بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹
در گفتگو با مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ترسیم شد:

نقشه راه "وپترو" برای حفظ و توسعه سرمایه/ دورنمای اهداف کلان عملیاتی

با ترسیم چشم اندازی روشن برای گروه گاز لوله اظهار داشت: براساس حسابرسی های انجام شده در گروه شرکت تولیدی گاز لوله، این شرکت با معضلات بانکی بسیاری در سال های گذشته مواجه شده بود.
کد خبر : ۱۴۷۶۸۲
نویسنده :
کیوان فر
شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در سال 1393، با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید داخلی و همچنین در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید به منظور خروج از رکود اقتصادی با تمامی تلاش و جدیت در صحنه حضور پیدا کرد.

به گزارش بورس نیوز، در سال جاری نیز به رغم مشکلات و معضلات موجود به عنوان یک هلدینگ سرمایه گذاری به موفقیت هایی دست یافته است. این شرکت در سه حوزه تولیدی، خدمات فنی و مهندسی، پرتفوی گردانی و سرمایه گذاری فعالیت داشته و با مدیریت مستقیم 18 شرکت بورسی و غیر بورسی، توانمندی خود را به عنوان تنها تولید کننده محصول MEK و اسید سیتریک در خاورمیانه، بزرگترین تولید کننده دوده صنعتی کشور،TBE ، تسمه نقاله، لوله های پلی اتیلنی و ارائه خدمات فنی و مهندسی با کیفیت را اثبات نموده است. در این گزارش در گفتگو با فریدون فدایی دولت مدیر عامل این هلدینگ نگاهی انداخته ایم به عملکرد این گروه در سال 1393 و دورنمایی به سال 1394 که شرح آن را در ادامه می خوانید.

افزایش سرمایه و اصلاح ساختار اداری

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در سال 1393،شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی پس ازگذشت 10 سال پیشنهاد افزایش سرمایه را با گزارش های کارشناسی به سهامدار عمده ارائه داده و کلیات آن نیز مورد پذیرش قرار گرفته است. پس از وقوع این مهم، ساختار مالی شرکت اصلاح و همچنین زمینه توسعه و افزایش بهره وری در شرکت های گروه را شاهد خواهیم بود.

فریدون فدایی دولت افزود: اصلاح ساختار اداری شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و ایجاد واحدهای کارشناسی به منظور تخصصی سازی فرآیندها، ایفای نقش هدایت هلدینگ و افزایش هم افزایی یکی از مواردی است که باعث ایجاد محیـط منـاسب کاری و اداری بمنظور ارتقاء خدمت رسانی به ذینفعان به خصوص سهامداران محترم شرکت می شود. پیاده سازی رویکرد توسعه محور در شرکت منجر به تعریف و اجرای پروژه هایی گشته که از آن جمله می توان؛ به بهینه سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی گروه و کاهش قیمت تمام شده اشاره داشت.

جابجایی کارخانه در شرکت کربن ایران

وی به موضوع جابجایی کارخانه در شرکت کربن ایران نیز اشاره کرد و گفت: به دلایل زیست محیطی و ضرورت جابجایی کارخانه شرکت کربن ایران، خوشبختانه در سال 1393، با عنایت به تدابیر صورت گرفته و مساعدت های مدیران بالادستی، راهکارهایی شامل خروج کارخانه از شهر اهواز با نگاه حفظ سهم در بازار، افزایش بهره وری تولید، حفظ نیروی انسانی ماهر و واگذاری زمین کارخانه به مناسب ترین ارزش پیگیری گشته که در سال جاری منشاء اخباری خوش برای سهامداران محترم شرکت کربن خواهد بود.

افزایش تولید و بهره وری در "شدوص"

وی پیرامون وضعیت "شدوص" نیز تصریح کرد: به منظور کاهش ریسک تجاری و بهبود قیمت های رقابتی محصول دوده صنعتی، در سال 1393 مرحله دوم افزایش سرمایه شرکت دوده صنعتی اعمال شد و پس از اجرای بهینه سازی تولید؛ این شرکت موفق به تولید با مصرف خوراک استاندارد جهانی گردید.

این مقام مسئول ادامه داد: شرکت دوده صنعتی پارس در سال گذشته جهت پوشش برنامه های تدوین شده تولید و فروش با ظرفیت مناسب، هر دو خط تولیدی خود را بکار گرفته و خط تولید هارد نیز پس از مدت طولانی توقف با تامین مواد اولیه مورد نیاز مجدداً از اسفند سال 1393 بصورت مستمر به مدار تولید پیوست.

وی یادآور شد: برای اولین بار از بدو تاسیس این شرکت رکورد بی سابقه تولید دوده صنعتی گرید N-339 با Yield بسیار مناسب و با ظرفیت تولید 60 تن در روز، با استفاده بهینه از مواد اولیه مختلف مانند روغن فورفورال اکستراکت، CFO و روغن قطران و همچنین تلاش کارکنان در واحدهای مختلف تولید صورت گرفته است و امید می رود با برنامه ریزی های انجام شده در زمینه تامین پیوسته و مناسب مواد اولیه مورد نیاز، این روند کماکان ادامه یابد.

فدایی دولت به روند تولید این زیرمجموعه خود اشاره کرد و گفت: در گذشته حداکثر مقدار تولید این محصول در حدود 45 تن در روز بوده است و افزایش ظرفیت داده شده (15 تن در روز) با استفاده از تعمیرات تجهیزات و دستگاه های موجود صورت گرفته است.

وی به بیان برنامه صادرات محصولات "شدوص" نیز پرداخت و اظهار داشت: همچنین در ارتباط با صادرات دوده صنعتی نیز جلسات و تماس های لازم با شرکت پارس اوپال کیش انجام شده و با ارائه اطلاعات و نمونه های مورد نیاز، اقدامات لازم جهت بازاریابی و فروش در کشورهای ترکیه و هند در جریان است. امید می رود در صورت نهایی شدن این موضوع، صادرات دوده صنعتی به کشورهای مورد نظر در اوایل سال جاری آغاز گردد.

شیمی تکس آریا در مسیر افزایش ظرفیت تولید و سوددهی

فدایی دولت از خروج شرکت شیمی تکس آسیا از زیان و دستیابی به سود خبر داد و گفت: در سال 1393 شرکت شیمی تکس آریا برای اولین بار در کشور به رغم تحریم های ناعادلانه، با اتکا به متخصصین کارآمد موفق به تولید 1300 تن محصول MEK گردید و طی برنامه ریزی های به عمل آمده توسط متخصصان صنعت پتروشیمی شرکت شیمی تکس آریا قصد دارد؛ در سال جاری محصول MEK را به تولید 2500 تن افزایش دهد، که با تحقق این مهم، این شرکت برای اولین بار پس از راه اندازی با توجه به پروسه پیچیده تولید با رسیدن به ظرفیت اقتصادی از زیاندهی خارج و به سود دهی خواهد رسید.

وی افزود: یکی از اهداف دوربرد این شرکت در سال آتی؛ خرید تجهیزات حیاتی و اساسی علی الخصوص در واحد اسید جهت افزایش ظرفیت تولید است که با خرید این تجهیزات بر اساس امکان سنجی و مطالعات فنی در خصوص فاز دوم کارخانه جهت ارتقاء ظرفیت تا سقف 15 هزار تن در سال است که با نیازسنجی بازارهای خارجی به صادارت این محصول به کشورهای خاورمیانه و همچنین آسیای میانه گام بزرگی برمی دارد. ضمناً با تامین نیاز داخلی شرکت شیمی تکس آریا گامی در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی برداشته است.

تأمین اسید سیتریک با راه اندازی کارخانه در شرکت کیمیا ورزان مهر غرب

مدیرعامل "وپترو" با اعلام اینکه طی سه ماهه سال جاری تولید اسید سیتریک در شرکت کیمیا ورزان غرب از سر گرفته خواهد شد، ابراز داشت: با تعطیلی شرکت کیمیا غرب گستر در سه سال گذشته به مشکلات بیکاری در منطقه کرمانشاه اضافه شده بود، با بررسی های صورت گرفته و تعامل مناسب با بانک کشاورزی در خصوص دیون معوق، این شرکت تحت عنوان شرکت کیمیا ورزان مهر غرب، راه اندازی مجدد گردید و در حال حاضر عملیات تعمیرات اساسی در حال اجرا می باشد، که امید می رود در فصل اول سال جاری کارخانه تولید اسید سیتریک جهت رفع نیاز کشور و صادرات به کشورهای هدف، مجدداً بهره برداری گردد.

