بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
طی هفته گذشته بازدهی مثبت دستاورد 93 شرکت بورسی بود و 353 مجموعه نیز با افت قیمتی سهام مواجه شدند و در نهایت هفت مجموعه بدون بازدهی مثبت یا منفی به کار خود پایان دادند.
کد خبر : ۱۴۶۸۶۰
نویسنده :
جمشیدی
معاملات هفته گذشته بورس در مسیر نزولی آغاز شد و برخلاف هفته قبل از آن قیمت اغلب سهام شرکت های بورسی با افت مواجه شد که در نتیجه این روند شاخص کل نیز یکی پس از دیگری رکودهای ثبت شده در روزهای قبل را باز پس گرفت و در نهایت در کانال 68 هزار واحدی ایستاد.

براساس گزارش بورس نیوز، حجم و ارزش معاملات طی هفته گذشته در حالی نسبت به روزهای قبل از آن افت یافت که در پی افزایش عرضه سهام توسط سهامداران حقوقی از ذوق و اشتیاق فعالان بازار سرمایه جهت خرید سهام و تزریق نقدینگی کاسته شد.

علاوه بر این، دو گروه بانک و خودرو نیز روزهای پرنوسانی را در مدارهای مثبت و منفی پشت سرگذاشتند که حاصل این روزهای پرنوسان برای گروه های مذکور افت قیمتی اغلب سهام شرکت های فعال بوده است.

در این بین شرکت های پالایشی نیز هفته خود را با افزایش قیمت سهام آغاز کردند. اما طی روزهای پایانی هفته برخی از نمادهای این گروه همچون "شبندر"، "شراز"، "شبریز" با روند کاهشی قیمت سهام و بعضاً تشکیل صف فروش سهام مواجه شدند و در مقابل نماد "شتران" طی پنج روز معاملاتی هفته گذشته همچنان پرقدرت در حداکثر قیمت مجاز روزانه خود معامله شد و بدین ترتیب بازدهی مثبت 27.6 درصدی را طی این مدت به سهامداران خود اعطا کرد.

براساس این گزارش، روند منفی در حالی طی هفته گذشته بر کلیت بازار سرمایه حاکم شده بود که سهام شرکت فولاد هرمزگان که طی 19 فروردین ماه جاری پابه فرابورس گذاشت، طی روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه سهام با اقبال قابل توجه سهامداران مواجه شد و صف حدود 200 میلیونی تقاضا برای خرید سهام طی پنج روز معاملات هفته همچنان برای این نماد پابرجا ماند.

براین شاخص کل بورس در پی تداوم افت قیمتی سهام اغلب صنایع و شرکت های بورسی در نهایت طی هفته گذشته با روند نزولی به کار خود پایان داد. به گونه ای که این نماگر با تحقق بازدهی منفی چهار درصدی از 70 هزار و 684 واحد به 68 هزار و 78 واحد طی آخرین روز معاملاتی رسید.

از میان صنایع مختلف بورسی نیز صنایع ماشین آلات و تجهیزات، محصولات کاغذی و نیز استخراج سایر معادن بازدهی مثبت را به دست آوردند و برخلاف اغلب صنایع مختلف بورسی که بازدهی منفی محقق کردند در جدول صنایع پربازده ترین ها قرار گرفتند.

بازدهی منفی اغلب صنایع و پیشتازی سه نماد

این در حالی است که گروه فعالیت های کمکی به نهادهای مالی واسط همچون سایر اشخاص بورس انرژی، بورس اوراق بهادار، فرابورس و بورس کالا با تحقق بازدهی منفی 8.46 به عنوان کم بازده ترین گروه مطرح شد و بعد از آن صنایع خرده فروشی و نیز هتل و رستوران در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

بازدهی منفی اغلب صنایع و پیشتازی سه نماد

براساس اطلاعات موجود، طی هفته گذشته بازدهی مثبت دستاورد 93 شرکت بورسی بود و 353 مجموعه نیز با افت قیمتی سهام مواجه شدند و در نهایت هفت مجموعه بدون بازدهی مثبت یا منفی به کار خود پایان دادند.

براین اساس، شرکت لوازم خانگی پارس در نماد "لخانه" طی چهارشنبه هفته گذشته با رشد قیمتی 156.41 درصدی همراه شد و در جایگاه نخست جدول پربازده ترین سهام قرار گرفت.

نکته قابل توجه است که نماد معاملاتی "لخانه" در بازار پایه توافقی انجام می شود و هیچ معامله ای از 26 اسفند ماه 93 تا 25 فروردین ماه جاری در این نماد رقم نخورده و تنها با حجم معاملاتی 10500 سهمی طی چهارشنبه هفته گذشته افزایش قیمت 156.41 درصدی را تجربه کرد.

پس از آن نیز شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی نظام مهندسی ایران در نماد "ثنظام" و پالایش نفت تهران رتبه های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

بازدهی منفی اغلب صنایع و پیشتازی سه نماد

در مقابل نیز شرکت های فارسیت اهواز، ماشین آلات تراکتورسازی ایران و پتروشیمی ممسنی در جرگه گروه هایی قرار گرفتند که بیشترین بازدهی منفی را محقق ساختند.

بازدهی منفی اغلب صنایع و پیشتازی سه نماد

در پایان این گزارش می افزاید، بورس در حالی به معاملات هفته گذشته خود خاتمه داد که حجم معاملاتی بیش از شش میلیارد و 92 میلیون سهمی طی 590 هزار و 409 دفعه معامله ارزشی به مبلغ بیش از 12 هزار و 194 میلیارد ریال را رقم زد و از میان سهام شرکت های بورسی بانک صادرات ایران با حجم معاملاتی بیش از 960 میلیون و 371 هزار سهمی به عنوان پرگردش ترین سهم و در مقابل شرکت سیمان فارس با حجم معاملاتی 120 تایی به عنوان کم گردش ترین سهم برگزیده شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امیر رسائیان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳
چرا این سهم هرمز را به زور مثبت می کنید و با پی بر ای بسیار بالا به سهامداران خرد بینوا تحویل می دهید؟