهیم شد و با تمام توان از آنها حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است معاون اول رییس جمهور پس از ایراد این سخنرانی، چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست را افتتاح و ازبخشهای مختلف آن بازدید کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر