بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
کد خبر : ۱۴۶۵۸۳
به گزارش خبرنگار اقتصادیخبرگزاری تسنیم؛ شاید باید هفته سوم فروردین ماه امسال را هفته رکوردشکنی ها و از نگاهی دیگر عجایب بورس نامید؛ چرا که در پی انتشار خبرهای خوش از بیانیه لوزان، تالار شیشه ای پس از ماهها سرانجام شاهد صف های خرید و ورود نقدینگی بود و در پی آن عدم عرضه سهام در دو روز ابتدایی این هفته و پس از آن عرضه سنگین سهام در روز دوشنبه موجب غافلگیری سهامداران بویژه تازه واردان به بورس شد؛ که نارضایتی سهامداران را نیز به همراه داشت.
بر اساس این گزارش؛ در هفته ای که گذشت تعداد 9 میلیارد و 246 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 18664 میلیارد ریال در 618 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که از این منظر نوعی رکوردشکنی در بورس به شمار می آید.
همچنین در 5 روز معاملاتی هفته سوم فروردین تعداد 676 هزار و 197 برگه اوراق مشارکت به ارزش 673 میلیارد ریال معامله شد.
شاخص کل هم با 4 هزار و 975 واحد افزایش(7.54 درصد)، در پایان معاملات هفته منتهی به 21 فروردین امسال به رقم 70 هزار و 685 واحد رسید و شاخص بازار اول نیز با 4 هزار و 33 واحد افزایش به رقم 52 هزارو 27 واحد و شاخص بازار دوم با 7 هزار و 279 واحد افزایش به عدد 139 هزار و 312 واحد رسیدند.
افزون بر این؛ شرکت های گروه حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 20.69 درصد، خدمات فنی و مهندسی با 14.48 درصد، فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با 14.14 درصد و بانکها و موسسات اعتباری با 12.88 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص را در هفته گذشته نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
افزایش حجم و ارزش معاملات در تمامی بازارهای فرابورس ایران نیز در هفته سوم امسال به ثبت رسید به طوری که در این مدت 3 میلیارد و 84 میلیون ورقه بهادار در 193 هزار نوبت معامله شد و ارزش آن به رقم 8 هزار و 639 میلیارد ریال رسید.
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی، بانک‌ها و محصولات شیمیایی صنایع پیشرو در معاملات سومین هفته فروردین امسال بازارهای فرابورس بودند که به ترتیب سهم 21، 18 و 14 درصدی را از معاملات هفتگی به خود اختصاص دادند.
این گزارش می افزاید: اولین عرضه های اولیه در بورس و فرابورس نیز در هفته گذشته در حالی به ثبت رسید که تعداد 65 میلیون سهم معادل 10 درصد از سهام شرکت سیمان خوزستان در روز سه شنبه در نماد "سخوز" به قیمت 4450 ریال کشف قیمت شد و تنها یک روز پس از این عرضه اولیه، معاملات این نماد در روندی تعادلی میان عرضه و تقاضا صورت گرفت و خریداران عرضه اولیه این شرکت از کسب حداقل سود در این عرضه بازماندند تا مُهر ناکامی بر اولین عرضه اولیه بورس در سال جدید زده شود.
در روز چهارشنبه هم تعداد 750 میلیون سهم شرکت فولاد هرمزگان جنوب به عنوان اولین عرضه اولیه امسال در فرابورس روی میز فروش گذاشته و به قیمت هر سهم 1200 ریال کشف قیمت شد و در این عرضه اولیه نیز سهامداران در بازار سرمایه شاهد معامله این میزان سهام با قدری تامل و تاخیر بودند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عبدیان
ROMANIA
جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹
کاهش شاخص بورس و رکود فعلی در بازار هدف این دولت برای کنترل نقدینگی بوده است. هدف از عرضه های اولیه هم جمع کردن نقدینگی است.
اشکوری
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۲
مثل همیشه عرضه اولیه به ما نرسید نمی دونم این عرضه ها به کی می رسه