بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
یکی از آشنایان نزدیک ما که در یک کارگزاری بورس کار می کرد حدود 4 سال پیش با کلی تبلیغ مبلغ 60 میلیون از ما گرفت که یک کد بورسی برای ما ثبت نام کند و یک وکالتنامه هم گرفت که به جای ما خرید و فروش کند.
کد خبر : ۱۴۵۳۷۳

یکی از سهامداران در خصوص کلاه برداری و خیانت در امانتی که یه کارگزار در حق او کرده است از وکیل بورس سوالی را مطرزح نموده است که در ذیل میبینید:

سوال

با سلام و خسته نباشید ؛ یکی از آشنایان نزدیک ما که در یک کارگزاری بورس کار می کرد حدود 4 سال پیش با کلی تبلیغ مبلغ 60 میلیون از ما گرفت که یک کد بورسی برای ما ثبت نام کند و یک وکالتنامه هم گرفت که به جای ما خرید و فروش کند. بعد از مدتی اعلام کرد که کلی سود کرده ام و با کلی زبان بازی مبلغ 40 میلیون دیگر از ما گرفت.

 بعد از یکسال من متوجه شدم که ایشان اصلا کد بورسی به نام من ثبت نام نکرده و با نام خودش عمل می کرده و به نوعی خیانت در امانت کرده است. با اعتراض من و اینکه ایشان آشنا بود قرار شد مبلغ را با سود معاملات که کرده به من برگرداند که الان حدود یکسال است اقدام به این کار نکرده است. من بابت 60 میلیون اول یک چک از او دارم و همچنین رسید حواله 40 میلیون دوم را هم دارم. لطفا مرا راهنمایی کنید که بهترین راه برای اینکه به پول ام برسم چیست ؟ آیا از طریق شکایت عادی در دادگستری اقدام کنم یا اینکه از طریق شما و خود بارزسی بورس اقدام نمایم ؟ با سپاس فراوان

پاسخ وکیل بورس

بنابر کلیات ارائه شده در سوال آنچه می توان در پاسخ اظهار نمود طرح دعوی خیانت در امانت وکلاهبرداری برای استرداد وجوه ضروری می باشد البته این امر باید با نهایت ظرافت و دقت صورت پذیرد چرا که شخص مالباخته در مقابل مال چک دریافت نموده است.در دعوی خیانت در امانت احراز عنصر سپردن به عنوان امانت ضروری می باشد و این امر از اظهارات شاکی و مشتکی عنه و احیانا شهادت شهود و سایر اوضاع و احوال قابل اثبات است .در صورت احراز این عنصر ،اثبات سواستفاده فرد مذکور ساده می باشد.در خصوص دعوی کلاهبرداری دو عنصر باید ثابت گردد عنصر اول توسل به وسایل متقلبانه توسط شخص مذکور و عنصر دیگر بردن مال می باشد.

در سوال مربوطه به نظر می رسد مورد به خیانت در امانت نزدیک است وانچه اهمیت دارد اثبات عنصر سپردن مال درجهت اخذ کد سهامداری و وکالت فرد مذکور در انجام معاملات از طرف مالباخته می باشد.

مراجعه به بازرسی بورس نیز می تواند به عنوان ابزاری در جهت ورود فشار به شخص مذکور در نظر گرفته شود.

کاظم کاظمی - مشاور حقوقی



اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
دوست عزیز بهتر است وقت خودتون رو جهت مراجعه به بازرسی بورس تلف نکنید جون بازرسی بورس ابزار قانونی برای گرفتن طلب شما رو ندارد جز اینکه وقت خودتون رو تلف کنید در ضمن اگر این شخص میخواست پولتون رو بده دست به این عمل نمیزد پس ایشون عالما وعامدا این کار رو کردن بهتر است یک راست شکوائیه بنویسید ببرید دادسرا وروند حقوقی رو طی کنید
آرین حسابرس
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۴
بهتر بود در کارگزاری خودتان افتتاح کد نموده و از طرفی کد مربوطه به حساب بانکیتان متصل می نمودید و پس از واریز وجه به حساب کارگزاری، حساب بورسیتان را در اختیار ایشان می گذاشتید
و منطقی ترین روش استفاده از سبد گردانی اختصاصی شرکت های کارگزاری است.
سعید
Netherlands
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
من سهام عدالتمو که متاسفانه تو بانک که چی بگم موسسه توسعه تعون هست رو تو کارگزاری تدبیرگران فردا ثبت کردم (اطلاع نداشتم)خودشون هین بازدید ثبت شد.حالا نمیدونم فروخته نفروخته هرچی هم میزنم مینویسه صفحه وب بلاک شده راهنماییم کنید لطفا؟در ضمن سهام عدالت که بعدها ۳۰درصدشو که ازاد بکنن باز این کارگزاری ثبت میکنه یا نه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
من مقداری اوراق تبعی خریدم بدون اینکه سهم پایه داشته باشم
سوال اینه از کسی که سهم پایه نداره چرا باید پول اوراق تبعی یا همان پول بیمه سهام بگیرن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۷
من مقداری اوراق تبعی خریدم بدون اینکه سهم پایه داشته باشم
سوال اینه از کسی که سهم پایه نداره چرا باید پول اوراق تبعی یا همان پول بیمه سهام بگیرن