بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۲
کد خبر : ۱۴۴۹۷۸
ايسنا/ در روزهاي پاياني سال و با توجه به افزايش مسافرت‌هاي خارجي و نياز به دريافت ارز، مراجعات به شعب ارائه‌ کننده خدمات ارزي بانکهاي منتخب نيز بيشتر شد.

ارز مسافرتي در حال حاضر در سه بانک ملت، سامان و ملي به فروش مي رسد و متقاضيان مي‌توانند با مراجعه به شعب منتخب اين بانکها، نسبت به ثبت‌نام براي دريافت ميزان ارز مورد نظر اقدام کنند.

ارز مسافرتي به ايرانيان مقيم خارج از کشور فروخته نمي‌شود و متقاضي که بايد بالاي 12 سال سن داشته باشد مي‌تواند تنها يکبار در سال براي کليه مسافرت‌هاي هوايي، زميني، ريلي و دريايي ارز دولتي دريافت کند.

سقف دريافت ارز مسافرتي حداکثر 300 دلار است؛‌اما براي زائران اعزامي به عمره مفرده و عتبات عاليات که از طريق سازمان حج و زيارت اقدام مي‌کنند حداکثر 200 دلار خواهد بود.

نرخ فروش ارز مسافرتي نرخ روز تعيين شده در مرکز مبادلات ارزي است؛ که البته بيشتر درخواست‌ها براي دريافت دلار انجام مي‌شود.براين اساس با توجه به اينکه در حال حاضر نرخ دلار مبادله‌اي حدود 2780 تومان است هزينه خريد 200 دلار حدود 556 هزار تومان و 300 دلار حدود 834 هزار تومان خواهد بود.

اين درحالي است که براي خريد 300 دلار در بازار آزاد که نرخ آن حدود 3430 تومان است بايد بيش از يک ميليون تومان هزينه کرد که نزديک به 200 هزار تومان بيشتر از هزينه خريد دلار مبادله‌اي است.

متقاضي دريافت ارز مسافرتي بايد حدود يک هفته کاري پيش از پرواز به مقصد، به شعب بانکها مراجعه کند که عموما ساعت پذيرش مراجعان تا حدود 13:30 است. لازم به يادآوري است که از چند ماه پيش با راه اندازي سامانه اينترنتي خريد ارز مسافرتي بانک ملت، مراجعه حضوري درخواست کنندگان ارز مسافرتي به شعب اين بانک قابل حذف است.

مراحل و مدارک لازم براي دريافت ارز مسافرتي

اما طبق مقررات بانک مرکزي براي دريافت ارز مسافرتي، متقاضي بايد مدارکي از جمله گذرنامه معتبر جمهوري اسلامي ايران، بليت مسافرت (اعم از يکسره و يا دو سره) زميني، ريلي، دريايي و هوايي،ويزاي کشور مقصد(کشورهايي که نياز به ويزا دارند) اصل فيش پرداخت عوارض خروج از کشور (به استثناي مسافران معاف از پرداخت عوارض) و تعهد کتبي مسافر مبني بر خريد ارز مسافرتي فقط از يک منبع اعم از بانک يا صرافي مجاز رادر اختيار داشته باشد.

بنا بر اين گزارش، بانک پس از دريافت معادل ريالي ارز درخواست شده به جاي پرداخت ارز به متقاضي، رسيد آن را صادر مي‌کند که اين رسيد با درج مبلغ، نام و نام خانوادگي متقاضي و کد ملي به انضمام مهر و امضاي شعبه به متقاضي تحويل داده مي شود. بر اين اساس شعبه بانک اقدام کننده مستقر در خروجي فرودگاه (پس گيت خروجي) در مقابل دريافت رسيد از متقاضي نسبت به پرداخت ارز مسافرتي اقدام مي‌کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر