بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰
شخص يا اشخاصي که مجموع سهام آن‌ها حداقل يک پنجم مجموع سهام شرکت باشد مي‌توانند در صورت تخلف يا تقصير رئيس و ‌اعضا هيات مديره و يا مديرعامل به نام و از طرف شرکت و به هزينه خود عليه رييس يا تمام يا بعضي از اعضا هيات مديره و مدير عامل اقامه دعوي‌ کنند و جبران همه خسارات وارده به شرکت را از آن‌ها مطالبه کنند. ‌
کد خبر : ۱۴۷۶۵۸
شرکتهای سهامی متشکل از سه رکن می باشند 1-مجامع عمومی 2-هیات مدیره 3-بازرسان . و رکن دوم شرکت وظیفه اداره شرکت بر اساس مقررات قانونی ،اساسنامه و همچنین مصوبات هیات مدیره را دارد.

تخلف از این مقررات و ورود خسارات به شرکت یا سهامداران و همیچنین اشخاص ثالث مسئله جبران خسارات و طرح دعوی علیه آنان مطرح می گردد. برحسب اینکه شخص زیان دیده کدام یک از افراد مذکور باشند اقامه کننده دعوی متفاوت خواهد بود .

1-چنانچه زیان دیده سهامدار یا شخص ثالث باشد طرح دعوی تابع قواعد عمومی خواهد بود این اشخاص مستقیما مدیران را طرف دعوی خسارات قرار خواهند داد.

2- چنانچه شرکت از اعمال مدیران متحمل زیان گردد دراین صورت دو شیوه برای طرح دعوی وجود دارد نخست طرح دعوی از سوی شرکت به عنوان اصیل و دوم طرح دعوی از سوی سهامداران.

2-1-در صورتی که شرکت بخواهد علیه مدیران طرح دعوی کند به دوصورت امکان پذیر خواهد نخست مدیران و صاحبان امضا و نمایندگان قانونی شرکت مانند سایر دعوی دادخواست ضرر و زیان را تقدیم دادگاه می کنند بدین صورت که مدیران جدید مدیران سابق را تحت پیگرد قانونی قرار می دهند.و دوم اینکه عده ای از سهامداران شرکت ازطرف شرکت طرح دعوی خسارات می کنند.

به این نوع دعوی اصطلاحا دعوی مشتق می گویند.برطبق ماده ۲۷۶ لايحه اصلاحي قانون تجارت سال ۱۳۴۷ : «شخص يا اشخاصي که مجموع سهام آن‌ها حداقل يک پنجم مجموع سهام شرکت باشد مي‌توانند در صورت تخلف يا تقصير رئيس و ‌اعضا هيات مديره و يا مديرعامل به نام و از طرف شرکت و به هزينه خود عليه رييس يا تمام يا بعضي از اعضا هيات مديره و مدير عامل اقامه دعوي‌ کنند و جبران همه خسارات وارده به شرکت را از آن‌ها مطالبه کنند. ‌

در صورت محکوميت رييس يا هر يک از اعضاي هيات مديره يا مدير عامل به جبران خسارات شرکت و پرداخت هزينه دادرسي حکم به نفع شرکت اجرا و هزينه‌اي که از طرف اقامه‌کننده دعوي پرداخت شده از مبلغ محکوم به وي مسترد خواهد شد. ‌در صورت محکوميت اقامه‌کنندگان دعوي پرداخت همه هزينه‌ها و خسارات به عهده آنان است».

همان گونه که ملاحظه مي‌شود گروهي از سهامداران به نمايندگي و به نام شرکت مي‌توانند به طرفيت مدير يا مديرعامل متخلف طرح دعوي کند. در اينجا از جهت شکلي تفاوتي که نسبت به شکل اول به چشم مي‌آيد، آن است که در دعواي مشتق، در ستون نمايندگي و وکالت بايد عبارت نمايندگي سهامداران به تجويز ماده ۲۷۶ يا عبارتي با مضمون مشابه قيد شود.

به‌ علاوه در دعواي با شکل اخير، هزينه‌هاي دادرسي و از جمله هزينه‌هاي کار‌شناسي و حق‌الوکاله وکيل و همچنين خسارات طرف مقابل ناشي از خسارات دادرسي از جيب سهامداران اقامه‌کننده دعوي پرداخت خواهد شد، مگر آنکه شرکت در دعواي مطروحه از سوي سهامداران، خواهان پيروز دعوي باشد. حتي در فرض اخير نيز ممکن است به دليل شناسايي نشدن مالي از مديران يا مديرعامل محکوم، باز هم هزينه و خسارات دادرسي بر سهامداران ياد شده بار شود.همچنین از منطوق ماده ۲۷۶ چنين برمي‌آيد که سهامداران مجاز به طرح دعواي مشتق عليه مديران و مديرعامل کنوني شرکت و نه مديران پيشين شرکت باشند.

