بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت فروش خودرو با توجه به رشد هزینه های تولید منطقی به نظر می رسد و این مجموعه ها بر اساس اطلاعات مشخص تقاضای خود را اعلام کرده اند.
کد خبر : ۱۴۷۸۴۷
نویسنده :
جمشیدی
شرکت های خودروساز همچون ایران خودرو و سایپا طی روزهای اخیر اطلاعات هزینه های تولید محصولات خود را به شورای رقابت ارائه کردند تا این شورا نسبت به اعطای مجوز افزایش قیمت خودرو تصمیم گیری کند.

در همین ارتباط، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب شرکت های تولید کننده خودرو درخواست دریافت مجوز افزایش قیمت فروش خودرو را به همراه اطلاعات هزینه های تولید به شورای رقابت ارائه کرده اند که البته تاکنون دو عضو شورا نسبت به اعطای این مجوز مخالفت کرده اند.

احمد نعمت بخش افزود: درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت فروش خودرو با توجه به رشد هزینه های تولید منطقی به نظر می رسد و این مجموعه ها بر اساس اطلاعات مشخص تقاضای خود را اعلام کرده اند.

چراکه نرخ ارز مبادله ای طی سال جاری با رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ 2840 تومان رسیده و هزینه دستمزد کارگران نیز با اعلام شورای عالی کار حدود 17 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، نرخ خرید قطعات اولیه مورد نیاز تولید بر اساس تعرفه وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار به 10 درصد رسیده و هزینه های سربار نیز طی اسفند ماه سال گذشته رشد یافته است.

وی به افزایش قیمت قطعات اولیه تولید داخلی اشاره کرد و گفت: اغلب قطعه سازان نرخ فروش محصولات تولیدی خود را طی سال گذشته دو مرتبه افزایش داده اند و طی 15 فروردین ماه سال جاری قیمت محصولات تولیدی آنها 3.5 درصد بالا رفته است.

بر این اساس همه عوامل عنوان شده موجب می شود تا مجموعه های خودروساز به افزایش قیمت محصولات تولیدی نیاز داشته باشند و تحقق آن، امری اجتناب ناپذیر باشد. هر چند انجمن و مجموعه های خودروساز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم علاقه ای به بالا بردن قیمت خودرو ندارند، اما تاکنون با توجه به هزینه های تحمیلی بر صنعت، خودرو نسبت به سایر کالاها حداقل افزایش قیمت را دریافت کرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به افزایش 12 تا 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری خودروهای وارداتی در حالی آزاد است و با افزایش همراه است که عدم اعطای مجوز به خودروسازان برای رشد قیمت ظلمی در حق خودروسازان به شمار می رود و علیرغم نامگذاری سال جاری به سال دولت و همدلی متاسفانه حمایتی از این صنعت نمی شود.

نعمت بخش افزود: بنده با محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور جلساتی مبنی بر انحصاری نبودن صنعت خودرو و آزادسازی قیمت گذاری داشته ام و تقاضای خود را برای لغو انحصاری بودن این صنعت ارائه کرده ام.

وی همچنین در خصوص نرخ پیشنهادی کارشناسان بیان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه های تولید دریافت افزایش قیمت 5 تا 10 درصدی خودرو منطقی به نظر می رسد که البته این امر بر اساس نظر کارشناسی و در حد یک پیشنهاد است. براین اساس باید منتظر ماند تا دید شورای رقابت چه درصدهایی را اعلام می کند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به چشم انداز صنعت خودرو با توجه به امیدواری های بوجودآمده برای کاهش یا لغو تحریم ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت مازاد تولید خودرو در دنیا 20 میلیون دستگاه و در کشور ما حداکثر 1.5 میلیون دستگاه محاسبه می شود و انتظار می رود تا با بهبود وضعیت سیاسی، خودروسازان علاقمند کشورهای ژاپنی، آمریکا و اروپایی وارد این صنعت شوند و در شرایط کنونی تو سعه محصولات تولیدی که به کشور چین متمرکز شده به سمت مشارکت با خودروسازان خارجی پیش رود.

نعمت بخش درخاتمه افزود: شرکت های خودروساز در شرایط لغو تحریم های بین المللی با بررسی همه جوانب همچون قیمت رقابتی فروش محصولات، کیفیت و نیاز داخلی و حتی با برگزاری مناقصه اقدام به انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی خواهند کرد و عیرغم شرایط فعلی با هر شرکتی مشارکت نمی کنند و به عبارت بهتر حق انتخاب خواهند داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
قربانی صنعت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶
یکی از شروط افزایش قیمت افزایش کیفیت میباشد که طی این چند سال فراموش شده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸
خیارکیلویی 3500تومان کوجه فرنگی کیلویی 3000تومن نان مایحتاج روزانه مردم جزکدام گروه محسوب می شودکه خودروراشورای رقابت قیمت گذاری می کند اینها همش سیاه بازی بیش نیست صنعت کشوربه بازی گرفتن سرمایههای مردم بلوکه شده ماسهامدارن چه گناهی کردیم که تاوان باند بازی های شما هارا بدهیم؟
رضا
ROMANIA
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
پاداش خودرو سازانی که در اوج تحریم خودرو یعنی سال ۹۱ حتی یک نفر رابیرون یا اخراج نکردند چیست الان دولت باید به داد کدام خدمتگذار دولت برسد ؟
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
من خودم تو صنعت خودرو کارمبی میکنم و ازنزدیک شاهدم، هزینه هایی که عدم مدیریت و مدیران نالایق به شرکت های خودرو سازی وارد می کنند صد برابر افزایش حقوق کارگران تواین صنعته خودم شاهد تصمیم های سعی و خطایی . و دریافت پاداشهای 40 ، 50 میلیونی به مدیران ف وارد کردن قطعات چینی و مونتاژ بنام قطعات ایرانی .... اینها رو درست کنند نیاز به افزایش قیمت نیست
بهرام
ROMANIA
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
فقط خودرو برای گران شدن مشکل داره مسکن از سال ۸۲ ده برابر شده هیچ کس جواب نمیده شورا هم نداره زمین انقدر گران شده حتی میتوان گفت در منطقی ۲۰ برابر ان سال شده ولی پژو ۴۰۵ در سال ۸۲ دوازده میلیون بوده الان اگر سی و شش میلیون هم باشه سه برابر سال ۸۲ شده بعضیها میگن کیفیت میخوام سوال کنم بساز و بدندازها کدام کیفیت را در ساختمان رعایت کرده اند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
این حلبی ها حداقل باید 30 درصد کاهش قیمت داشته باشند تا ارزش خرید داشته باشند. این قیمت ها فقط با تحریم مردم در خرید مواجه می شوید
اماندا
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
تحقیق کن بعد قضاوت کن 75میلیون دادم کیا خریدم که ماشین خرجی سوار بشم اونهم یه لگنه مثل سمند.کیفیت و قیمت خودرو داخلی با هم مچ هستند.
عزیزی زنجان
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱
چگونه میتوان کیفیت را بالابرد نه حمایتی از صنعت خودرو میشود با این وضعیت تحریم برخلاف که مگویند تحریم احساس نشده مادربورس به وضوع احساس کردیم تحریمهارابورس نماد اقتصاد مملکت است پس ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱
دولت دست ازسرتمام صنایع بردارد همه چیز ارزان می شود دولت مردان منافعشان رادرجیب مردم دنبال می کنند؟سهام عرض اولیه دولتی رامی برند بالا می ندازن به مردم بیچاره؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کدوم صنعت خودروسازی اینا که فقط قطعات چینی رو مونتاژ می کنند و به اسم صنعت خودروسازی غالب میکنند در ضمن فقط به دنبال منافع شخصی خوشون هستند