نقشه راه

تولید محصولی جدید در "پسهند" برای اولین بار در کشور

فدایی دولت از ساماندهی شرکت تولیدی صنایع لاستیکی سهند و اقدام برای تولید محصولی جدید خبر داد و تأکید کرد: این شرکت در سال 1393 موفق شد، کارخانه تولیدی خود را به خارج از محدوده شهر تهران منتقل کند، از آنجایی که انتقال ناقص طرح مذکور موجب کاهش کیفیت تولید و دوپارچگی امور جاری شرکت شده بود؛ درسال 1393 انتقال کارخانه بطور کامل صورت گرفت و ماشین آلات جدید، به رغم مشکلات تحریم ها توسط گروه متخصص آلمانی نصب و راه اندازی شد.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه راه اندازی ماشین آلات و اجرای طرح تولید باعث شد این شرکت موفق به تولید محصول جدیدی به نام؛ تسمه نقاله مقاوم به روغن برای اولین بار در کشور شود. شرکت تولیدی صنایع لاستیکی سهند از این طریق نیز آمادگی پذیرش انواع هر گونه سفارش این محصول در ابعاد و اندازه های مختلف برای مصارف داخلی و خارج از کشور را نیز دارد. کاربرد این محصول جدید در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه ها، کارخانجات فولادسازی (حمل ورق های فلزی روغنی)، کارخانجات تولید روغن های گیاهی، کارخانه های سیمان و سایر صنایع مرتبط است.

رهایی گاز لوله از ورشکستگی در سال جاری

وی با ترسیم چشم اندازی روشن برای گروه گاز لوله اظهار داشت: براساس حسابرسی های انجام شده در گروه شرکت تولیدی گاز لوله، این شرکت با معضلات بانکی بسیاری در سال های گذشته مواجه شده بود. چرا که این مجموعه با بیش از 80 میلیارد تومان دیون بانکی روبرو بود که در سال 1393 با توجه به حکم قضایی دادگاه؛ پرداخت دیون از سال 1385 متوقف شد. در حال حاضر نیز اداره تسویه قوه محترم قضایه در حال تصدیق طلب بانک ها بوده است که پس از نهایی شدن این مهم، در سال جاری شرکت گازلوله از وضعیت ورشستگی رهایی می یابد و با اصلاح ساختار تولید به سود دهی مناسبی خواهد رسید و امید است مجدداً به عنوان یکی از شرکتهای تولیدی برتر در حوزه لوله های پلی اتیلنی، لوله های دو جداره آب رسانی و گازرسانی در بازارهای کشورهای منطقه به جایگاه اصلی خود باز گردد.

شرکت شیمیایی فرآورد قشم با رویکرد تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر

در ادامه، فدایی دولت مهمترین اقدامات شرکت شیمیایی فرآورد قشم را چنین عنوان کرد: از مهمترین اقدامات این مجموعه در سال 1393 ، می توان به اصلاح ساختار انسانی، تعیین تکلیف بدهی معوق با بانک کشاورزی و بکارگیری بهینه از تجهیزات مدرن در کارخانه اشاره داشت. در سال جاری نیز شرکت قصد دارد با حفظ میزان تولید سال قبل، اقدام به طراحی و تولید محصولات جدید با ارزش افزوده بیشتر بنماید. شایان ذکر آنکه دستگاه های تولیدی شرکت شیمیایی فرآورد قشم در خاورمیانه کم نظیر بوده و در آینده با بکارگیری بهینه تر از این ماشین آلات می توان به سودهای عملیاتی چندین برابر دست یافت.

خروج 6 شرکت مشمول ماده 141

مدیرعامل "وپترو" با اعلام اینکه شش شرکت زیرمجموعه از شمولیت ماده 141 قانون تجارت خارج می شوند، گفت: در سال های گذشته 6 شرکت از شرکت های گروه به علت زیان دهی مشمول ماده 141 قانون تجارت شده بودند. با برنامه ریزی های صورت گرفته و تحقق سود در آن شرکت ها، در سال 1393 از زیان خارج و به حیطه فعالیت های جاری بازگردانده شدند. برنامه اصلاحی پرتفوی شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی تهیه و تنظیم و در مرحله آماده سازی مقدمات خروج از شرکت های زیان ده و کم بازده و غیر مرتبط است که در سال 1394 سالی پرسود برای این شرکت ها خواهد بود.

افزایش تعرفه واردات اسیدسیتریک و حذف اخذ ارز مبادله ای در واردات دوده صنعتی و MEK

وی با بیان اینکه در راستای حمایت از تولید ملی، با پیشنهاد و پیگیری های شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و موافقت وزارت صنعت و معدن و تجارت، تعرفه گمرگی واردات محصولات چینی افزایش و ارز مبادله ای به واردات حذف گردید، گفت: با توجه به واردات بی رویه بعضی از محصولات که مشابه تولید داخلی دارند و بعضاً کیفیت تولید داخل به مراتب بهتر از نوع خارجی (چینی) آن می باشد، به منظور منطقی نمودن عرضه تولیدات واحدهای گروه سرمایه گذاری صنایع پتـروشیمی هم زمـان از دو طریـق؛ 1- افـزایش تعرفه گمرکی به منظـور رقابـت منطقی تر با محصول بی کیفیت چینی 2- حذف تخصیص ارز مبادله ای به این محصولات و اختصاص ارز متقاضی به وارد کنندگان کالا انجام می پذیرد. در همین راستابا موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارتبرای سه محصول زیر گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی؛تصویب افزایش تعرفه گمرگی واردات اسیدسیتریک، دوده صنعتی و MEK در هیات محترم وزیران مورد تصویب قرار گرفت. گفتنی است،در خصوص افزایش تعرفه گمرکی در سال جاری بویژه برای واردات محصول اسید سیتریک مقرر شد که تعرفه از 12 به 26 درصد افزایش یابد.

توسعه کسب و کار و فعالیت های آتی

وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان ها توسعه کسب و کار و فعالیت های آتی است، گفت: در این زمینه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با توجه به ماهیت پروژه محور بودنش، مطالعات فنی و اقتصادی جهت مشارکت در طرح های پتروشیمی ونیران هنگام و هرمز در منطقه پارس جنوبی (عسلویه) را مورد پیگیری و مذاکره قرار داده است. مطالعات احداث واحدهای MINI-LNG نیز در حال مطالعه و انجام می باشد.

بررسی افزایش سرمایه زیرمجموعه ها در دست اقدام

وی با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی در سال 1394؛ بازبینی در پروژه های شرکت های فنی و مهندسی را در دستور کار قرار داده، خروج از پروژه های کم بازده و حرکت به سمت فعالیت های تخصصی و پر بازده در شرکت های فنی و مهندسی را از مهمترین برنامه ها دانست و مهمترین فعالیت های این گروه فنی مهندسی در سال 1393 را به شرح ذیل اعلام کرد.

  •  خروج شرکت فنی مهندسی شاخص از زیان
  • اقدمات لازم و موثر جهت اخذ گرید و رتبه بندی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
  • امضاء تفاهم نامه همکاری با کشورهایی نظیر عمان و امارات متحده عربی جهت صدور خدمات مهندسی
  • افزایش سرمایه و اقدامات اولیه جهت ورود به فرابورس شرکت های خدماتی گروه نظیر فیرمکو پارس

اخذ مطالبات معوق گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی

وی از پیگیری برای اخذ مطالبات معوق گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خبر داد و گفت: در سال 1393 مطالبات معوق گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی از شرکت ها، ارگان ها و سازمان ها مورد پیگیری جدی قرار گرفته است. در حال حاضر بخش عمده آن وصول و مابقی نیز در دستور کار قرار دارد. بخش وصول شده مطالبات نیز در پروژه های شرکت اعم از نوسازی و بازسازی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
هامی راد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۷
یکی جلوی پلوله رو بگیره!!!!!!
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
اگه این همه اقدام وسودسازی و..هست چراافت خیللی وحشتناکی داشته وقیمتش ازنزدیک چهارصدتومن اومده 160 تومن فقط 10تومن سودهم داده150 درصدبایدرشدکنه تابه قیمت 17ماه پیش برسه تازه طبق مطلبی که بورس نیوز چندماه قبل نوشته بوداونهایی که تواین سهم طی چندسال اخیرسهام داری کردندهیچ چیزعایدشون نشده که هیچ ضررهم کردندمگرکسی فقط نوسان گیری کرده باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
چه کنم با ابن همه نقشه راه ؟؟؟؟
رضایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۲
آقای وزیر، بنظر شما رشد دو برابری شاخص بورس و چند برابری قیمتها در مدت 6 ماه در سال گذشته که بی تاثیر از پیشنهاد شما به مردم برای آوردن سرمایه های خود به بورس نبوده، با چه منطقی اتفاق افتاده است؟
تثبیت و افزایش نرخ سود بانکی از نگاه شما که دانش‌آموخته اقتصاد هستید تهدیدی برای بنگاههای تولیدی و بازار سرمایه نیست؟
کارنامه رئیس بورس انتخابی‌تان چه عملکرد و نمره قابل دفاعی دارد...
شما برای بازار سرمایه بگویید که برنامه آقای فطانت برای بهبود اوضاع بورس در کوتاه و بلندمدت چیست؟
بنظر آقای طیب‌نیا، کف شاخص بورس و قیمت سهام شرکتها کجاست؟
فکر می‌کنید بازار سرمایه ما مشکلی دارد یا نه؟
شما چه تعریفی از نقش حقوقی‌ها در بازار سرمایه دارید؟
حسین
دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۱
درود بر شرفت جناب رضایی