بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۷
شاخص در یک قدمی ۶۵ هزار واحددیروز، شاخص کل بورس تهران رشد ۳۷۰ واحدی (معادل ۵۷/ ۰ درصد) را تجربه کرد و در رقم ۶۴ هزار و ۹۸۱ واحد ایستاد.
کد خبر : ۱۴۵۵۹۸
به گزارش بنکر (Banker)، مطابق آنچه پیش تر اشاره شده بود، بورس تهران برای رشد نیاز به یک عامل محرک قوی دارد؛ به این ترتیب، همگام با افزایش امیدواری‌ها برای دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای (ادامه مذاکرات هسته‌ای امروز با دیدار وزرای امور خارجه کشورمان و اعضای 1+5)، جهش 4/ 1 درصدی شاخص را از ابتدای هفته شاهد هستیم. در این میان، تشکیل صف‌های خرید در نمادهای خودرویی و بانکی (توافق هسته‌ای بیشترین اثرگذاری را بر این گروه‌ها دارد) گواهی بر این ادعا است. به نوشته دنیای اقتصاد، در این شرایط، اخبار مبنی بر بازگشایی نمادهای پالایشگاهی تا پایان هفته منتشر شده است (الزام ارائه صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها تا امروز)؛ بنابراین باید منتظر واکنش بازار سرمایه به بازگشایی این نمادها پس از مدت‌ها توقف بود.

بازار ارز
دیروز ساعت 16:30، هر دلار آمریکا به قیمت 3 هزار و 285 تومان معامله می‌شد. این در حالی بود که دلار قیمت‌های پایین‌تر از 3200 را نیز در ساعات ابتدایی معاملات تجربه کرد، اما مجددا با افزایش تقاضا، قیمت‌ها از این کف فاصله گرفتند. به نظر می‌رسد با تخلیه قیمتی که در ابتدای هفته صورت گرفت (بازگشت قیمت‌ها به زمان مذاکرات هسته‌ای 3 آذر)، دلار در حال کف‌سازی جدید است. از سوی دیگر، تعطیلات نوروز از هفته آینده شروع می‌شود؛ این عامل می‌تواند تقاضای ارز مسافرتی را در روزهای پایانی سال افزایش دهد. در این میان، با توجه به دور حساس مذاکرات در این روزها، انتشار اخبار آن در دوره تعطیلات، دور از انتظار نیست. بنابراین، عامل مزبور با ایجاد هراس در بین فعالان بازار، رفتارهای هیجانی را موجب شده و بر شدت نوسانات قیمتی افزوده است.

بازار سکه
دیروز ساعت 16:30، هر سکه طرح جدید با رشد 8 هزار تومانی به قیمت 928 هزار تومان معامله می‌شد. با توجه به تعطیلی بازار طلای جهانی، انتظار می‌رفت سکه همگام با دلار حرکت کند؛ بنابراین، رشد 20 تومانی قیمت دلار منجر به افزایش سریع قیمت‌ها در بازار سکه شد. این در حالی بود که در ساعات ابتدایی معاملات، افت بیش از 60 تومانی دلار، کاهش قیمت محدودی در بازار سکه ایجاد کرده بود. این موضوع بار دیگر تاکیدی بر افزایش تقاضای سکه پیش از عید نوروز است. این تقاضای فصلی سبب می‌شود سکه در مقابل افت قیمت‌ها مقاومت نشان دهد و در مقابل، به دنبال عوامل تقویت‌کننده به سرعت رشد قیمتی را تجربه کند. امروز نیز پیش‌بینی می‌شود بازار طلای جهانی حالت انتظاری داشته باشد و در نتیجه تغییرات قیمتی‌ دلار نقش پررنگ‌تری بر قیمت سکه داشته باشد.

بازار طلای جهانی
انتظار برای فدرال رزرودر پایان معاملات هفتگی، هر اونس طلای جهانی با افت 9/ 0 درصدی به قیمت 6/ 1158 دلار معامله شد. هفته گذشته را می‌توان جدال عوامل مثبت و منفی دانست؛ از طرفی رشد شاخص دلار آمریکا و بازارهای سهام اروپا بر قیمت طلا فشار وارد می‌کرد، اما از سمت دیگر، حمایت سطح 1150 دلاری و برخی نگرانی‌های منطقه‌ای از افت شدید آن جلوگیری کرد. مهم ترین رویداد این هفته، نشست کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) است که سیگنالی درخصوص زمان افزایش نرخ بهره خواهد بود. با این حال، نگرانی درخصوص اوضاع یونان که بیشتر به حالت درگیری دوجانبه میان آلمان و این کشور تبدیل شده است می‌تواند یکی از عوامل تقویت اونس طلا باشد. در این رابطه، وزیر دفاع یونان اشاره کرده است در صورت خروج این کشور از اتحادیه اروپا، اسپانیا و ایتالیا خروجی‌های بعدی خواهند بود.

بازار اوراق مسکن
دیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با افت 1/ 3 درصدی به قیمت 76 هزار و 480 تومان معامله شدند. همان‌طور که اشاره شده بود با نزدیک شدن این سررسید به زمان ابطال خود، کاهش قیمتی آنها رقم خورد. به این ترتیب، گرچه سررسیدهایی که مهلت استفاده از آنها رو به اتمام است مسیر نزولی در پیش گرفته‌اند، سایر «تسه»ها فاصله محدودی با سطح 80 هزار تومانی دارند. (یادآوری: بر اساس اطلاعیه بانک مسکن مهلت استفاده از اوراق تسهیلات مسکن دو سال پس از زمان انتشار آنها است و بانک مسکن در شرایط خاص می‌تواند این مهلت را تا دو دوره 6 ماهه افزایش دهد). بر این اساس مشاهده می‌شود هنوز عرضه و تقاضای تسهیلات مسکن حالت تعادلی خود را حفظ کرده‌اند و بهره واقعی 20 درصدی (در قیمت 80 هزار تومانی) از سوی متقاضیان مناسب ارزیابی می‌شود.

بازار نفت
هر بشکه نفت خام آمریکا با افت هفتگی 6/ 9 درصدی به قیمت 84/ 44 دلار معامله شد (برگشت به 29 ژانویه). با تضعیف عوامل تحریک‌کننده قیمت نفت (افزایش تقاضای مقطعی به علت سرمای شدید آمریکا و خشکسالی برزیل و همچنین کاهش عرضه به دلیل ناآرامی‌های لیبی و عراق) رشد قیمتی ماه گذشته متوقف شد. در این شرایط، کاهش 709 موردی (معادل 45 درصد) دکل‌های حفاری آمریکا در 14 هفته اخیر نیز نتوانست به تداوم رشد قیمت‌ها کمک کند. به عبارت دقیق تر، کاهش دکل‌ها به افت تولیدات منجر نشد که علت آن به گفته رئیس اسبق فدرال رزرو، افزایش ظرفیت تولید با پیشرفت فناوری در حوزه شیل است. گرینسپن می‌افزاید: تداوم رشد تولیدات آمریکا منجر به پر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی نفت می‌شود (تشدید مازاد عرضه). از سوی دیگر، رشد شاخص دلار و توافق هسته‌ای احتمالی کشورمان بر قیمت‌ها فشار وارد می‌کنند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر