بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر : ۱۴۶۶۸۲

فرهاد پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارسدر تشریح جزئیات زیاندهی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: هما از قبل زیان‌دهی داشته است این زیان انباشته دلایل متعددی دارد که شاید بتوان 15 دلیل برای آن عنوان کرد‌.

وی با تأکید بر اینکه ‌مسائل تحریم در زیان‌دهی هما ‌بی‌تأثیر نبوده است،افزود: البته شرکت‌های هواپیمایی دیگر کمابیش مشکل زیان دارند اما چون هما ساختار دولتی و شرایط متفاوت دارد تلاش کرده است درآمدزایی کند، در این راستا به حدود 30 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی خدمات فرودگاهی و خدمات کترینگ ارائه می‌دهیم که نوعی درآمدزایی است.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: سال 92 حدود 130 میلیارد تومان درآمد خارج از شرکت، از محل خدمات داشتیم که این از درون شرکت به وجود آمد و در صورت‌های مالی هما آمده و حسابرسی نیز تأیید کرده است.

تأمین مالی صندوق بازنشستگی هما از دلایل زیان‌دهی ایرلاین

پرورش با بیان اینکه‌ وجود صندوق‌های بازنشستگی در سطح کشور یکی از مشکلات در بخش مالی‌ ارگان‌ها است، اظهار داشت: این مورد برای همه ارگان‌هایی که مستقل هستند مشکل‌آفرین‌ است، زیرا تأمین این صندوق‌های بازنشستگی با فعالیت‌های اقتصادی مشکل است.

وی افزود: طبق ماده 34 آیین‌نامه هما، اگر صندوق بازنشستگی هما نتواند تأمین بازنشستگان را داشته باشد، این وظیفه بر عهده ایران‌ایر خواهد بود.

تسعیر ارز موجب زیان انباشته هما شد

مدیرعامل ایران ایر افزود: هما یک زیان انباشته دارد و یک زیان که نوساناتی دارد، اما خود جلوی زیان را نسبت به سال‌های قبل گرفته‌ایم؛ اما موضوع ارز، تسعیر ارز و تسهیلاتی که از قبل دریافت کرده‌ایم موجب افزایش زیان هما شده است.

پرورش افزود: به عنوان مثال اگر هما هشت سال پیش تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت کرده است آن زمان دلار حدود 900 تومان بود اما الان در صورت‌های مالی ما باید طبق دلار مبادله‌ای حدود 2800 تومانی محاسبه شود که این هم موجب بروز بخشی از زیان‌ هما شده است.

افزایش هزینه ایرلاین با دو فرودگاهی بودن/ هزینه 4هزار دلاری پرواز خالی بین فرودگاه امام و مهرآباد

‌وی با بیان این که یکی دیگر از دلایل زیان‌دهی هما تنوع ناوگان است، گفت: دو فرودگاهی بودن هما نیز تا پیش از این، از دلایل زیان‌دهی هما بود که با انتقال پرواز‌های حج به فرودگاه امام خمینی (ره) این مشکل تا حدی رفع شده است‌.

‌مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به مشکلات ایرلاین‌ها در فرودگاه امام خمینی (ره) هم توضیح داد: ‌زمانی که‌ بوئینگ 747 ما در فرودگاه امام احتیاج به چک‌آپ داشته باشد مجبوریم از آنجا به مهرآباد پرواز کرده و در آشیانه بوئینگ 747 تعمیرات را انجام دهیم و همین برای ایرلاین هزینه دارد.

پرورش افزود: یک موتور بوئینگ 747 قدیمی در یک سیکل پروازی حدود یک‌هزار دلار هزینه دارد و 4 موتور آن 4 هزار دلار هزینه روی دوش ایرلاین می‌گذارد تا بخواهیم از فرودگاه امام به فرودگاه مهرآباد پرواز کنیم.

مدیرعامل ایران‌ایر افزود: در اغلب نقاط دنیا زمانی که بوئینگ 747 تیک‌آف می‌کند، 7 الی 11 ساعت پرواز انجام می‌دهد، اما در ایران این هواپیما برای طی کردن فاصله کوتاه فرودگاه امام تا مهرآباد لازم است یک بار بلند شود و بنشیند که این عمل خود برای ایرلاین هزینه‌آور است. ‌

وی بیان کرد: تنوع نیروی انسانی، دو فرودگاهی بودن در فرودگاه‌های امام خمینی (ره) و مهر‌آباد و وجود انبار در دو فرودگاه، از دیگر معضلاتی است که هزینه‌های هما را افزایش داده است.

تأخیر‌ها از دیگر دلایل زیان‌دهی

مدیرعامل ایران‌ایر با اشاره به اینکه بیشترین ناوگان و پرواز‌ها بین ایرلاین‌های داخلی در اختیار شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در این راستا قطعاً بیشترین تأخیرات هم به همین دلیل مربوط به ایران‌ایر می‌شود؛ ما تنوع ناوگان زیادی داریم و اختصاص هواپیمای جایگزین مناسب برای هر پرواز هم‌ مشکلاتی دارد.

پرورش اضافه کرد: همچنین تعویض هواپیما به علت بروز نقص فنی و جایگزینی هواپیمای دیگر، به تعویض خلبان و کرو پروازی می‌انجامد که این هم برای شرکت هزینه‌آور است‌.

زیاندهی هما مهار شده است

وی با بیان اینکه زیان هما مهار شده و افزایش نیافته است، بیان کرد: طبق صورت‌های مالی سال 92 حدود 120 میلیارد تومان زیان انباشته داشتیم و در سال 91 این رقم 180 میلیارد تومان بود.

مدیرعامل ایران ایر گفت: در سال 92 با وجود مشکلات تسعیر ارز این رقم به 120 میلیارد تومان رسید؛ اگر نظارت و کنترل انجام شده و درآمدهای بیرونی هما ارتقا یابد، این رقم بیشتر کاهش می‌یابد.

خرید هواپیماهای نو از راهکارهای کاهش زیان هما

پرورش یادآور شد:‌ اگر بتوان تعداد هواپیمای نو خریداری کرد تا با هواپیماهای قدیمی‌تر جایگزین شوند قطعاً زیان هما کاهش می‌یابد، مثلاً ایرباس 320 که از جوان‌ترین هواپیماها است متعلق به هما است،اگر بتوانیم نوسازی ناوگان را انجام دهیم در هزینه‌های تعمیراتی کاهش می‌یابد و می‌توانیم زیان را بیشتر کاهش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه این ایرلاین در حال نوسازی و تجهیز ناوگان خود است، اضافه کرد: قطعاً مایل هستیم هواپیمای نو وارد کشور کنیم، وزارت راه و سازمان هواپیمایی کشوری نیز همین نظر را دارند اما هواپیماهای نو سرمایه‌گذاری سنگینی را می‌طلبد که باید شرایط اقتصادی آن فراهم باشد، برای شرکت‌های خصوصی هم خرید هواپیماهای نو مشکل است اما اگر شرایط فراهم باشد، پتانسیل ورود هواپیماهای نو به کشور‌ وجود دارد.

مدیرعامل ایران‌ایر بیان کرد: قطعاً اگر شرایط تحریم برداشته شود، شرکت فرودگاه‌های کشور نیز مایل است فرودگاه‌های خود را با سیستم‌های مدرن‌تر تجهیز کند و ورود انواع هواپیماها به فرودگاه‌ها امکان‌پذیر باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر