بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
خبرگزاری تسنیم: رئیس سندیکای صنعت برق گفت: ۹۰ درصد آمار اعلامی صادرات غیرنفتی را صادرات پتروشیمی، مواد خام و میعانات گازی شامل می شود که همه از رانت انرژی در ایران بهره می برند و در واقع تجارت غیرنفتی واقعی در کشور بسیار ضعیف است.
کد خبر : ۱۴۵۰۵۱

به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم، علیرضا کلاهی در نشستی خبری اظهار داشت: نمایشگاه دستاوردهای ایران در بغداد بسیار با برنامه ریزی ضعیفی برگزار شد به طوری که بخش خصوصی ایرانی نقش پُرکننده نمایشگاه را برعهده داشت و عملا تعاملی بین بخش خصوصی و دولتی ایران وجود نداشت.

وی افزود: تنها مسئولی که وقت گذاشت و غرفه به غرفه، مسئولان مختلف عراقی را برای دیدن دستاوردها و توانایی های بخش خصوصی ایران همراهی کرد، رستم قاسمی دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق بود و دیگر مسئولان حاضر تنها به بازدید برخی از غرفه ها پرداختند و عملا تلاشی برای استفاده از جایگاه ایران در عراق به منظور افزایش سهم فعالیت های بخش خصوصی ایرانی در این کشور نکردند.

*رویکرد متفاوت ایران و ترکیه در توجه به رشد صادرات

رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به دیدگاه دولت ترکیه به فعالیت های بخش خصوصی این کشور گفت: دولت ترکیه رسما اعلام کرده که همه چیزش در اختیار توسعه صادرات است و با این دیدگاه از سال 2009 تا امروز، صادرات این کشور با رشد 49 درصدی به 161 میلیارد دلار در سال رسیده است اما در ایران، رویکردهای دولتی در راستای توسعه صادرات کشور نیست.

کلاهی با بیان اینکه "صادرات، حیات و ممات صنعت برق است"، گفت: اگر بخش دولتی شناسایی فرصت ها را برای توسعه صادرات کشور انجام نمی دهد، بخش خصوصی باید دست به کار شود که در رأس بخش خصوصی، اتاق بازرگانی است که تشکلی قدرتمند، با نفوذ در مناسبات سیاسی و تجاری و با بودجه مناسب است.

وی افزود: هیئت های تجاری باید با فعالیت قدرتمندتر اتاق بازرگانی، هدفمند تشکیل شوند، نه اینکه دو هفته قبل از سفر اعلام شود هیئت بازرگانی ایران متشکل از همه حوزه های بازرگانی به کشوری قرار است سفر کند، بلکه مثل کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی دقیق و شناسایی فرصت ها، هیئت تجاری در یک حوزه تخصصی با اعلام دو ماه پیش از تاریخ سفر به تمامی فعالان آن حوزه، تشکیل شود تا نتیجه بخش باشد.

* تنها 4 درصد خصوصی سازی ها واقعی بوده

رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه "متأسفانه خصوصی سازی ها در کشور ما واقعی نبوده"، گفت: تنها 4 درصد خصوصی سازی های صورت گرفته به بخش خصوصیِ واقعی بوده و این سهم بسیار کمی است.

وی ادامه داد: اتاق بازرگانی باید به عنوان پارلمان بخش خصوصی بسیار قوی تر نسبت به تصمیمات اشتباه اقتصادی واکنش نشان دهد و می بایست پررنگ تر عمل کند.

کلاهی تصریح کرد: در دوره های گذشته قوی ترین بخش اتاق بازرگانی، تجارت بوده و عملا پیمانکاری و مهندسی نقشی در فعالیت های این پارلمان بخش خصوصی نداشته است که باید در دوره های بعدی اتاق این بخش پررنگ شود.

رئیس سندیکای صنعت برق با بیان اینکه "آمار صادرات غیرنفتی که عنوان می شود اصلا درست نیست"، گفت: 90 درصد این آمار را صادرات پتروشیمی، مواد خام و میعانات گازی شامل می شود که همه از رانت انرژی در ایران بهره می برند و در واقع تجارت غیرنفتی واقعی در کشور بسیار ضعیف است.

وی افزود: در شرایطی که هیچ تصمیم غلط یا درستی در اقتصاد گرفته نشود، در حالت معمول، اقتصاد باید سالانه رشدی 3 تا 4 درصدی داشته باشد، وقتی در دولت قبل رشد اقتصاد کشور منفی 6 درصد بوده یعنی اقتصاد عقب گردی 20 درصدی داشته؛ چرا که هم رشد منفی را تجربه کرده و هم سالی 3 تا 4 درصد رشد را نداشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر