بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
کد خبر : ۱۴۷۴۸۹

به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، حسین پناهیاندرباره الکترونیکی شدن بورس کالا با اعلام اینکه تا پایان سال تالار فیزیکی بورس کالا نمادین می شود، اظهار داشت: این اقدام در چند فاز انجام می شود. در فاز اول تا آخر خرداد ماه یک سری کالاها حذف می شود تا آخر شهریور ماه تعداد دیگری حذف می شود و تا پایان سال اصلاً چیزی به نام تالار فیزیکی بورس کالا با هدف انجام معامله باقی نخواهد ماند و فقط مانند بسیاری از کشورها تالار فیزیکی به عنوان یادآور روزهای غیر الکترونیک و نمادین حفظ می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران تصریح کرد: یکی از محورهای اصلی که توسعه بورس های کالایی و به طور کلی بازار سرمایه را فراهم می کند امکان و فراهم کردن بستری است که سرمایه گذاران بتوانند با سرعت بیشتری به سامانه های معاملاتی دسترسی داشته باشند.

وی گفت: سیستم معاملاتی بورس کالا هم اکنون دو حالت دارد. در یک مدل تالار فیزیکی به صورت حراج حضوری میزبان کارگزاران خریدار و عرضه کننده است و در مدل دیگر از یکی دو سال گذشته برخی از اقلام در تالار چند کالایی معامله می شوند که در این تالار به معنای واقعی تالار فیزیکی وجود ندارد.

وی با تأکید بر حذف کامل تالار فیزیکی گفت: هدف گذاری ما تا پایان سال این است که تمامی معاملات و کالاهایی که در بستر معاملات بر مبنای آپشن که نیاز به الزام ناظر تالار و همچنین کارگزار عرضه کننده و کارگزار فروشنده دارد، حذف شود.

پناهیان دربارهیکی از مهمترین اهدافی که الکترونیک شدن بورس کالا و حذف تالار فیزیکی دنبال می کند، گفت: الکترونیکی شدن معاملات بورس کالا کاهش هزینه ها، افزایش کارآمدی و امکان دسترسی تمامی فعالان بازار به معاملات بورس کالا را در پی خواهد داشت.

وی به مهمترین هدف الکترونیکی شدن معاملات بورس کالا پرداخت و گفت: الکترونیک شدن معاملات امکان توسعه ابزارهای مالی جدید را ایجاد می کند. یکی از استراتژی های بورس کالا توسعه ابزارهای مشتقه و به ویژه ابزارهای مالی است که هر چقدر بستر الکترونیک بیشتری فراهم باشد امکان توسعه ابزارها بیشتر خواهد بود.

پناهیان با اشاره به اینکه حذف فیزیکی تالار فیزیکی بورس کالا از لحاظ زیر ساخت فنی یک اقدام بسیار پیچیده است، تصریح کرد: سالهای سال ناظر تالار به همراه کارگزار عرضه کننده و فروشنده باید در بورس کالا حاضر می شدند که عملاً با این جهت گیری تمامی نظارت ها الکترونیک می شود و بدین ترتیب کارگزار عرضه کننده و خریدار در هر نقطه ایران امکان دسترسی به معاملات را خواهند داشت.

وی درباره زمان حذف کامل تالار فیزیکی گفت: این اقدام در چند فاز انجام می شود. در فاز اول تا آخر خرداد ماه یکی سری کالاها حذف می شود تا آخر شهریور ماه تعداد دیگری حذف می شود و تا پایان سال اصلاً چیزی به نام تالار فیزیکی بورس کالا با هدف انجام معامله باقی نخواهد ماند و فقط مانند بسیاری از کشورها تالار فیزیکی به عنوان یادآور روزهای غیر الکترونیک و نمادین حفظ می شود.

مدیرعامل بورس کالا در پایان خاطرنشان کرد: سیستم الکترونیک بر اساس توانمندی نیروهای متخصص بورس کالا و نیروی های داخلی طراحی شده و امکان فراهم شده کاملاً بومی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر