بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
این رشد قیمتی در شرایطی رقم خورده که طی این مدت بازار سهام و سهامدارانش در اوضاع نامساعدی به سر می بردند و افت ارزش سهام و کاهش سرمایه معامله گران تنها دستاورد سهامداران از سرمایه گذاری در بورس بوده است.
کد خبر : ۱۴۴۸۱۴
نویسنده :
جمشیدی
شرکت گروه صنعتی ملی تک نماد فعال در گروه محصولات چرمی است که روند معاملات آن از سال گذشته تاکنون تعجب سهامداران را برانگیخته و بازدهی های محقق شده توسط این مجموعه هیچ ارتباطی با کلیت بازار سرمایه و روند این بازار نداشته است.

براساس گزارش بورس نیوز، هلدینگ گروه صنعتی ملی در پی تداوم روند صعودی طی 15 ماه فعالیت از قیمت 300 تومان در 92.7.6 به 694 تومان طی 93.3.11 صعود کرده و بدین ترتیب طی مدت مذکور بازدهی مثبت بیش از 143 درصدی را به ثبت رسانیده است. این رشد قیمتی در شرایطی رقم خورده که طی این مدت بازار سهام و سهامدارانش در اوضاع نامساعدی به سر می بردند و افت ارزش سهام و کاهش سرمایه معامله گران تنها دستاورد سهامداران از سرمایه گذاری در بورس بوده است.

از سویی دیگر با شروع روند نزولی سهام این شرکت از روز معاملاتی 93.3.12 قیمت سهام مجموعه از 686 تومان به مبلغ 468 تومان در 93.11.28 کاهش یافته و "وملی" بازدهی منفی 32 درصدی را طی این مدت محقق ساخت. به عبارت ساده تر این شرکت پس از بازدهی مثبت 143 درصدی طی 15 ماه در یک روند مثلاً اصلاحی در یک بازه اندکی بیش از 8 ماهه 32 درصد بازدهی منفی از خود برجای گذاشته.

این میزان بازدهی مثبت و منفی در حالی محقق شده که مدیران گروه صنعتی ملی چه در دوره صعود بی وقفه قیمت سهام شرکت و چه در دوران تداوم روند نزولی آن هیچ گزارش شفاف سازی در خصوص روند قیمتی سهام توسط مدیران این مجموعه روی سامانه کدال منتشر نشده است و علاوه بر آن هیچگونه مصاحبه ای هم با رسانه های رسمی و بورسی کشور در این خصوص نداشته اند این در حالی است که طی این مدت از سوی سهامدار عمده "وملی" یعنی صندوق بازنشستگی کشوری که مالکیت 85.5 درصدی شرکت مذکور را در اختیار دارد اقدامی مبنی بر تعادل سازی سهام انجام نگرفته و این سهامدار عملکردی کاملاً خنثی به نوسانات قیمتی شرکت خود داشته است.

از سویی دیگر براساس اطلاعات موجود، با نگاهی به روند معاملات سهام شرکت طی سال های گذشته در می یابیم که روند فزآینده قیمت سهام طی سال 89 نیز تکرار شده، به گونه ای که "وملی" طی سال 89 بازدهی قابل توجه حدود 300 درصدی را به دست آورده و روند بی وقفه صعودی را طی کرده است.

برهمین اساس می توان گفت سابقه معاملاتی سهام گروه صنعتی ملی بیانگر غفلت و بی خبری سهامداران حقوقی مجموعه و مدیر عامل آن از چگونگی روند قیمتی سهام شرکت یا عدم تمایل آنها در راستای حمایت از سهام مجموعه و سهامدارانش می باشد. چراکه تاکنون واکنشی در قبال اتفاقات موجود در سهام شرکت از سوی آنها مشاهده نشده است.

از سوی دیگر از عملکرد مدیران مسئول مجموعه و سهامدار عمده این شائبه به وجود می آید که شاید این افراد از روند قیمتی سهام با خبر هستند اما چندان از شرایط موجود ناراضی نیستند و به همین دلیل سکوت را اختیار کردند. به هر حال معاملات سهم گروه صنعتی ملی جولانگاه و محلی برای فعالیت سفته بازان و به جیب زدن پول های هنگفت ناشی از رشد قیمتی سهام مجموعه توسط این گروه از افراد در شرایط نامناسب بورس شده است. موضوعی که به نظر می رسد از نگاه مسئولان بازار سرمایه و مدیران شرکت پنهان مانده است.

