بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷
مدیر صندوق سبدگردانی کارگزاری صبا تأمین عنوان کرد:

تسریع بخشیدن در رشد یا افت قیمتی سهام شرکت ها با کاهش حجم مبنا

کاهش حجم مبنا و اعلام شاخص قیمت و هم وزن از جمله برنامه هایی است که طی روزهای اخیر به منظور بهبود اوضاع بازار سرمایه توسط مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شده است.
کد خبر : ۱۴۴۶۱۵
نویسنده :
جمشیدی
کاهش حجم مبنا و اعلام شاخص قیمت و هم وزن از جمله برنامه هایی است که طی روزهای اخیر به منظور بهبود اوضاع بازار سرمایه توسط مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار اجرایی شده است.

در همین ارتباط، مدیر صندوق سبدگردانی کارگزاری صبا تأمین در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: با کاهش حجم مبنای شرکت های فعال بورسی به ویژه مجموعه های اثرگذار بر کلیت بازار سرمایه به نظر می رسد تغییرات قیمتی در جهت رشد یا افت ارزش سهام مجموعه های بورسی سریعتر اتفاق بیفتد و به عبارت بهتر می توان گفت حرکت بازار سرمایه در مسیر رونق یا رکود با شتاب بیشتری ایجاد می شود. در شرایط کنونی نیز انجام این برنامه موجب شده تا اندکی بورس از حالت فرسایشی خارج شود و امید برای بهبود اوضاع پدید آید.

محمدامین قهرمانی به تبعات مثبت ناشی از اعلام شاخص های قیمتی و هم وزن بر وضعیت بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: اعلام شاخص های ارزشی همچون قیمت و هم وزن در شرایطی که اغلب شرکت های بورسی دارای حجم مبنا هستند موجب می شود تا تغییرات قیمتی با شفافیت بیشتری در روند معاملات مشاهده شود. علاوه بر این، اعلام نماگرهای مذکور در سنجش عملکرد و مدیریت دارایی که یکی از معیارهای آنها شاخص می باشد، مفید واقع گردد.

وی افزود: در نحوه محاسبه شاخص کل در حالی مبالغ حاصل از سود نقدی تقسیمی شرکت ها لحاظ می شد که این امر موجب عدم بیان روند واقعی معاملات بورس و بازدهی سرمایه گذاران می گردید. اما در شرایط کنونی و به ویژه هنگام حاکمیت روند رکودی بر بورس نماگرهای بازار سرمایه به وضوح بیانگر اوضاع کلی بازار سرمایه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه به پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: اغلب مجموعه های فعال بورسی در حالی بودجه سال آینده خود را منتشر کرده اند که از میان حدود 180 مجموعه، 80 شرکت تعدیل منفی و حدود 100 شرکت تعدیل مثبت سود برآوردی را اعلام کرده اند.

در این بین برخی از مجموعه های فعال در گروه های فولادی و سنگ آهنی بودجه سال مالی آینده خود را همراه با تعدیل منفی سود منتشر کرده اند که در کنار اوضاع نامناسب وضعیت اقتصادی داخلی به دلیل افت نرخ جهانی قیمت فلزات اساسی و سنگ آهن انتظار اعلام تعدیل منفی سود برآوردی از سوی شرکت های فعال در گروه های مذکور می رفت.

مدیر صندوق سبدگردانی کارگزاری صبا تأمین با پرپتانسیل خواندن گروه دارو جهت رشد سودآوری، در این خصوص اظهار داشت: وضعیت سودآوری شرکت های فعال در این گروه از نتایج نهایی مذاکرات هسته ای و شرایط سیاسی کشور چندان متأثر نیست و در شرایط فعلی نیز نسبت به سایر گروه ها پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 94 خود را به طور قابل قبولی منتشر نموده اند. علاوه بر این صدور مجوز افزایش قیمت فروش محصولات دارویی با توجه به نرخ تورم طی سال آینده نیز چندان دور از ذهن نخواهد بود.

برهمین اساس با توجه به مطالب عنوان شده می توان گفت شرکت های دارویی از پتانسیل رشد سودآوری برخوردارند و یکی از گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری در بوس به شمار می رود.

قهرمانی در خاتمه با اشاره به گروه های خودرو، لیزینگ و بانک، افزود: صنایع مذکور از جمله گروه هایی هستند که در صورت بهبود شرایط سیاسی جزو صنایع پیشرو به شمار می روند و در شرایط کنونی بورس نیز روند معاملات شرکت های مطرح گروه خودرو بر کلیت بازار سرمایه تأثیرگذار است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر