بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۶
کد خبر : ۱۴۵۲۱۳
ایران اکونومیست-دراین بورس غیررسمی که در غفلت مسئولین امر و متولیان بازار سرمایه راه اندازی شده،قیمت سهام با دامنه نوسانی تا سه رقم اعشار محاسبه می شود که البته برخلاف بورس اوراق بهادار و فرابورس محدودیت خاصی برای آن تعیین نشده و بازاری بدون محدودیت نوسان است و حتی امکان معاملات آنلاین از طریق در گاه پرداخت "پارس پال " دارد!




از نکات مهمی که در رابطه با این معاملات وجود دارد این است که سهام قابل معامله در آن هیچ افت قیمتی ندارند و در نهایت تنها قیمت آنها برای مدتی کوتاه ثابت مانده است و به نظر می رسد باید روند معاملات آن را به عنوان رکورد در کتاب گینس ثبت کرد.

در این بورس که معاملات آن از طریق سایت Saham-sms.ir قابل مشاهده است، حتی تحلیل ها و گزارش های آماری از قیمت سهام شرکت های موجود، آن هم به صورت روزانه ارایه می شود. هرچند از انتشار صورت های مالی عملکردی میان دوره ای و یا پیش بینی بودجه درآمدی سال مالی آنها خبری نیست.

در این بازار که تغییرات قیمت سهام از بورس اوراق بهادار دقیق تر بوده و حتی تا سه رقم اعشار نیز محاسبه می شود، خرید و فروش ها بر مبنای اطلاعات فردی سرمایه گذاران با استفاده از کد ملی آنها صورت می پذیرد و به عبارتی می توان گفت معامله در آن هیچ مغایرتی با داشتن کد بورسی افراد و خرید و فروش سهام در بازار سرمایه ندارد!

تغییرات این سایت از نظر بروز رسانی فراتر از مدیریت فناوری بورس است و گویا قرار است شاخص های متنوعی همچون شاخص بازده قیمتی نیز در آن انتشار پیدا کند. گرچه گویا در این شرکت ها بازده نقدی و سود تقسیمی جایی ندارد و تنها رشد قیمت سهام بازدهی های سرمایه گذاران را رقم می زند.

طی روز جاری نیز تعدادی از سهام موجود در این بورس جدید طی برخی روزها معامله نمی شوند و با توجه به اینکه امروز نیز تغییرات قیمتی برای آنها ثبت نشده، به نظر می رسد نمادهای مذکور که شامل "پدیده"، "پردیسبان"، "تبرک"، "اخلمد" و "تعاونی تهران" می شود متوقف هستند و ظاهراً ناظرین مربوطه این نمادها را بسته اند تا پیرامون علل تغییرات احتمالی در اطلاعات آنها شفاف سازی لازم صورت گیرد.

در پایان لازم به نظر می رسد مسئولین امر و متولیان بازار سرمایه در رابطه با این بورس که به صورت غیررسمی و موازی با بورس شکل گرفته و از نظر اطلاعات مالی ماهیتی غیر شفاف دارد، بررسی های بیشتری انجام داده و در صورت لزوم از طریق مراجع قانونی ذی صلاح از جذب سرمایه افراد به پروژه هایی که موجب وارد آمدن خسران و زیان به سرمایه گذاران می شود، ممانعت به عمل آورند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
در شرایطی که دولت نقدینگی را با سیاستهای مالی ابتدایی وبی تدبیری در بانکها دپو میکند،این شرکتها ایجاد شده واگر کارشان درست باشد با شرایط موجود وگرفتن افسار جریان پول توسط دولت ورقابت با بخش خصوصی این شرکتها شکست خورده وسرمایه مردم بباد میرود،دولت حتی تحمل رشد بورس را هم نداشت