بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۷
مستطيل شيشه اي تالار

بازدهی هایی برای از ما بهتران!

به عبارت ساده تر طی سال جاری شاهد اتفاقاتی بودیم که سبب به زیر سوال رفتن اصول سرمایه گذاری شده است چراکه در این سال اکثر شرکت هایی که با بازدهی مثبت و رشد قیمت سهام مواجه شده اند...
کد خبر : ۱۴۴۵۴۰
نویسنده :
آموخته
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 93.12.04 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 5 واحد کاهش به رقم 47997 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 267 واحد کاهش عدد 124874 واحد را تجربه كرد. شاخص كل بورس نيز در روز جاري با 44 واحد افت به رقم 64675 واحد رسيد.

همچنین در این روز "فولاد" با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "تاپیکو" با 27 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 7 واحد افت به رقم 719 واحد رسید.

در این شرایط امروز "شرانل" با 0.2 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "جم" با 2 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1136 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1353 میلیارد ریال رسید.

سایه سنگین مذاکرات هسته ای کشورمان با گروه 1+5 امروز هم بر بازار سرمایه مشهود بود و تأثیرش را بر قیمت اغلب سهام شرکت ها گذاشت بطوریکه در معاملات روز جاری اکثر نمادهای فعال بورسی با روندی نزولی همراه شدند.

بنابر گزارش بورس نیوز، در ادامه اعلام گزارشات پیش بینی درآمد سهام شرکت های فعال در بازار سرماهی امروز هم شاهد بازگشایی نماد برخی از شرکت های فعال در بازار بورس و فرابورس بودیم، نکته قابل توجه در این اتفاق واکنش منفی اهالی بازار به بازگشایی نمادهای با تغییر منفی سود و نیز واکنش خنثی به نمادهای همراه با افزایش سود در پیش بینی سال آتی بود بطوریکه در قیمت سهام شرکت های با تغییر منفی سود شاهد افت قابل توجه و در سهام شرکت هایی که با رشد سودآوری همراه بودند روندی خنثی و یا همراه با رشد قیمت اندک بودیم.

به عبارت ساده تر طی سال جاری شاهد اتفاقاتی بودیم که سبب به زیر سوال رفتن اصول سرمایه گذاری شده است چراکه در این سال اکثر شرکت هایی که با بازدهی مثبت و رشد قیمت سهام مواجه شده اند یا زیان ده بودند و یا از پی بر ای بسیار بالایی برخوردار بودند و این در حالی است که شرکت های با پی بر ای پایین و یا سود بالا به علت نبود متقاضی با افت قیمت سهام مواجه شده اند.

متأسفانه در بازار سرمایه ما هر شرکتی که از ابهام و شایعه بیشتری برخوردار باشد با بازدهی بالاتری همراه خواهد بود و هر شرکتی که شفاف تر و بی حاشیه تر باشد بدون متقاضی بوده و ناچار به طی روند نزولی می باشد.

نمونه بارز این موضوع را امروز در سهام دو شرکت "توریل" و "ختراک" نظاره کردیم.

توریل پس از افزایش 52 درصدی سود سال 94 نسبت به سال 93 بدون هیچ تغییر قیمتی خاصی بازگشایی شد و روندی را در پیش گرفت که اگر ساعت معاملات اندکی بیشتر ادامه می یافت حتی ممکن بود روند نزولی را هم به خود ببیند اما در نماد "ختراک" در حالی سود 254 ریالی سال 93 به 175 ریال کاهش پیدا کرده که سهام این شرکت پس از افت قیمت حدود 27 درصدی پس از بازگشایی نماد در روز جاری با صف خرید حدود سه میلیون سهمی مواجه شد و یا سهام پارس خودرو که پس از تعدیل منفی 47 درصدی و افزایش زیان برآوردی پس از بازگشایی با صف خرید همراه شد از این دسته اتفاقات می باشد، البته موارد بسیاری زیاد دیگری نیز وجود دارد که از ذکر آنها به علت آگاهی اهالی تالار از موارد ذکر شده، خودداری می کنیم.

چند نکته صرفاً جهت اطلاع

"سمگا": این شرکت امروز طی ارسال گزارش شفاف سازی در خصوص هتل فرودگاه امام خمینی خبر از بی تأثیر بودن این موضوع بر سودآوری سال جاری شرکت داد. حال سوال اینجاست که مدیران این شرکت همین امروز متوجه بی تأثیر بودن تأثیرات سودآوری این پروژه بر شرکت شده اند؟ چرا این گزارش شفاف سازی در زمانی که سهام شرکت از قیمت 570 تومان در تاریخ 5 بهمن ماه گذشته ظرف 17 روز کاری به 917 تومان رسید از سوی مدیران این شرکت منتشر نشد؟ تاریخ افتتاح هتل موضوعی نیست که غیر منتظره و اتفاقی باشد و مدیران "سمگا" به ناگاه با آن روبه رو شده باشند و نیک می دانند که رشد قیمتی مذکور تنها به واسطه افتتاح هتل و تأثیرات سودآوری آن بر شرکت ایجاد شده. مسئولین سازمان بورس آگاه باشند که چنین اطلاع رسانی ها و شفاف سازی هایی است که جو بی اعتمادی و سردی را در بین اهالی تالار به وجود می آورد و حضور چنین شرکت هایی در بورس ضررش بیشتر از منفعتش است و اینگونه سودها تنها به جیب از ما بهتران می رود.

خودرویی ها: در پایان ساعات معاملات روز جاری به یکباره تغییر جهت دادن و اقبال به سمت آنها بازگشت، هنوز دلیل این موضوع چندان روشن نیست اما در بین شرکت های فعال این گروه چند روزی است که روند معاملات سهام رنا مشکوک و عجیب شده شاید باز هم خبری در راه است که ما نه اما از ما بهتران آگاهند.

"فاذر": امروز برخی خبرها از حل و فصل شدن مشکل بازگشایی ال سی شرکت برای اجرای پروژه سیراف حکایت داشت که ظاهراً قرار است از طریق بانک صادرات به این شرکت پرداخت شود. روند سهم که امروز به گونه ای بود که این خبر را تأیید نمی کند. امیدواریم که مدیران این شرکت گزارش شفاف سازی را قبل از اینکه سهامداران متحمل زیان شوند به سایت کدال ارایه کنند.

"وپترو": برخی گمانه زنی ها از احتمال تعدیل سود این شرکت ها از محل افزایش سودآوری شرکت های کربن ایران، دوده صنعتی پارس و لاستیک سهند حکایت دارد، همچنین گفته می شود این شرکت قصد فروش برخی دارایی های خود را دارد که در این صورت نیز می تواند سود خود را افزایش دهد. این شرکت امروز پس طی یک روند صعودی کوتاه مدت با افت قیمت سهام در پایان معاملات مواجه شد.

همچنان منتظر مشخص شدن نتیجه مذاکرات این دور جدید در ژنو هستیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
دیدیم که کاهش حجم مبنای شرکتها هم نتوانست کاری از پیش ببرد و امروز نیز مانند روزهای یکسال و اندی گذشته باز هم بورس نزول کرد.
وقتی اوراق مشارکت 25 درصدی و سپرده بالای 20 درصدی وجود دارد چه کسی رغبت میکند که پا در عرصه بورس ویران ایران بگذارد.
دولت هم که انگار نه انگار. همه هم و غم دولت در یکسال گذشته فقط و فقط هسته ای شدن است.
باز هم امروز حقوقی ها مثل روزهای قبل نفس بعضی از سهام را بری دند و ......
خدایا.........
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
اسوشیتدپرس گزارش داد چارچوب تو.افق و خطوط توافق حاصل شد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کشور ما به هیچ وجه به توافق نهایی نیازی ندارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
عدم گفتارهای حرفه‌ای در مذاکرات می‌تواند منجر به شکست آن شود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
اوباما اعلام کرده که احتمال رسیدن به توافق زير 50 درصد است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۹
نباید مسئولان اجرایی کشور اینگونه حرف بزنند تا طرف مقابل برداشت غلطی از نیازمندی شدید تهران به حصول توافق در ذهنش شکل گیرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
در دو سوی قضیه گروهای قدرتمندی هستند. که از توافق بسیار ضرر میکنند پس انجام توافق خیلی بعید به نظر میرسد)
یعقوب
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۶
بورس نیوز بعد از مدتها حرفهای خیلی خیلی خیلی حسابی زد. با این فعالان بورسی که داریم و با این رفتاراشون میشه کارتونهایی مثل پت و مت، تام و جری، میگ میگ و .... از روشون ساخت. همه تحلیلها نشون میده که مذاکرات 100% به نتیجه می رسه. به بعضی اظهارات رسانه ای برخی مقامات توجه نکنید چون کاربرد داخلی دارن فقط.
مالباخته
ROMANIA
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
سلام بورس نیوز چرا گزارش مستند از سمگا و مسولینش نمینویسی؟ ثنوسا رو همین پاییز 400 درصد رشد دادن و با شایعه همکاری پروژه نوساکیش رو1100 فروختن به مردم در رفتن.تو وگردشح همچنین.خود این سمگا رو چند بار زورکی پایین بردن و باشایعه الکی که خود امور مالی هم احتمالا دست داشته فروختن به مردم؟ چرا از حق مردم به عنوان رسانه دفاع نمیکنی؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
همین سهم های دلالی مانند " سمگا" و " قاسم " و ... باعث شده اند کسی سمت شرکت های خوب با p/e مناسب نرود. یعنی خوب ها محکوم به نابودی هستند .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
متاسفانه بورس ما شديدا رانتي هست و همين مساله موجب كاهش اعتماد مردم وسرمايه گذاري در اون شده. ممنون از شما كه اطلاع رساني ميكنيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۲
حالا صف فروش سمگا فردا دیدن داره ولی خداوکیلی عجب بورسی داریم خوب معلومه که سمگا برای 22 روز آخر سال نمیتونه تاثیرات سودآوری رو تشخیص بده یه عده هم که اصلا معنی بورس رو هم نمیدونن فوری پریدن تو صف فروش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۷
توریل هنوز هم بالاست. این نماد پیشخور کرده.
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
بابا به خدا جونمو به لبمون رسید چرا کل کشور رو گره زدین به مذاکرات؟اصلا اومدیم و مذاکرات نتیجه نداد یعنی کشور میره به فنا این دولت چرا اینقدر به مذاکرات دل بسته تمام بازار های رو راکد کرده بورس مسکن خودرو به چه قیمتی اخه سرمایه گذاری تو کشور فقط ضرر داره هیچ سودی نداره
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۵
بورسی جون رفتی گل بچینی که نظراتو منتشر نمیکنی!؟
سولدوز
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۹
اقتصاد و بازار سرمایه شده جای دلال بازی - رانت - ابهام در اطلاعات - احساسات و هیجان لذا هیچ منطق و تحلیلی بر آن حاکم نیست .
حسام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
هیچ کسیم نیست به این موارد رسیدگی کنه بی درو پیکره مثل بقیه چیزای دیگه رانت بازیو مال مردم خوری فنوال نمونه47 درصد منفی بعد مثبت سنگین
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۱
تا اطلاع ثانویه پولامو میزارم تو موسسه مالی برای سود 25% و میرم تعطیلات تا روزی که شرایط کسب و کار درست بشه........


موسسه آرمان امروز میگفت برای سپرده ها سود روزشمار 25% میده!!!!
یکساله حداقل 27% و اگه مبلغ بالا باشه سودش بالاتر هم میره البته پرداخت سود ماه به ماه است که اگه در سررسید بده مبلغ یکساله به بالای 30% میره!!!!!!!!
آقای وزیر اقتصاد و رییس بانک مرکزی خبر دارید تو نظام بانکی چه خبره؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

این موسسات با این پولعا چه فعالیت اقتصادی را در این شرایط اقتصادی انجام میدن تا سود 35% در میارند که ورشکست نشوند؟!!!! و جوابگوی هزینه های خودشان و سود سپرده گذاران شوند؟!!! آیا اینها در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت میکنند؟ آیا اینها دغدغه شما نیست که چطور موسساتی بیش از 2 برابر نرخ تورم سود به سپرده ها میدن؟؟
اگه این موسسات اینقدر پولساز و نابغه هستند ، خوب مملکت و بدید اقتصادشو اونا اداره کنند تا همه ثروتمند شویم!!!!
مرتضی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۷
یه عده از مدیران قصد پایین اوردن نماد با هزار تا کلک دارند که اون پایین خودشون جمع کنند کوفتشون بشه الهی ، شرکتی که تعدیل مثبت در سال ۹۳ و ۹۴ داره و با ۱۴۰ تومان سود با پی ای ۵ داره معامله میشه اینجوری شفاف سازی میدن و صف فروشش میکنند ...!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۱
علت اینکه اقبال به سهمهایی که تعدیل منفی میدن این هست که این گزارشات غیر واقعیست مثلا خپارس تعدیل منفی داد یکروز بعد بسته شد برای تعدیل مثبت این یعنی چی ؟ودیگر اینکه الان شرکتها برای 94 تعدیل منفی میدن تا سهامدار عمده سهم را به قیمت مفت جمع کنه یکماه شاید هم یکهفته بعد دوباره تعدیل مثبت میدن قیمت سهمو میبرن بالا میفروشن این حقه کثیف مدتهاست اجرا میشه وکسی نیست که باهاش برخورد کنه حالا دلیلشو فهمیدین
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۲
بورس نیوز عزیزازمابهتران درهمه دوره ها بوده وهستند ولی ماامیداریم که اینگونه مسائل هرچه زودتربامیریت جدیدسازمان بورس حل شودوامیدواعتمادبه بورس بازگرددوباعث رونق بورس وسرمایه گذاری باشیم