بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۴
کد خبر : ۱۴۵۲۷۴

نکته مهمی که در خصوص بورس های کالایی و کارکرد آنها وجود دارد این است که این نهادهای کالایی بتوانند تعاملات بین المللی را افزایش دهند .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه(سنا)، حسین پناهیان، مدیرعامل بورس کالا در خصوص تعاملات بورس کالا در حوزه کشورهای عضو اکو بیان داشت: مهم ترین نکته در افزایش تعاملات بین بورس های کالایی، این است که این نهادها امکانی را فراهم کنند تا بورس های کالایی بین چند کشور که مبادلات و تجارت بین المللی بیشتری با هم دارند بتوانند مبادله کالا و کشف قیمت را بین یکدیگر انجام دهند.

وی در خصوص تعاملات بورس کالا با سازمان اکو اظهار داشت: بحثی که با اکو داشتیم این است که یک سری تعاملاتی را از لحاظ اقتصادی بین کشورهای اکو که ایران هم در واقع عضو آن است، صورت بگیرد.

وی در این خصوص افزود: به دنبال این هستیم که کالاهایی که بین کشورهای عضو اکو مبادله می شود و ماهیت بورسی دارد به این معنی که استاندارد پذیر باشد، قابلیت معامله در تابلو را داشته باشد و کشف قیمت آن بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا صورت بگیرد و همچنین خریدار انحصاری یا فروشنده انحصاری نداشته باشد را به طور هم زمان در یک تابلوو در یک زمان معاملاتی، معامله کنیم.

پناهیان در خصوص جایگاه بورس کالا در سطح خاورمیانه ابراز داشت: نکته مهمی که وجود دارد این است که قابلیت مقایسه بورس های کالایی با کشورهای اطراف، یک قیاس مع الفارق است به این دلیل که بعضی از کشورهای اطراف، بورس کالا ندارند و برخی هم بر کالاهای خاص فعالیت می کنندو عمده فعالیت آنها بر روی ابزارهای مشتقه مالی است .

وی در این خصوص ادامه داد: به طور مثال، بورس کالای پاکستان عمدتا روی قرارداد آتی نفت فعالیت می کند در حالی که نه نفتی آنجا معامله می شود نه معاملات نفتی در آنجا متمرکز است .

مدیر عامل بورس کالا با اشاره به فعالیت های این بازار عنوان داشت: بورس کالا دو تا ماهیت متفاوت دارد یک بخش فیزیکی معاملات و یک بخش مشتقه و ابزارهای مالی.

پناهیان در این خصوص توضیح داد: بخش فیزیکی بورس کالا قابل مقایسه با خیلی از کشورهای اطراف نیست البته به غیر از یک سری کشورهای حوزهCIS(جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع) که آنها نیز تقریبا بورس های کالایی مشابه بورس کالای ما دارند به همین خاطر اتحادیه الکترونیکی بین بورسی را که جزء کشورهای حوزهCISاست انتخاب کردیم که و بر اساس آن بتوانیم همزمان یک سری کالاها را در تابلوهای معاملاتی به صورت همزمان وارد کرده و معاملاتشان را انجام دهیم .

یادآور می شود؛ سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است که سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1341 نخستین بار این سازمان را پایه ریزی کردند .

این سازمان هم‌اکنون با 10 عضو، حدود۳۳۰میلیون تن جمعیت و8 میلیون و 620 هزار کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعتدر اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این 10 کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر