بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۹
بورس کالا در هفته ای که گذشت:

بازگشت روزنه های امید به بورس کالا

محصولات PET نیز که در ماه های گذشته همواره با مازاد عرضه مواجه بودند، با رسیدن فصل گرما (بهترین زمان برای استفاده از گریدهای بطری) شاهد رشد تقاضا و حتی رقابت قیمتی می باشد.
کد خبر : ۱۴۷۶۷۶
نویسنده :
محمدآموخته
رینگ پتروشیمی بورس کالا در هفته های گذشته رونق قابل توجهی داشته به طوریکه این روزها علیرغم افزایش قیمت محصولات پتروشیمی، بیشتر این محصولات با رقابت قیمتی و حتی با سقف قیمت مجاز در تالار بورس کالا معامله می شوند.

مدیر بورس کالای شرکت کارگزاری بهمن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز ضمن بیان مطلب فوق با اشاره به اینکه در معاملات هفته اخیر بورس کالا، محصول EX3 همچون هفته های سابق، رکورددار بیشترین میزان تقاضا بود، اظهار داشت: محصولات PET نیز که در ماه های گذشته همواره با مازاد عرضه مواجه بودند، با رسیدن فصل گرما (بهترین زمان برای استفاده از گریدهای بطری) شاهد رشد تقاضا و حتی رقابت قیمتی می باشد.

سعید علوی در ادامه افزود: با توجه به عدم تولید محصول 0075 ، گریدهای مشابه با رقابت قیمتی مواجه شدند، این در حالی است که گریدهای مختلف PVC همچنان تقاضای بالایی به خود نمی بینند و با مازاد عرضه مواجه هستند و در بخش فرآورده های نفتی نیز با توجه به گرمای هوا که زمان مناسبی برای بهسازی و ترمیم جاده هاست بازار آماده ی افزایش قابل توجه معاملات قیر در رینگ داخلی و صادراتی می باشد.

وی روند معاملات هفته های اخیر رینگ پتروشیمی را نویدبخش بازگشت رونق به صنعت پلاستیک کشور دانست و گفت: صنعت پتروشیمی در سال گذشته بنا به دلایلی همچون رکود گسترده بازار، نوسانات شدید قیمت نفت و همچنین نبود نقدینگی با مشکلات عدیده ای مواجه بوده به طوریکه بیشتر تولیدکنندگان به میزان بسیار پایین تر از ظرفیت خود به تولید پرداختند.

علوی در ادامه یادآور شد: در حال حاضر با توجه به ثبات قیمت نفت و به گوش رسیدن زمزمه های حذف تحریم ها و خروج نسبی اقتصاد از رکود می توانیم امیدوار باشیم که بازار به روزهای خوب و پررونق خود باز خواهد گشت.

مدیر بورس کالای شرکت کارگزاری بهمن، تأمین مالی شرکت ها تنها با کاهش نرخ سود بانکی به میزان 2 درصد را ناکافی دانست و افزود: به نظر می رسد مشکل اصلی صنایع در وضعیت فعلی عدم سهولت در اخذ تسهیلات بانکی نسبت به نرخ این تسهیلات باشد همچنین ساماندهی یارانه بخش تولید که حلقه مفقوده طرح هدفمندی یارانه می تواند تا حدودی از مشکلات مالی تولیدکنندگان را کاهش دهد.

وی گفت: در روزهای گذشته شاهد صحبت هایی درباره عدم توانایی بورس کالا جهت پاسخگویی به انواع معاملات بودیم به طوریکه اکنون، سخن از قراردادهای میان مدت و بلندمدت بین پتروشیمی ها و خریداران به میان آمده است.

علوی ادامه داد: باید بپذیریم که بورس کالا باید مکانیسم معاملات خود را با نیازهای روز فعالان تطبیق دهد و در این راه از ابزارهای نوین معاملاتی استفاده کند نه اینکه صرفاً مکانی برای انجام معاملات به شکل کاملاً سنتی و ساده باشد.

وی، از جمله نواقص بورس کالا را قدرت چانه زنی پایین با تولیدکنندگان بزرگ و عدم پاسخگویی به نیاز مشتریان حقیقی و مشتریان با حجم تقاضای پایین عنوان کرد و افزود: شرایط نسبتاً دشوار جهت کدگیری که البته لازمه شفافیت معاملات است نیز از جمله دلایل عدم استقبال برخی مشتریان بورس کالا می باشد کما اینکه در شرایط کنونی، مدیران بورس کالا درصدد رفع این نواقص هستند که از جمله اقدامات مثبت می توان به فراهم سازی امکان خرید اشخاص حقیقی با تناژهای پایین در رینگ فلزات اشاره کرد.

علوی در پایان خاطر نشان کرد: امید است بورس کالای ایران که نماد شفافیت معاملات است روز به روز پویا تر و کارآمد تر باشد و بتواند بهترین مکان برای انجام معاملات بزرگ و کوچک انواع کالا ها را به خود اختصاص دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر