بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶
کد خبر : ۱۴۶۷۵۹
فرارو-با پایان یافتن تعطیلات مجلس نمایندگان و سنا، تنش میان کنگره و کاخ سفید یکبار دیگر بالا گرفت. اختلاف بر سر‌‌ همان موضوع همیشگی سال‌های اخیر است؛ مذاکرات هسته‌ای ایران و این بار به طور مشخص تفاهم لوزان.

به گزارش فرارو، از امروز درهای کنگره به روی نمایندگان آمریکا باز می‌شود. موافقان و مخالفان تفاهم اخیر ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوئیس پشت تریبون قرار می‌گیرند و نظرات خود را درباره این تفاهم بیان می‌کنند.

پیش از آنکه کنگره رسما کار خود را پس از تعطیلات، آغاز کند، اظهارنظرهای برخی سناتورهای جمهوری خواه علیه تفاهم اخیر هسته‌ای، به چالش دیگر قدیمی شده کنگره و کاخ سفید درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران دامن زد.

برخی جمهوری‌خواهان با انتقاد از تفاهم حاصل شده میان ایران و گروه ۱+۵ مدعی شدند که در این تفاهم امتیازات زیادی به ایران داده شده است.

جان مک‌کین، سناتور ارشد جمهوریخواه آمریکا و رقیب انتخاباتی سابق باراک اوباما، در گفت‌و‌گویی با اشاره «فکت شیت» منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره تفاهم لوزان گفته بود: «من قویا با دو سیاست‌مدار برجسته آمریکایی، هنری کیسینجر و جورج شولتز که هفته پیش پیامدهای این توافق را برای امنیت ملت ما تشریح کردند موافقم.»

وزرای خارجه اسبق آمریکایی ضمن حمایت از رویکرد دولت اوباما در مذاکرات با ایران، هشدار داده‌اند این توافق به راستی‌آزمایی و اجرای تعهدات مندرج در آن بستگی دارد. دو دیپلمات بازنشسته آمریکایی در یادداشت خود که در «وال استریت ژورنال» منتشر شد، آورده‌ بودند تا زمانی‌که آمریکا یک سیاست راهبردی شفاف در منطقه را در پیش نگیرد، توافق اتمی چالش‌های جهانی را حل نخواهد کرد بلکه ممکن است آن‌ها را تقویت هم کند.

مک کین هفته گذشته هم گفته بود توضیحات جان کری، وزیر خارجه آمریکا درباره چارچوب تفاهم هسته‌ای با ایران کمتر از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران، قابل اعتماد است.

اشاره مک کین به آن بخش از سخنان مقام معظم رهبری بود که تاکید داشتند که در صورت دست‌یابی به توافق نهایی باید همه تحریم‌ها برداشته شوند. این در حالی است که در فکت شیت منتشر شده از سوی وزارت خارجه آمریکا این موضوع مورد تاکید قرار گرفته است که تحریم‌های ایران به صورت مرحله‌ای لغو خواهد شد.

سخنان مک‎کین با واکنش شدید و بی‌سابقه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا مواجه شد. اوباما روز شنبه و در حاشیه برگزاری نشست سران قاره آمریکا در پاناما سیتی با اشاره به سخنان مک کین گفت این گوه تفسیر‌ها از بیانیه لوزان و موضوعات مرتبط با سیاست خارجی نشان می‌دهد درجه رقابت‌های حزبی از حدود خود گذشته و وارد مسایل اصلی سیاست خارجی آمریکا شده است.

او با اشاره مستقیم به اظهارات مک‌کین، گفت: من از برخی افراد مثل سناتور مک‌کین شنیده‌ام که می‌گویند جان کری وزیر خارجه آمریکا ــ که در سنای آمریکا خدمت کرده است و نظامی باسابقه در جنگ ویتنام است و خدمت بی‌بدیلی به کشور آمریکا کرده است ــ در تفسیر چارچوب سیاسی توافق کمتر از رهبر معظم ایران مورد اعتماد است. این‌گونه حرف‌ها نشان دهنده میزان حزب‌گرایی در آمریکا است که همه مرز‌ها را در نوردیده است، ما بار‌ها شاهد این حزب‌گرایی هستیم. ما در نامه چهل و هفت سناتور آمریکایی شاهد این حزب‌گرایی بودیم که با رهبر معظم ایران به‌صورت مستقیم تماس برقرار کردند. آن‌ها با فردی تماس برقرار کردند که می‌گویند اصلاً قابل اعتماد نیست ولی به او هشدار می‌دهند که به دولت آمریکا اعتماد نکند! ما سناتور می‌چ مک‌کانل را داریم که تلاش می‌کند به دنیا بگوید: «به توانایی دولت آمریکا برای عمل کردن به وعده‌ها در زمینه تغییرات اقلیمی اعتماد نکنید.» اکنون یک سناتور آمریکایی القا می‌کند که وزیر خارجه آمریکا درحال تفسیر نادرست از توافقنامه است اما رهبر معظم ایران تفسیر درست دارد.

واکنش باراک اوباما به سخنان سناتور مک کین با استقبال جان کری وزیر خارجه آمریکا مواجه شد. کری دیشب با حضور در برنامه پربیننده «در پیشگاه ملت» شبکه «سی‌بی‌اس» آمریکا در توصیف نحوه برخورد اوباما و مخالفان توافق هسته‌ای گفت که «اوباما پاسخ محکمی به مک‌کین داد.»

او در ادامه تاکید کرد: فکر می‌کنم، آن‌ها (نمایندگان کنگره) لازم است که آتش‌بس داده و بگذارند در دو ماه و نیم آینده ما بدون مداخله مذاکره کنیم و کار را به اتمام برسانیم.

کری این درخواست را در حالی مطرح کرد که برخی نمایندگان کنگره سعی دارند قانونی را به تصویب برسانند که هر نوع توافق نهایی با ایران مستلزم تصویب کنگره کنند و احتمالا برخی نمایندگان نیز به دنبال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران هستند.

در همین حال باب منندز، سناتور تندروی آمریکایی می‌گوید که قصد ندارد از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران، عقب‌نشینی کند.

بر اساس طرح کورکر - منندز، کنگره حق خواهد داشت در توافق هسته‌ای ۱+۵ و ایران دخالت کند.

منندز در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: «فکر می‌کنم رییس جمهور محاسبات نادرستی داشته است. هنگامی‌ که شما آغوش خود را به سمت آن‌ها (ایران و کوبا) باز می‌کنید، اما ‌آن‌ها با مشت به شما حمله می‌کنند.»

منندز در ادامه با نام نهادن توافق هسته‌ای به عنوان «یک جایزه برای ایران» گفت که نباید امکان امضاء توافقنامه‌ای که برای ایران حکم جایزه را دارد به‌آن‌ها داد و رهبری ایران با ژست‌های اوباما تغییری نخواهد کرد.

وی همچنین با حمایت از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای گفت که چنین لایحه‌ای به مذاکرات نهایی بین ایران و قدرت‌های جهانی آسیبی نخواهد رساند.

با وجود تلاش سناتورهای آمریکایی برای به بن بست کشاندن مذاکرات هسته‌ای، جان وزیر امور خارجه آمریکا قرار است در امروز و فردا در نشستی با نمایندگان کنگره چارچوب تفاهم هسته‌ای در لوزان سوییس را تشریح کند تا مخالفان را متقاعد کند که حداقل سه ماه دیگر یعنی تا زمان امضای توافق جامع به کاخ سفید مهلت دهند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر