بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹
در گفتگو با معاون مالی و اقتصادی سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات عنوان شد:

سنگ آهنی ها نیازمند حمایت / وضعیت طرح های توسعه ای دوقلوها

سهام کلیه شرکت های معدنی تحت تأثیر روند قیمت های جهانی قرار داشته و در شرایطی که قیمت ها تا این حد کاهش یافته، طبیعی است که نمی توان انتظار رشد قیمت این سهام را داشت.
کد خبر : ۱۴۷۵۲۴
نویسنده :
کیوان فر
مازاد ظرفیت تولید سنگ آهن و تداوم افت تقاضای فولاد سازان همچنان کاهش قیمت سنگ آهن را در بازارهای جهانی در پی داشته؛ بطوریکه پیش بینی می شود ظرفیت مازاد امسال 45 میلیون تن و در سال 2018 به 215 میلیون تن برسد.

به گزارش بورس نیوز، در این شرایط پیش بینی برخی مؤسسات از متوسط قیمت 50 دلاری به ازای هر تن سنگ آهن بوده و حتی برخی دیگر بهای 30 دلاری را برای این محصول تخمین می زنند که همین روند نزولی در خصوص مصرف سنگ آهن و فولاد چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده این محصول در دنیا نیز حاکم است.

این شرایط باعث شده روند قیمت سهام شرکت های سنگ آهنی در بازار سرمایه نیز در وضعیت نابه سامانی به سر ببرد؛ آنچنان که تحت تأثیر کاهش تقاضا در بازار جهانی سنگ آهن در بازار داخلی نیز اوضاع به همین منوال پیش رفته و تحت تأثیر آن شرکت های مذکور ماه هاست با تعدیل منفی سودآوری و به دنبال آن افت ارزش خود در بورس مواجه هستند.

بدین ترتیب دوقلوهای سنگ آهنی از ابتدای سال 93 تاکنون با پیگیری روند نزولی قیمت سهام خود بازدهی منفی را برای سهامدارانشان رقم زدند تا "کگل" بیش از 31 درصد و"کچاد" بیش از 28 درصد بازدهی منفی را طی این مدت محقق کنند. اما سؤال اینجاست که این شرایط تا کجا ادامه دار خواهد بود؟

در همین ارتباط معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن فلزات در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: سهام کلیه شرکت های معدنی تحت تأثیر روند قیمت های جهانی قرار داشته و در شرایطی که قیمت ها تا این حد کاهش یافته، طبیعی است که نمی توان انتظار رشد قیمت این سهام را داشت.

مرتضی علی اکبری افزود: با توجه به اینکه قیمت سنگ آهن تابعی از شمش فولاد خوزستان بوده و ماه هاست فروش این محصول نیز با کاهش قیمت همراه است، شرکت های سنگ آهن نیز تأثیر منفی می پذیرد.

وی با پیش بینی اینکه بروز اتفاق خاصی در خصوص روند قیمت این محصول و اعمال حمایت از این صنعت از طریق مصوبه برآورد نمی شود، گفت: با توجه به اینکه در پایان سال گذشته موضوع بهره مالکانه و حقوق دولتی معاون در لایحه بودجه سال 94 در مجلس به تصویب رسید، احتمال کمی وجود دارد که در میزان آن تغییری رخ دهد. این درحالی است که برخی کشورها به دلیل کاهش قیمت های جهانی اقدام به کاهش حقوق دولتی معادن کرده اند تا از این روش صنعت مذکور را مورد حمایت قرار دهند. با این وجود در ایران این متغیر نه تنها کاهش نیافته، بلکه با افزایش نیز همراه شده است.

این مقام مسئول پیرامون پیش بینی های موجود از روند آتی قیمت جهانی سنگ آهن گفت: در حال حاضر روند صعودی خاصی در قیمت ها قابل برآورد نیست. در این حالت ادامه روند کنونی قیمت سهام شرکت های این گروه علاوه بر قیمت های جهانی به روند اجرای طرح های توسعه ای آنها نیز بستگی دارد.

وی به وضعیت طرح های دردست اجرای دوقلوهای سنگ آهنی زیر مجموعه "ومعادن" اشاره کرد و گفت: مجتمع "کچاد" کارخانه تولید شمس فولادی خود را طی دو ماه آتی به بهره برداری می رساند، راه اندازی دو واحد نیروگاه سیکل ترکیبی و نیز کارخانه ابرکوه طی یکی دو ماه آتی راه اندازی می شود.

وی در خصوص "کگل" و طرح های در دست اجرای آن نیز اظهار داشت: بزودی خط 6 و 5 واحد کنسانتره با ظرفیت تولید چهار میلیون تن و واحد 1.7 میلیون تنی احیای مستقیم آهن اسفنجی در زیر مجموعه های "کگل" بزودی راه اندازی آزمایش می شود. خط 1و2 سنگ آهن گهر زمین نیز به ظرفیت چهار میلیون تن نیز از دیگر طرح هایی است که هم اکنون در حال تولید آزمایشی به سر می برد.

در خاتمه، علی اکبری با اشاره به بررسی موضوع افزایش سرمایه برای اجرای طرح های توسعه ای در "ومعادن" و زیر مجموعه هایش گفت: شاید این موضوع در صورت تصویب در جلسات پیش مجمع و مجمع عمومی در چند مرحله اجرایی شود.اما در حال حاضر موضوعی قطعی نشده و در مرحله بررسی است. در سایر زیرمجموعه های "ومعادن نیز راه اندازی خط تولید 2 و 1 کک طبس به ظرفیت 450 هزار تن در مرحله آزمایشی به سر می برد و فولاد خراسان نیز برنامه افزایش ظرفیت واحد فولادسازی خود را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۳
معمولا تصمیمات اشتباه مسئولین ما خیلی بیشر از تحریم به این صنعت ضربه زده.و ظاهرا هم کسی درجهت بهبود اوضاع عملی انجام نمیدهد
علی
GERMANY
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲
چرا خودتون را به کوچه علی چپ میزنید؟ معدنیها رو تصمیم غلط مجلس (بهره مالکانه) و سیاست غلط دولت تدبیر از پای درآورده! چرا آدرس غلط میدید؟ اگه محصولاتشون ارزون شده مواد اولیه‌ش هم ارزون شده!!
حسن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱
من کارمند گل گهر هستم و از نزدیک شاهدیم که طرحهای توسعه این شرکت به کندی پیش میره حتی خطوط 5و6تولید کنسانتره که راه اندازی شده هیچ تولیدی ندارن یا بهتر بگیم انگیزه ای برای تولید نیست .هیچ بارگیری از ابتدای سال انجام نشده کامیون داران نیز خیلی ی متضرر شده‌اند وحقوق ما داره همش به تعویق می افته کلی معوقه عقب مونده حتی از سه سال پیش داریم مدیران شرکت فقط میگن پول نداریم شاید ماههای اینده اصلا پرداخت حقوقی در کار نباشد .شاید وقت این رسیده دولت کار اساسی انجام بده.