بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵
پورابراهیمی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: وزارت صنعت در بحث صنایع کوچک بیشتر به زیرساخت‌ها و واگذاری زمین اکتفا می‌کند تا حمایت/ سالانه حدود ۲۵ هزار میلیارد دلار کالای قاچاق داریم
کد خبر : ۱۴۶۷۱۵

به گزارش «نسیم»، محمدرضا پور ابراهیمی در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما که با موضوع بنگاه های اقتصادی کوچک؛ آسیب ها و فرصت ها برگزار شد، افزود: در خیلی از کشورها مانند مالزی یک مجموعه کاملاً حاکمیتی برای تصدی و حمایت از صنایع کوچک وجود دارد اما در ایران به دلیل ادغامی که میان مجموعه شهرک های صنعتی با صنایع کوچک صورت گرفت، مأموریت های وزارت صنعت، معدن و تجارت در بحث صنایع کوچک به فراموشی سپرده شد.

وی گفت: سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری هایی کرد و با وجود اینکه هیئت وزیران 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این صنایع اختصاص داد اما هیچ خروجی نداشت چون متولی برای پیگیری وجود ندارد.

حمایت از صنایع کوچک برای حذف قاچاق کالا

پورابراهیمی افزود: اکنون مجموعه صنعت، معدن و تجارت در بحث صنایع کوچک بیشتر به زیرساخت ها و واگذاری زمین اکتفا می کند.

وی گفت: طبق گزارش ها، 20 تا 25 میلیارد دلار در سال کالای قاچاق به کشور وارد می شود که به اندازه فروش نفت است و اگر از صنایع کوچک و تولید ملی حمایت صورت بگیرد، مبارزه قابل توجهی با قاچاق کالا صورت خواهد گرفت.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: مجلس و دولت، وزارت صنعت، معدن و تجارت را موظف کردیم که ظرف سه ماه آیین نامه ای برای تدوین و شناسایی کد رهگیری واحدهای کوچک ارائه کند اما با وجود 14 ماه، هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

پور ابراهیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا میان سیاست های تجاری و تعرفه ای با روند فعالیت صنایع کوچک رابطه ای وجود دارد؟ گفت: وزارت صنعت تعرفه ها را کاهش داد که همین موجب تعطیلی صنایع کوچک شد.

وی افزود: اگر وزارت صنعت بخواهد در این قضیه ورود کند باید تمرکز خود را از حوزه فعالیت های مرتبط با زیرساخت ها به حوزه سیاست های حمایتی سوق دهد.

فرشاد مقیمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیماکه با عنوان بنگاه های اقتصادی کوچک؛ آسیب ها و فرصت ها برگزار شد، افزود: بخش عمده ای از صنایع کوچک به دلیل نبود نقدینگی دچار مشکلات شده اند و 14 درصد این صنایع نیز از موضوع فقدان بازار و 8 درصد در تأمین مواد اولیه رنج می برند.

طرح کمک به صنایع کوچک در دولت

وی گفت: در سازمان صنایع کوچک از سال گذشته برای رونق این صنایع اقداماتی صورت گرفت و طرحی تهیه شد که به تصویب هیئت وزیران رسید و امیدواریم امسال با همت بانک مرکزی بتوان بخشی از منابع و تسهیلات را به حوزه صنایع کوچک سرازیر کرد تا صنایع کوچک تعطیل شده احیا شود و صنایعی که ظرفیتشان کاهش یافته است تکمیل ظرفیت شود.

مقیمی افزود: در مدت دو سال می توان 193 هزار شغل در این خصوص ایجاد و 19 هزار واحد صنعتی را تکمیل ظرفیت کرد.

خود را ملزم به حمایت از صنایع کوچک می دانیم

وی با اشاره به اینکه خود را ملزم به حمایت از صنایع کوچک می دانیم گفت: زیرساخت های صنعتی، ابزاری برای توسعه صنایع کوچک است و باید از این ابزار استفاده کرد.

معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا تسهیلات بانکی بیشتر به سمت صنایع بزرگ سوق داده می شود؟ گفت: وزارت صنعت هم از این گونه اختصاص رضایت ندارد و رئیس کل بانک مرکزی دو هفته گذشته اعلام کرد که باید در حوزه صنایع بزرگ، تأمین منابع مالی از بازارهای سرمایه تامین شود و اینها نباید بانک محور باشند و حوزه صنایع کوچک باید از شبکه بانکی بهره مند شوند.

شرایط برای وصل کردن حلقه های صنایع کوچک و متوسط، بهتر خواهد شد

مقیمی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا سیاست ها در وزارت صنعت‌، معدن و تجارت در جهت حمایت از صنایع کوچک نیست؟ گفت: برای امسال تعرفه های خوبی پیش بینی شده است و شرایط برای وصل کردن حلقه های صنایع کوچک و متوسط، بهتر خواهد شد.

وی افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشستی که به تازگی با حضور مدیران بخش صنعت برگزار شد اعلام کرد: باید سند برنامه راهبردی را به تفکیک هر رشته صنعتی ارائه کنیم.

مقیمی گفت: با افزایش سرمایه صندوق های حمایتی زیرمجموعه وزارت صنعت، حمایت خوبی از سازمان صنایع کوچک رخ خواهد داد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا بنگاه های کوچکی که دچار رکود می شوند سالیانه باید مالیات بیشتری پرداخت کنند افزود: دولت به دنبال این است که منابع درآمدیش را از درآمد نفتی جدا کند اما ما مشکلات بنگاه های کوچک را به دولت منعکس کرده ایم.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر