بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۳
مستطيل شيشه اي تالار

گوشی که شنوا نیست ...

پیش از شروع معاملات امروز ناظرین بورس و فرابورس در اقدامی دو نماد "شپنا" و "شتران" را متوقف کردند تا جدیدترین اطلاعات از پیش بینی درآمد هر سهم این دو مجموعه منتشر گردد.
کد خبر : ۱۴۷۱۳۸
نویسنده :
کیوان فر
با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 94.02.01 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 153 واحد کاهش به رقم 48925 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 271 واحد کاهش عدد 133419 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 80 واحد افت به رقم 28594 واحد رسيد.

همچنین در این روز "حکشتی" با 20 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 32 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.50 واحد افزایش به رقم 750 واحد رسید.

در این شرایط امروز "هرمز" با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل "شاوان" با 0.74 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1050 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 831 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، آغاز اتفاقات امروز هم با اخباری از پالایشی ها همراه شد، گویا ابهامات و نوسانات اطلاعاتی این گروه پایانی ندارد. هنوز یادمان نرفته در آخرین روزهای معاملاتی سال 93 نمادهای پالایشی با ابهاماتی به مراتب بیشتر از زمان توقف نمادشان، با افت شدید قیمت ها و اعلام تعدیل منفی سود هر سهم آن هم در چند سناریوی مختلف به تابلوی معاملات برگشتند.

این بار اما اتفاقات جدیدی در گروه مذکور در حال رخ دادن است تا در روند سودآوری خود را پس از گذشت حدود یک ماه، تغییری 180 درجه ای دهند.

بطوریکه پیش از شروع معاملات امروز ناظرین بورس و فرابورس در اقدامی دو نماد "شپنا" و "شتران" را متوقف کردند تا جدیدترین اطلاعات از پیش بینی درآمد هر سهم این دو مجموعه منتشر گردد.

بدین ترتیب در شرایطی که گمانه زنی ها و شایعاتی از یک هفته گذشته در بازار پیچیده بود مبنی بر احتمال ارایه تعدیل منفی سود پالایشی ها، پیگیری ها حاکی از آن است که علت این تغییر با اهمیت اعلام تعدیل مثبت سود سال مالی 94 نسبت به سال مالی 93 در این دو مجتمع پالایشی بوده است.

اتفاقی خلاف تصور آنچه سرمایه گذاران و سهامداران از این گروه داشتند، بطوریکه تحت تأثیر این شایعات، اکثر نمادهای گروه مذکور به جز "شپنا" روزهای اخیر را با صف پرحجم فروشندگان سپری کردند.

بدین ترتیب در بیم و امید سهامداران گروه پالایشی و با توقف سه نماد "شبندر"، "شپنا" و "شتران" هنوز خبری از انتشار اطلاعات پیش بینی درآمد هر سهم آنها در سایت کدال نیست.

اما سوال اصلی اینجاست که اگر قرار بود یک ماه نگذشته از زمان بازگشایی آنها پس از توقف حدود یکساله، این گروه اطلاعات جدیدی به بازار ارایه کنند، چرا مسئولین  فقط یک ماه بیشتر صبر نکردند و دندان روی جگر نگذاشتند تا پس از قطعی شدن وضعیت عملکردی و پیش بینی های پالایشگاه ها، نمادهای مذکور با شفافیت بیشتری به تابلوی معاملات بازگردانند؟!

بانکی ها: امروز در سایر صنایع و گروه های بازار نیز بی رمقی در معاملات حاکم بود و در این میان بانکی ها صف های چند صد میلیونی خریداران خود را با ریزش های گاه و بی گاه قیمت سهام خود عوض کرده اند. بطوریکه "وبصادر" که می توان از آن به عنوان رهبر گروه مذکور نام برد، امروز کاهش نزدیک به یک درصدی قیمت سهم خود را با معامله حدود 80 میلیونی به پایان رساند. سایر نمادهای این گروه نیز در روند معاملاتی نه چندان پررمق، از رهبر خود تقلید کردند.

"کماسه": این روزها که در بازار تنها نوسانات مقطعی را شاهد هستیم و روند معاملات چنگی به دل نمی زند، برخی تک سهم ها بی سر و صدا راه خود را می روند. تأمین ماسه ریخته گری هم یکی از شرکت هایی بود که امروز مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتی شد تا پس از هشت روز متوالی پایداری صف های خریداران، رشد 12 درصدی قیمت سهام خود را شاهد باشد.

"خعتبار": در این نماد نیز که طی روز جاری و پس از تقسیم 40 تومان سود نقدی از مجمع عادی سالیانه صاحبان سهام برگشت، مقرر بود برنامه خرید سهام از سهامداران جزء توسط یکی از سهامداران عمده اجرایی شود؛ بطوریکه قیمت هر سهم "خعتبار" جهت فروش به سهامدار عمده در حالی 1485 ریال تعیین گردیده بود که سهم مذکور در مرحله مجاز محفوظ باقی ماند، ولی سهامداران حاضر به فروش در این قیمت نشدند تا این سهم قیمت نخورد.

"قشکر" و "قنیشا": این دو نماد قندی که دیروز برای تعدیل سود هر سهم متوقف شده بودند، هر دو با کاهش سودآوری مواجه شدند تا برخلاف نام صنعتشان خاطره ای تلخ را در ذهن سهامداران خود به یادگار بگذارند. کاهش مقدار تصفیه شکر خام و نیز فروش شکر سفید پایین تر از نرخ های مصوب از مهمترین دلایل این تعدیل منفی اعلام شده است.

خودروسازان: امروز اخباری از آغاز مذاکرات جدی با برخی شرکت های خارجی برای مشارکت با خودروسازان داخلی منتشر شد. ضمن اینکه سایپا از آغاز شماره گذاری خودورهای وارداتی چانگان خبر داد تا سبد محصولات این مجموعه خودروساز با شرکای تجاری جدید متنوع تر گردد. با این وجود قیمت سهام خودرویی ها چندان واکنش مثبت پرقدرتی نشان نداد و تنها به نوسانات مقطعی روزانه بسنده کرد.

امروز اما اتفاق مهم دیگری رخ نداد، جز اینکه نماگر بازار در ادامه روند فرسایشی روزهای قبل به مدار 66 واحدی نزول کرد تا همچنان رالی جدید شاخص کل را برای ادامه روند کاهشی شاهد باشیم.

در بخش کلان نیز خبرها حاکی از آن است که هیأتی 22 نفره از فعالان اقتصادی آمریکا به تهران سفر کرده اند تا فرصت های سرمایه گذاری در ایران را بررسی کنند.

هرچند گوش بازار سرمایه به این اخبار مثبت از بهبود مراودات خارجی شنوا نیست و گویا بازار خود را در مقابل این اخبار مثبت به ناشنوایی زده و تنها به برخی شایعات و اخبار منفی واکنش نشان می دهد. به هر ترتیب شرایط نشان می دهد که سرمایه ها هنوز هم به بورس و بازار سرمایه اطمینان ندارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
جلال
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
والا این مملکت انگار سرمایه گذاری کردن توش بهش نیومده همون تحریم بیشتر بهش میاد
مهدی
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۵
امروز سه شنبه اصلاح اکثر گروه ها به پایان رسید

و در غیاب پالایشی ها و با توجه به اصلاح زیاد گروه خودرو به نظر میرسه که گروه خودرو از فردا لیدر بازار خواهد شد .

