بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۷
کد خبر : ۱۴۵۶۹۵
در مراسمی با حضور رئیس جمهور، فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور در کنگان افتتاح شد.
به این مطلب امتیاز دهید
00

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیوز، فاز ١٢ میدان گازی پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه صنعت نفت کشور صبح سه شنبه با حضور ريیس جمهور و مقام‌های ارشد کشور افتتاح شد.

وزیر نفت در حاشیه افتتاح این طرح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور اجرا و تکمیل و بهره‌برداری از این طرح صورت گرفته است و شاهد عزمی جهادی در اجرای این طرح بودیم.

بیژن نامدار زنگنه اضافه کرد: فاز ۱۲ پارس جنوبی که بزرگترین طرح تاریخ صنعت نفت است در آستانه پنجاه و چهارمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت، به عنوان یک پروژه ملی به بهره برداری می‌رسد.

فاز ۱۲ نخستين طرح گازی است كه عمده مراحل طراحی، ساخت، اجرا و بهره‌برداری از بخش‌های مختلف خشكی و دريايی آن توسط كنسرسيومی از شركت‌های ايرانی به انجام رسيده است.

با راه اندازي فاز ١٢ پارس جنوبی كه معادل سه فاز استاندارد گاز است که روزانه ۳ هزار میلیون فوت مکعب گاز ترش استخراج و شیرین سازی خواهد شد، ضمن این‌ که روزانه ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی (معادل بیش از ٣٤ میلیون بشکه در سال) و ٧٥٠ تن گوگرد گرانول نيز استحصال می شود.

برآوردها نشان می‌دهد، بازگشت کل میزان سرمایه‌گذاری طرح در کمتر از سه سال از زمان بهره‌برداری محقق می‌شود.

بررسیهای اقتصادی نشان می دهد كه با گشايش هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP) ایران افزوده می شود؛ این در حالی است که با راه‌اندازی فاز ١٢ بیش از سه درصد به تولید ناخالص داخلی افزوده می شود.

ارزش محصولات توليد شده فاز ۱۲ ماهانه بيش از ۳۲۷ ميليون دلار است، ميزان كل توليد گاز شيرين اين فاز حدود ۶ ميليون تن و ميزان ميعانات گازي توليدي نيز بيش از ۸ ميليون و ۸۰۰ بشكه است كه درآمد حاصله از اين محصولات تاكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار براي كشور بوده است.

مسئولان شرکت نفت با بیان اینکه هم اکنون تمامی واحدهای پالایشگاهی شامل ۶ ردیف شیرین سازی گاز، واحدهای یوتیلیتی، خطوط لوله و سه سکوی دریایی به طور کامل در مدار بهره برداری قرار گرفته اند، تاکید می‌کنند: از سال گذشته تاکنون که اولین واحدهای پالایشگاهی و دریایی بزرگترین فاز پارس جوبی راه اندازی شده تاکنون حدود ۹ میلیارد مترمکعب گاز توسط این فاز تولید و تحویل شبکه سراسری شده است.

در طول یکسال گذشته تاکنون بیش از ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید شده و تاکنون ۱۰ محموله میعانات گازی این فاز مشترک گازی به حجم تقریبی ۱۱.۱ میلیون بشکه به بازارهای مختلف بین المللی صادر شده است.

علاوه بر این، از حدود یکسال گذشته تاکنون حدود ۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در پالایشگاه های فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید و به شبکه سراسری تحویل داده شده است.

از این رو با احتساب هر مترمکعب گاز ۱۲.۷۵ سنت و هر بشکه میعانات گازی ۶۰ دلار در طول یکسال گذشته ارزش محصولات گازی فاز ۱۲ پارس جنوبی حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شده و پیش بینی می شود این درآمد با افزایش قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد.

رئیس جمهور قبل از افتتاح فاز ۱۲ از فازهای مختلف پارس جنوبی بازدید هوایی انجام داد.

