بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۳
پیش‌بینی می‌شود اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نرخ رشد اقتصادی ایران به 8 درصد در سال برسد.
کد خبر : ۱۴۶۹۱۶
پیش‌بینی می‌شود اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نرخ رشد اقتصادی ایران به 8 درصد در سال برسد.

ایران انتظار دارد بعد از رسیدن به توافق نهایی با قدرت های بزرگ بر سر برنامه هسته ای اش بتواند جهشی بزرگ در اقتصاد خود را شاهد باشد. اگر چه فقط فایده های اقتصادی توافق، ایران را بر آن نداشته که پشت میز مذاکره با غرب بنشیند و به فکر حل نهایی پرونده هسته ای اش با غرب بیفتد.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، ایران و گروه 1+5 در حالی در لوزان سوئیس میز مذاکره را ترک کردند که هنوز سوال های بسیاری برای پایان دادن به روند مذاکرات باقی مانده است، از جمله بر سر تحریم های غرب علیه ایران که می تواند بر انگیزه ایران برای ادامه مذاکرات تاثیر مستقیم بگذارد.

کاملا روشن است که تمامی تحریم های اقتصادی و مالی ظرف یک سال آینده بعد از پایان زمان تعیین شده برای اجرای توافق نهایی رفع خواهند شد و این مساله فرصت های بسیاری را در اختیار اقتصاد ایران می گذارد تا بتواند جهشی بزرگ را در اقتصاد خود تجربه کند.

تشدید تحریم ها علیه اقتصاد ایران که از سال 2012 اعمال شدند، اقتصاد ایران را وارد رکود شدید کرد که با آغاز مذاکرات جدی ایران با 1+5 به تدریج از شدت این رکود کاسته شد. اما بعد از آن کاهش قیمت نفت آغاز شد که مشکلات دیگری را برای اقتصاد ایران به وجود آورد به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و افراد خوش بین به آینده اقتصاد ایران به ویژه صاحبان شرکت های بزرگ غربی مشتاق به سرمایه گذاری در این کشور را با تردید مواجه کرد.

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا گفته است که انتظار می رود که فرایند لغو تحریم ها چهار ماه بعد از پایان توافق نهایی با ایران آغاز شود اما سرعت لغو تحریم ها مستلزم پایبندی ایران به توافق نهایی است که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی ناظر به این پایبندی باشد. در این صورت اتحادیه اروپا فورا تحریم های اقتصادی و انرژی و بانکی خود را علیه ایران لغو خواهد کرد و تعلیق عضویت ایران در شبکه جهانی سویفت را نیز متوقف خواهد کرد. ایالات متحده نیز تحریم های اعمال شده علیه شرکت های امریکایی یا بین المللی که روابط اقتصادی و مالی با شرکت های ایرانی دارند از جمله بانک مرکزی را لغو خواهد کرد. شورای امنیت سازمان ملل نیز تحریم هایی را که علیه ایران از سال 2006 اعمال کرده است که عموما مرتبط با برنامه هسته ای ایران هستند، ملغی اعلام خواهد کرد.

رفع تحریم ها سبب می شود تا نزدیک به یک صد میلیارد دلار از پول های بلوکه شده ایران در بانک های جهانی فورا آزاد شوند. پیش بینی می شود اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نرخ رشد اقتصادی ایران به 8 درصد در سال برسد.

بازگشت تحریم ها چندان آسان نخواهد بود برای این که روسیه و چین تهدید کرده اند در صورتی که به دلیل مشاهده نشانه های از عدم پایبندی ایران به تعهداتش جامعه جهانی بخواهد تحریم ها را مجددا اعمال کنند، از حق وتوی خود استفاده خواهند کرد.

رفع تحریم ها همچنین این فرصت را به ایالات متحده می دهد که بعد از توافق نهایی بر حجم تجارت خود با ایران به ویژه در بخش مواد غذایی، دارو و بهداشت بیفزاید. البته بعید است که عقد قراردادهای بزرگ با ایران در زمینه های انرژی، صنعت هوایی، تکنولوژی و خودروسازی به سرعت بسته شوند چرا که عقد این قراردادها نیاز به رفع تحریم های ایران از سوی کنگره امریکا دارد. در عین حال انتظار می رود شرکت های اروپایی زودتر از شرکت های امریکایی در این زمینه وارد عمل شوند و این مساله می تواند بسیاری از فرصت ها را از شرکت های امریکایی بگیرد.

بازار جهانی نفت انتظار دارد در صورت رفع تحریم ها طی شش ماه روزانه بین 200 هزار تا 600 هزار بشکه بر تولید نفت ایران افزوده شود. با این حال انتظار نمی رود تا قبل از نیمه دوم 2016 رفع کامل تحریم ها در بخش انرژی صورت بگیرد برای همین ایران نمی تواند زودتر از آن به فکر سرمایه گذاری شرکت های نفتی برای بازسازی چاه های نفت خود باشد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
یاحق
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۰
بسمه تعالی
رشد اقتصادی ایران اگر همدلی و راستی و درستی باشد میتواند حتی تا ۳۰ درصد هم برسد ولی کو راستی و درستی و صداقت. البته رشد اقتصادی خواص تا چند هزار درصد به اضافه رشد اقتصادی اقشار آسیب پذیر میشود ۸ درصد.
نکته مهم تو رشدهای اقتصادی ایران همیشه اون شاه بیت آخره
رضا
UNITED ARAB EMIRATES
شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
با لغو تحریم ها اوضاع به قبل از سال 1384 بر می گردد.