بانکی ها هنوز به اصلاح نیاز دارند ولی خودرویی ها دیگه اصلاحشون تمام شد و این از معاملات امروز در خودرو - خزامیا و... کاملا مشهود بود .
عطا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
من هم موافق این موضوع هستم که سرمایه ها هنوز هم به بورس و بازار سرمایه اطمینان ندارد ، اما به نظر من عمده دلیل وضعیت این روزهای بورس حضور بیش از حد سرمایه گذاران حقیقی غیر حرفه ای و حقوقی های فرصت طلبه
ناشناس
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۳
دقیقا دلیلش همینه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
فقط بازار مسكن
احمد
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۷
آره دیدیم چطور باز 10 درصد کاهش قیمت داشت این بازار مسکنتون و هنوز داره تو رکود چرت زمستونی میزنه..!!
عطا
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۹
دوست من ! اولن اگه شما انقدر رقبت به بازار مسکن داری تو بورس چه میکنی ؟ سایت بورس نیوز رو واسه چی دنبال میکنی ؟
دومن اگه بورس یک سال و نیمه توی رکوده میدونی بازار مسکن چندساله تو رکوده ؟ میدونی چندسال دیگه هم وضعش به همین منوال میمونه ؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
وقتی گوش ما سهامداران بدهکار نیست و هی هر روز سهام خود را زیر قیمت میفروشیم گناه دیگران چیست؟
به خدا قسم اگر فقط دو روز دست نگهداریم و سهمی عرضه نکنیم و بعد از ان نیز هیجان و احساسی عمل کردن را کنار بگذاریم اوضاع درست میشود.
ما خودمان مقصریم. همین و بس
ناشناس
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۲
ما سهامدارا گوشمون بدهکار هست ولی دستایی تو کاره تا قیمت سهما رشد نکنه کافی بشینی پای معاملات روزانه یک سهم اونوقت میبینی خوب که قیمت سهم بالا اومد تا در آستانه ی صف قرار بگیره یکهویی یک نفر کلی سهما تو قیمت منفی میریزه تو بازار و کل روندا به هم میزنه.همه ی ما از فروختن سهم تو قیمت بالاتر خوشحال میشیم امانمیدونم اینا چه گروهی اند که دوست دارند سهماشون را زمانی که قیمت سهم داره میره بالا بازم تو قیمت منفی عرضه کنن.
akbar
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۹
ای مسوولین بورس به داد پالایشیها برسین
ناشناس
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
ای بابا دلت خوشه انها از این موقعیت سوء استفاده را کردند و میوه پالایشی ها را چیدند و سود های میلیاردی خود را می برند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۳
چرا حالا که شاخص هر روز منفی و منفی تر میشه کسی نمیاد تلویزیون از تدابیر دولت و امید سرمایه گذارها بگه؟ چرا یکی به فکر سهامدارای خرد نیست؟ به نظر شما اگر همین تعداد اندک باقی مانده هم از بورس سرمایه شون رو ببرن بیرون اون موقع کدوم شرکت حقوقی می تونه سهامش رو بندازه به دیگران؟ آخه یه ذره فکر هم خوبه شما که برای صعود بورس برنامه داشتی تا هیجانی نشه آیا برای سقوطش هم برنامه داری تا هیجانی نشه؟
ناشناس
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۲
احمدی نژاد کجایی.
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۱
خودتون هم نمیدونید چی میگید یه جانوشتید تعدیل منفی اینجا نوشتید تعدیل مثبت پالایشی ها
فری
ROMANIA
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
خارجی ها یه هفته بیان اینجا ، گوشی میاد دستشون و الفرار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۹
شاید بیشتر از این متفکرین و مردان فکر این مرکز ناشناخته سرمایه گذاری و مبهم این نقطه از جهان این ما سرمایه گذاران خرد هستیم که دچار شیفتگی دیوانگی شدیم و به نوعی توهمی مالیخولیایی و همه اتفاقات پی در پی در این روند را با امیدی مبهم به آینده همچنان با اصرار دنبال میکنیم
شاید هم آنها آنقدر روانشناس تر و زیرکتر از ما هستند که همه توان ما را برای خروج و فرار از بازار از کار انداخته اند
در هر حال شاید هم آنقدر در این بازار متضرر شده ایم که دیگر. بی تفاوت شده ایم..
محمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۶
باسلام
فروش های هیجای و بدون تفکر و فروش حقوقی های ؟؟؟؟؟ و عوامل آنها اگر این مشکلات و دستکاری بازار .... تمام شود ، البته قانون بورس سخت نیاز به اصلاح دارد قانون حجم مبنا و حجم فروش در آنلاینها و رشد 4 و 5 درصد و ساعت کار 3.5 ساعت در هیچ کجای بورسهای با اعتبار و جود ندارد در بورس ایران باید گفت این قانون برای دستکاری می باشد که این خود مهمترین عامل ضرر سنگین قشر عظیمی از حقیقی ها شده.
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۴
آیا کسی اطلاع داره که میگن کساوه تعدیل سنگین مثبت داره - خواهش میکنم اگر اطلاع دارید کامنت بگذارید.
محمد رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷
تا زمانیکه زنگنه وزیر است یعنی تا شش سال دیگر وضعیت بورس از این هم بدتر خواهد بود
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷
از دشمنان برند شکایت به دوستان
چون دوست دشمنست شکایت کجا بریم
حسین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۲
بعضی ها هی میگن بازار مسکن.. آخه مملکتی که توش همه بیکارن هیچ کسی ازدواج نمکینه مسکن به چه دردش میخوره. اونم با این گرونی. همین جا در یک سال قیمت دو برابر شد. لعنت بر مسکن و دلالان مسکن که لکسوس و پرادو و.... سوار میشن. اینا کمر کردم و جوونا رو شکوندن. ان شالله خدا عذابی دردناک رو براتون مهیا کرده
reza
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۴
1 - مردی که دیروز بی‌محابا سانتریفیوژ اضافه می‌کرد یک قهرمان هسته‌ای بود.
2 - مردی هم که امروز سانتریقیوژها را برچید یک قهرمان هسته‌ای است.
3 - اما قهرمان هسته‌ای واقعی من هستم که هزینه هر دو قهرمان دیروز و امروز را پرداخت می‌کنم.
خانمی
ROMANIA
چهارشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۳
اقای وزیر وکیل رئیس جمهور به کی قسمتان بدم یه فکری بکنید بدبختمان کردید چه لزومی داشت پالایشی هارابازکنید اگه میخواستید ببندیداخه چرا مارا چه فرض میکنید خجالت زن وبچه وعروسو دامادونوه وگرانی میدانیدیعنی چه نمیدونیداگه میدونستید این گارهای بی محابا را نمیکردید وسرمایه مردم رامثل یخ اب کنید بورس نیوزنترس بیذارروسایت شاید گوش شنوایی پیدا بشه