برهمین اساس در شرایط فعلی قیمت سهام شرکت به مبلغ 468 تومان افت یافته و روند روزهای اخیر آن حاکی از شروع دوباره روند صعودی آن می باشد و حجم معاملات اندک آن در کنار تشکیل صف تقاضا برای خرید سهام مانع از ورود سهامداران خرد با سرمایه اندک به سهام "وملی" می شود، همچنین در شرایطی که در پی اقدام رییس جدید سازمان بورس جهت جابه جایی برخی از مقامات ارشد بازار سرمایه شاهد روی کار آمدن معاونت جدید نظارت بر بورس ها و ناشران هستیم، از حسن امیری به عنوان شخص منتخب شده در این جایگاه درخواست می کنیم تا در اولین اقدام خود از مقامات مسئول گروه صنعتی ملی درخواست ارایه گزارش شفاف سازی در خصوص روند قیمتی سهام شرکت کنند تا از تحقق بازدهی های قابل توجه توسط عده قلیلی از سهامداران که به نظر می رسد عمدتاً سفته بازان باشند، جلوگیری به عمل آید و سهام این شرکت همچون سایر شرکت ها همگام با کلیت بازار سرمایه روند قیمتی خود را بر مبنای وضعیت سودآوری و عملیاتی شرکت طی کند. علاوه بر این در صورت وجود پتانسیل هایی در شرکت جهت رشد سودآوری همه سهامداران و فعالان بازار سرمایه بتوانند از روند صعودی قیمت سهام شرکت منتفع شوند.

اما نکته دیگری که می توان در خصوص سهام هلدینگ گروه صنعتی ملی بدان اشاره کرد، درصد پایین سهام شناور مجموعه است، "وملی" سهام شناور سه درصدی را در اختیار دارد و تنها حدود هفت میلیون سهام آن از تعداد 247 میلیون و 36 هزار سهام"وملی" در بورس معامله می شود. حال آنکه طبق قانون بازار سرمایه می بایست سهام شناور مجموعه به 20 درصد افزایش یابد که البته تخطی مدیران این هلدینگ گروه محصولات چرمی نیز مورد غفلت مقامات و مسئولان بازار سرمایه قرار گرفته و به نظر می رسد می بایست در اسرع وقت در این خصوص به مدیران شرکت هشدار داده شود تا نسبت به افزایش میزان سهام شناور در بورس اقدام کنند.

علاوه بر این، در کنار حجم اندک معاملات روزانه سهام رتبه نقدشوندگی "وملی" نیز 354 مرتبه محاسبه می شود که نسبت به سایر نمادها بسیار پایین بوده و در انتهای جدول رتبه بندی شرکت ها از نظر رتبه نقدشوندگی قرار می گیرد.

براین اساس به نظر می رسد درصد پایین سهام شناور در کنار رتبه پایین نقدشوندگی موجب شده تا روند معاملات "وملی" در دوره های رشد یا افت قیمتی قفل شود و حجم پایین معاملات روزانه آن رقم بخورد به گونه ای که همه عوامل در نهایت تنها به نفع سفته بازان تمام شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، با توجه به تمام مطالب عنوان شده و عدم توجه سهامداران عمده شرکت به روند معاملاتی این سهم، پیشنهاد می شود. تا در صورت عدم تمایل مدیران مجموعه جهت مدیریت سهام شرکت و حمایت از معاملات آن اقدام به عرضه بلوکی سهام "وملی" در بورس کنند تا افراد دارای اطلاعات و دانش در حوزه بازار سرمایه و نیز برخوردار از انگیزه و رغبت کافی سکان مدیریت سهام شرکت را به دست گیرند تا فعالان بازار سرمایه شاهد رشد قیمتی "وملی" همراه با شفافیت اطلاعاتی در خصوص وضعیت سودآوری و عملیاتی آن باشند و همه سهامداران اعم از خرد و حقیقی بتوانند طعم دلچسب کسب بازدهی مثبت از سرمایه گذاری در سهام این مجموعه را تجربه کنند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۲
epsسال 94را 900 ریال اعلام کرده یعنی 50درصد نسنت نه سال 93 بالا تر و دارایی بسیار بالا نسبت به ارزش سهام
f j
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۱
فقط یکی از شرکتهای زیر مجموعه کفش ملی دارای240مغازه دربهترین نقاط شهرها دارد
فرهاد
-
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴
درود و آفرین بر تیزبینی و صراحت بورس نیوز.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
وملی جزو تک سهم هایی است که تعدیل مثبت خیلی خوبی داده و به نظر من ارزش سهم بالای 1000 تومان است
hatef
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۰
سلام دوستان.هرموقع از کفش ملی نامی برده میشه یادخدابیامرز ایروانی می افتم.خدایش بیامرزد.این همه خبرنگارهای پرتلاش تو بورس نیوز هستند.یه بار هم خبرنگار بورس نیوز را بفرستید با مدیرعامل وملی یه گفتگویی درباره حال و اینده وملی انجام بدهد.سپاس دار شماییم.