درخواست دریافت افزایش قیمت بر مبنای دلایل منطقی/چشم انداز مثبت صنعت خودرو
در همین ارتباط، دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: اغلب شرکت های تولید کننده خودرو درخواست دریافت مجوز افزایش قیمت فروش خودرو را به همراه اطلاعات هزینه های تولید به شورای رقابت ارائه کرده اند که البته تاکنون دو عضو شورا نسبت به اعطای این مجوز مخالفت کرده اند.
احمد نعمت بخش افزود: درخواست خودروسازان مبنی بر افزایش قیمت فروش خودرو با توجه به رشد هزینه های تولید منطقی به نظر می رسد و این مجموعه ها بر اساس اطلاعات مشخص تقاضای خود را اعلام کرده اند.
چراکه نرخ ارز مبادله ای طی سال جاری با رشد 10 درصدی نسبت به سال گذشته به مبلغ 2840 تومان رسیده و هزینه دستمزد کارگران نیز با اعلام شورای عالی کار حدود 17 درصد افزایش یافته است. علاوه بر این، نرخ خرید قطعات اولیه مورد نیاز تولید بر اساس تعرفه وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار به 10 درصد رسیده و هزینه های سربار نیز طی اسفند ماه سال گذشته رشد یافته است.
وی به افزایش قیمت قطعات اولیه تولید داخلی اشاره کرد و گفت: اغلب قطعه سازان نرخ فروش محصولات تولیدی خود را طی سال گذشته دو مرتبه افزایش داده اند و طی 15 فروردین ماه سال جاری قیمت محصولات تولیدی آنها 3.5 درصد بالا رفته است.
بر این اساس همه عوامل عنوان شده موجب می شود تا مجموعه های خودروساز به افزایش قیمت محصولات تولیدی نیاز داشته باشند و تحقق آن، امری اجتناب ناپذیر باشد. هر چند انجمن و مجموعه های خودروساز به دلیل کاهش قدرت خرید مردم علاقه ای به بالا بردن قیمت خودرو ندارند، اما تاکنون با توجه به هزینه های تحمیلی بر صنعت، خودرو نسبت به سایر کالاها حداقل افزایش قیمت را دریافت کرده است.
دبیر انجمن خودروسازان ایران به افزایش 12 تا 20 درصدی قیمت خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: قیمت گذاری خودروهای وارداتی در حالی آزاد است و با افزایش همراه است که عدم اعطای مجوز به خودروسازان برای رشد قیمت ظلمی در حق خودروسازان به شمار می رود و علیرغم نامگذاری سال جاری به سال دولت و همدلی متاسفانه حمایتی از این صنعت نمی شود.
نعمت بخش افزود: بنده با محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهور جلساتی مبنی بر انحصاری نبودن صنعت خودرو و آزادسازی قیمت گذاری داشته ام و تقاضای خود را برای لغو انحصاری بودن این صنعت ارائه کرده ام.
وی همچنین در خصوص نرخ پیشنهادی کارشناسان بیان داشت: با توجه به شرایط اقتصادی و هزینه های تولید دریافت افزایش قیمت 5 تا 10 درصدی خودرو منطقی به نظر می رسد که البته این امر بر اساس نظر کارشناسی و در حد یک پیشنهاد است. براین اساس باید منتظر ماند تا دید شورای رقابت چه درصدهایی را اعلام می کند.
دبیر انجمن خودروسازان ایران به چشم انداز صنعت خودرو با توجه به امیدواری های بوجودآمده برای کاهش یا لغو تحریم ها اشاره کرد و گفت: ظرفیت مازاد تولید خودرو در دنیا 20 میلیون دستگاه و در کشور ما حداکثر 1.5 میلیون دستگاه محاسبه می شود و انتظار می رود تا با بهبود وضعیت سیاسی، خودروسازان علاقمند کشورهای ژاپنی، آمریکا و اروپایی وارد این صنعت شوند و در شرایط کنونی تو سعه محصولات تولیدی که به کشور چین متمرکز شده به سمت مشارکت با خودروسازان خارجی پیش رود.
نعمت بخش درخاتمه افزود: شرکت های خودروساز در شرایط لغو تحریم های بین المللی با بررسی همه جوانب همچون قیمت رقابتی فروش محصولات، کیفیت و نیاز داخلی و حتی با برگزاری مناقصه اقدام به انعقاد قرارداد با خودروسازان خارجی خواهند کرد و عیرغم شرایط فعلی با هر شرکتی مشارکت نمی کنند و به عبارت بهتر حق انتخاب خواهند داشت.