تولید گاز در پارس جنوبی ۱۲۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت

وزیر نفت در حاشیه افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش‌های بسیار زیادی به منظور توسعه فازهای پارس جنوبی صورت گرفته است و در این راستا شاهد شتاب بیشتری در اجرای طرح‌ها هستیم.

بیژن نامدار زنگنه ادامه داد: تلاش ما افزایش ۱۰۰ میلیون مترمکعبی تولید گاز کشور در پارس جنوبی بود که هم اکنون شاهد افزایش بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعبی گاز در فازهای اولویت‌دار پارس جنوبی هستیم.

وزیر نفت از فاز ۱۲ پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پروژه گازی کشور یاد کرد و گفت: این فاز دارای ظرفیتی به اندازه سه فاز است که تولید ۸۰ میلیون مترمکعب گاز،۱۲۰ هزار بشکه میعانات گازی و برخی از تولیدات جانبی از جمله محصولات این فاز است.

وی با بیان اینکه فاز ۱۲ پارس جنوبی با عزم جدی و کار جهادی تکمیل و افتتاح شد، ادامه داد: در شرایطی شاهد تحقق برنامه‌ها در این فاز هستیم که شدیدترین تحریم‌ها و کمبود منابع مالی را در جریان ساخت این طرح داشتیم.

زنگنه، راه اندازی شش ترین(ردیف) و هشت عرشه دریایی در پارس جنوبی طی یک سال را یک رکورد بی سابقه در صنعت نفت خواند و اذعان داشت: کار عظیمی در پارس جنوبی صورت گرفته است و رکوردهای بسیار خوبی به ثبت رسیده است.

روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز در فاز ۱۲ پارس جنوبی تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در آئین افتتاح فاز ۱۲ پارس جنوبی اظهار داشت: تلاش های بسیار خوبی در راستای تکیل طرح‌های مختلف پارس جنوبی صورت گرفته است و طرح‌های بسیار مهمی در این منطقه در دست اجرا است.

علی اکبر شعبان‌پور به برخی از ویژگی‌های فاز ۱۲ پارس جنوبی اشاره کرد و ادامه داد: فاز ۱۲پارس جنوبی بزرگترین پالایشگاه گازی را در کشور و منطقه خاورمیانه دارد که به عنوان یکی از نمادهای توسعه صنعت نفت محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه بیش از هفت میلیارد دلار برای ساخت فاز ۱۲ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است، افزود: بر اساس برآوردهای صورت گرفته کل سرمایه‌گذاری این فاز طی سال محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ششمین واحد شیرین سازی پالایشگاه خشکی فاز ١٢ در ۱۷ بهمن‌ماه سال جاری راه‌اندازی شد، اذعان داشت: در حال حاضر شاهد فعالیت همه شش ردیف پالایشگاه فاز ۱۲ هستیم.

شعبان‌پور با بیان اینکه فاز ١٢ دارای سه سکو اصلی و یک سکو اقماری است، اضافه کرد: فاز ۱۲ پارس جنوبی روزانه سه میلیارد فوت مکعب گاز و ١٢٠ هزار بشکه میعانات گازی و ٧٥٠ تن گوگرد تولید می‌کند.

وی به برخی از رکوردهای اجرای این فاز اشاره کرد و اذعان داشت: از جمله این رکوردها می‌توان به بارگیری همزمان دو سکوی این فاز در یارد خرمشهر اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به استفاده از توان متخصصان داخلی در اجرای این طرح، اذعان داشت: شاهد سرعت بالایی در اجرای این طرح بسیار مهم بوده‌ایم./مهر/110

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
GERMANY
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۶
درود بر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا ، و مهندسان پاسدار
ria03179
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۰
جناب وزیر نفت بی تدبیرباتصمیم نابجای شما ونماینگان بی مردم دریکسال قبل باافزایش خوراک نفت وپتروشیمی اقتصادمملکت رابه گندورکودبردند خدا بدادمان برس