2-2-در این صورت یک یا چند تن از سهامداران اقدام به طرح دعوی به طرفیت مدیران به دلیل خسارات وارده به شرکت مطرح می کنند . در این فرض با ایراد عدم سمت سهامدارن در درعوی مواجه می شویم امری که در ظاهر صحیح به نظر می رسد اما با تدقیق در لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347و خصوصا مواد 141 و 143 این قانون و بکار بردن عبارت طرح دعوی از سوی ذی نفع و تفسیر موسع ان می توان امکان طرح دعوی از سوی سهامداران را استنباط نمود .

در واقع اگر اين مفهوم را به خود شرکت محدود سازيم، ذکر واژه ذي‌نفع بي‌معني بوده و صرف قيد شرکت به جاي ذي‌نفع کافي بود. اين در حالي است که سهامداران شرکت مصداق اجلي و قدر متيقن مفهوم «ذي‌نفع» به شمار مي‌رود. حتي در مواردي بستانکاران شرکت را مي‌توان مصداق مفهوم ذي‌نفع به شمار آورد.همچنین رویه دادگاههای تجدید نظر استان پذیرش این نوع دعوی می باشد.

نکته حائز اهمیت در خصوص شرکتهای حاضر در بورس اوراق بهادار این می باشد که طرح دعوی خسارات چنانچه ناشی از فعالیتهای حرفه ای مدیران در زمینه بورس اوراق بهادار باشد باید در هیات داوری بورس اوراق بهادار مطرح گردد.

بنابر ماده 36قانون بازار اوراق بهادار اختلافات بین "کارگزاران،" "بازارگردانان،" "کارگزار/معامله گران،" "مشاوران سرمایه گذاري،" "ناشران،" سرمایه گذاران، و سایر اشخاص ذي ربط ناشی از فعالیت حرفه اي آن ها ، درصورت عدم سازش در "کانون" ها توسط "هیئت داوري" رسیدگی می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷
شركت پسهندباوجودگذشت ماهها ازتاريخ اعلام شده جهت واريزسودسهامداران حقيقي هنوزاقدامي جهت واريزسودبنده ننموده وبااينكه بارهاتلفني باشركت تماس داشته ام هنوز موفق به دريافت سودي كه بنا به گفته واعلام خودشان قراربوده 6ماه پيش واريزشودنشده ام .خواهشمنداست درصورت ممكن نسبت به پرداخت جايزه ويژه نترسيدن ازقانون وبورس ازشركت فوق به آن تقديم نمائيدتاشايدشرم كندسودسهامداران حقيقي خودراپرداخت نمايد.باتشكرسهامدارسابق شركت پسهند
آرمان
Iran, Islamic Republic of
چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷
بانک کار آفرین هم سودی پرداخت نکرد.
محسن
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۶
مديريت وتوكا بلوك ١٧درصدي وتكاح رو باتخلف آشكار از روال معاملات بلوكي به قيمت حراج در اختيار سهامدار عمده قرار داد وبا خوش خدمتي به سهامدار عمده سهاداران حقيقي بسياري رو خانه خراب كرد. دوستان شاكي تا رسيدن به نتيجه نهايي ودريافت خسارت وارده بايد پيگير شكايت خودشون باشند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
يکشنبه ۲۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰
س.ازاول پایه گذاری سیمان خواف تابه حال هیچ سودی دریافت نکرده وبعدازچندین تماس وگرفتنن شماره حساب هنوزهیچ سودی پرداخت نشده وحدود5سال بعدا زواریزهای افزایش سرمایه حتی برگه های سهام و...راندادندوبیخبراز...هستم لطفاراهنمایی کنیدوراه های ارتباط باسیمان خواف وجواب گرفتن صحیح رابفرمایید
حسین
Iran, Islamic Republic of
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳
سلام بندخ از یکنفر سهام شرکت خریداری نمودم که به دلیل اینکه سهام را انتقال نداد برعلیه فروشنده دادخواست مطرح نمودم که در دادگاه بدوی ایراد شکلی گرفتن که شما باید بر علیه شرکت دادخواست مطرح بکنی در صورتیکه من از شخص خریداری کردم حال میخواستم ببینم بر علیه چه کسی باید دادخواست مطرح نمایم چون ۲۰روز وقت اعتراض دارم برا تجدید نظز