بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵
کد خبر : ۱۴۴۶۶۹

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: روند شتاب تورم و گران شدن کالا و خدمات با کاهش مواجه بوده است.

احمد توکلی با اشاره به محسوس نبودن نرخ کاهش تورم در زندگی مردم، گفت: طبقات ضعیف اقتصادی که متاسفانه اکثریت جامعه ایران را شکل می دهند، به دلیل درآمد کمتر با نرخ متوسط تورم بالاتری نسبت به طبقه اغنیا روبرو هستند لذا روند کاهش شتاب تورمی برای آنان محسوس نیست.

او با اشاره به ارزش وزنی گروه های مختلف اقلام و کالاها در سبد تعیین نرخ تورم از سوی بانک مرکزی و با بیان اینکه، این کالاها و خدمات به لحاظ وزنی به 8 گروه تقسیم بندی شده اند، گفت: ضریب وزنی خوراکی ها، آشامیدنی ها، دخانیات و مسکن و سوخت در سبد خانوار از بیشترین اهمیت برخوردار است.

توکلی گفت: ممکن است بسیاری از خانوارها با سبد وزنی روبرو باشند که گرانی کالا و خدمات در آن گروه بیشتر باشد، بعنوان مثال به طور معمول افراد کم بضاعت بیشتر پول خود را ابتدا صرف خرید مواد غذایی و پس از آن دارو و پوشاک می کنند و این در سبد دارای وزن مشخصی است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس گفت: در صورتی که مواد غذایی در کشور گران باشد ممکن است طبقاتی از جامعه برای تامین سایر نیازهای خود با مشکل مواجه شوند، لذا کاهش تورم را حس نمی کنند.

او گفت: هنگامی که رییس جمهور نرخ تورم منتهی به 12 ماهه بهمن را 16 درصد اعلام و ابراز می کند که قول داده بودم تورم را به 25 می رسانم و حالا آوردم به سطح 16درصد، افراد طبقه کم بضاعت که بیشتر پول خود را صرف غذا و پوشاک می کنند ممکن است به جهت اینکه گرانی در غذا و پوشاک نمود بیشتری داشته ، تورم 16 درصدی را باور نداشته باشند.

توکلی با تاکید بر آنکه، میانگین وزنی سبد مصرفی برای گروه های درآمدی مختلف جامعه متفاوت است و برداشت های متفاوت از سوی گروه های درآمد مختلف صورت می گیرد، گفت: رییس جمهور و مردم هر دو حق دارند چرا که هم شتاب تورم کاهش پیدا کرده و هم اینکه این اتفاق برای بسیاری از مردم محسوس نیست و مسوولان امر باید با توضیحات بیشتر مردم را قانع کنند.

رییس سابق مرکز پژوهش های مجلس در عین حال با بیان اینکه، دولت در عرصه اقتصاد سیاست های ضدتورمی را بر سیاست های ضد رکودی ترجیح داده است ، گفت: اگرچه این تقدم به دلایلی قابل دفاع است، اما در واقع دولت با رکود در بازار در نظر دارد، تورم را کنترل کند که این نوع سیاست اقتصادی منجر به کاهش حجم کسب و کار و تولید در کشور شده است.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
دررررررررررررررررررررررررررررررررررروووووووغ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۰
والا همه چیز از نان و مرغ و غیره گران تر شده من نمیدونم این چه پایین امدن تورمی است و چطور اینها اسم خودشان را دکتر می گذارند؟پس وای به حال بیسوادان ایران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴
این ادم میگوید که متاسفانه قشر زیادی از مردم در سطح فقر بسر می برند بنده سوال می کنم چرا مملکت ما با این همه منابع و ذخایر فقیر است دلیلش وجود خود شما هاست بروید بگذارید هوای تازه بیاید و ملت در سطح بالا زندگی کنند
ناشناس
ROMANIA
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۷
همین که مردم صبح که ازخواب پامیشن، مثل دولت قبلی همه چی چندبرابرنشده متوجه کاهش نرخ تورم میشن، شمانگران نباش ( روحانی مچکریم )
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۹
بسمه تعالی
تورم را دولت به ۱۶ درصد رسونده ولی چرا ما احساس نمیکنیم ...
اسد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۴
دوباره این حرف زد
عبدالهی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۴
آقای توکلی .دولت قبلی هم راست راست تو چشم مردم نگاه می کرد دروغ میگرفت. انگار دروغ راه حل فرار به جلو شده.کدام درصد و کدام تورم.کمر همه داره خم میشه.پدرمان درآمد. شما که اقتصاد دان هستید بگویید که احتلاف فاحش طبقاتی در کشور یعنی چه؟ وقتی به هایپر استار سر میزنی میبینی خیلی ها اصلا پول برایشان مهم نیست همین جور خرید میکنند و تراول 50000 تومانی برایشان مثل پول خورده ولی من و امثال من جرات خرید نداریم .چون جیبمان خالی و شرمنده خانواده هستیم.اونها کی هستندو ما کی هستیم.دارم دیوانه میشم.بخدا کارد به استخوان رسیده.جرات اعتراض نداریم چون حامی نداریم. چون صدا نداریم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
آقای توکلی حتماناراحتی ازکاهش تورم؟؟؟؟ پس منتظرتصویب طرحی برای افزایش تورم در مجلس هستیم!!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
اقای توکلی ان روز های شب خابیدم صبح دیدیم تخم مرغ 40 تومانی شد 300تومان چرا ازدولت باز خاست نمیکردی حالا که 18 ماه است تخم مرغ گشت وخیلی چیز های دیگر در همان قیمت مانده تورم از 40 درصد به 15 درصد رسیده زبان به انتقاد باز کردی خجالت هم خوب چیزیه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵
چون تورم به قیمت رکود وحشتناک و شدید هستش.
نیاز است رونق به بازار برگردد حتی با چند درصد افزایش تورم.!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴
این به اصطلاح کارشناس نمیدانند هر گروه هزینه ای ضرایب مختلفی در محاسبه تورم دارند یا با ایجاد شک در آمار به دنبال تلقین کردن این است که دولت جدید را با دولت قبلی یکسان بشمارد.
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۶
در عوض کاهش نرخ خوراک جنابعالی از زمستان سال پیش جدا احساس می شود.
ناشناس
GERMANY
جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹
تورم مگه کم شده ؟